استراحت میلگرد در کانال ۲۵‌هزار‌تومانی


از طرفی نیز برخی تجار به‌‌‌‌دلیل افت قیمت ارز به کانال ۵۴‌هزار‌تومانی از خرید منصرف‌شده و در نتیجه این تصمیم نیز از ناترازی بین عرضه و تقاضا در این بستر معاملاتی کاسته شد. در نهایت میانگین قیمت معاملاتی میلگرد نسبت به هفته گذشته از افزایش برخوردار نشد. ثبات قیمتی میلگرد در بورس‌کالا سیگنال‌دهنده تعیین نرخ بازار آزاد نیز شده و موجب شد تا بهای این مقطع طویل فولادی از کانال ۳۰‌هزار‌تومانی خارج شود. برخی کارشناسان بازار معتقدند با توجه به قیمت شمش فولاد می‌توان گفت که میلگرد ۲۵ یا ۲۶‌هزار‌تومانی از ارزش غیر‌منطقی برخوردار نیست و نمی‌توان انتظار افت قیمت‌ها بیش از این را داشت.
از التهاب معاملات مقاطع طویل فولادی در بورس‌کالا کاسته شد

کاهش ناترازی عرضه و تقاضا در معاملات چهارشنبه

التهاب معاملات میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا فروکش کرد. در‌‌‌‌حالی‌که طی هفته گذشته بهای میلگرد در بورس‌کالا به سطح قیمتی بیش از ۲۶‌هزار‌تومان به ازای هر کیلوگرم رسید ‌و در بازار آزاد نیز قیمت این مقطع فولادی حتی قله ۳۳‌هزار‌تومانی را نیز فتح کرد؛ اما بررسی معاملات روز گذشته نشان می‌دهد که قیمت‌ها از ثبات نسبی برخوردار شدند. روز گذشته اکثر نوردکاران هر کیلوگرم میلگرد را با قیمت پایه ۲۲‌هزار و ۹۰۰‌تومان در این بستر معاملاتی عرضه کردند که در نهایت میانگین قیمت معاملاتی با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به سطح ۲۵‌هزار‌تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. به‌نظر می‌رسد افت بهای آزاد ارز از کانال ۵۸‌هزارتومانی به سطح قیمتی ۵۳ یا ۵۴‌هزارتومانی در روز گذشته موجب شد تا برخی تجار از خرید خود منصرف شوند که موجب کاهش ناترازی بین عرضه و تقاضا در این بستر شده‌است. از طرفی بهای میلگرد در بازار آزاد نیز متاثر از شرایط حاکم بر کشور و معاملات میلگرد در رینگ داخل بورس‌کالا افت قیمت را تجربه کرد و در سطحی حدود ۲۵‌هزار‌تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. برخی تحلیلگران معتقدند در صورت ثبات بهای آزاد ارز می‌توان امیدوار بود که در کوتاه‌مدت بهای میلگرد و سایر محصولات فولادی نیز از ثبات برخوردار شود، چراکه بهای ارز آزاد سیگنال‌دهنده اصلی برای ارزش‌گذاری میلگرد همچون بسیاری از کالا‌‌‌‌های دیگر در داخل است. همچنین با توجه به اینکه قیمت فولاد در رینگ داخلی بورس‌کالا به حدود ۲۲‌هزار‌تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت میلگرد بیشتر از این نیز افت کند.

آخرین سیاست صمت

در هفته‌های گذشته به‌منظور تنظیم‌بازار کامودیتی‌‌‌‌ها در داخل، وزارت صمت به‌عنوان نهادی برای کنترل قیمت‌ها بخشنامه‌‌‌‌های متفاوتی را ارائه کرده‌است. تازه‌‌‌‌ترین تصمیم این سازمان نیز در راستای کاهش التهاب برای معاملات فولاد و جلوگیری از جهش قیمت در این بازار گرفته‌شده‌است. سخنگوی وزارت صمت در هفته‌جاری اعلام کرد؛ بر اساس این شیوه جدید که از شنبه هفته آینده، ۱۳اسفند ماه اجرا می‌شود تمام محصولات زنجیره فولادی که در بورس‌کالا عرضه می‌شوند و از یکدیگر ماده‌اولیه می‌گیرند مکلفند که قیمت پایه محصولاتشان را بر اساس ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند. با توجه به این اطلاعیه و اطلاعیه قبلی وزارت صمت، تولید‌‌‌‌کنندگان محصولات فولادی مکلفند که در درجه اول ۱۰۰‌درصد تولید خود را در تالار داخلی بورس‌کالا عرضه کنند (و در صورتی‌که عرضه در این بستر سبب فروش کامل نشود، مجاز به عرضه کالا در تالار صادراتی هستند) و در درجه دوم نیز قیمت پایه شمش را بر اساس ارز نیمایی قیمت‌گذاری و اعلام کنند. البته هنوز در رابطه با نرخ اعلام‌شده برای ارز نیمایی ابهاماتی وجود دارد، چراکه در روزهای اخیر علاوه‌بر نرخ ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومانی، نرخ ۳۶‌هزار‌تومانی که در سامانه متشکل نیز کشف شد به‌عنوان بهای نیمایی ارز در بازار شناخته می‌شود. سیاستگذار امیدوار است از طریق این تصمیم از رشد چشمگیر بهای محصولات فولادی در این بازار جلوگیری کند؛ در واقع استدلال صمت این است که با توجه به اینکه تولید‌‌‌‌کنندگان فولادی، مواد اولیه خود را نیز از بورس‌کالا و با قیمت‌های دستوری خریداری می‌کنند پس می‌توانند محصول نهایی خود را نیز بر اساس نرخ نیمایی ارزش‌گذاری کرده و در این بستر به‌فروش برسانند.

بازارهای جهانی

بهای میلگرد در بازارهای جهانی متاثر از میزان تقاضا در چین در‌‌‌‌حال نوسان است. با وجود اینکه در یک ماه گذشته بازار مقاطع طویل فولادی در چین روند صعودی خود را حفظ کرده بود اما در هفته گذشته بهای میلگرد در کانال نزولی قرار گرفت، بااین‌حال انتشار داده‌های قوی در رابطه با شاخص مدیران خرید کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها در چین امید‌‌‌‌ها به رشد تقاضا در این کشور را بهبود بخشید و موجب افزایش جزئی قیمت‌ها شد. روز گذشته بهای هر‌تن میلگرد در بورس شانگهای چین به ۴‌هزار و ۲۰۰ یوآن (معادل حدودا ۶۱۰ دلار) به ازای هر‌تن رسید ‌و نسبت به دوشنبه گذشته رشد ۳‌درصدی را به‌ثبت رساند، بااین‌حال همچنان حدود ۱/ ۱درصد کمتر از سطح نرخ‌ها در ۲۲ فوریه که رکورد قیمت ۸ ماهه خود را زده بود، است.

داده‌های شاخص مدیران خرید در چین که برای ماه فوریه منتشر شد نشان‌دهنده سریع‌ترین رشد فعالیت کارخانه‌‌‌‌ها در این کشور طی چند سال‌اخیر بوده‌است. همچنین سرمایه‌‌‌‌گذاران در شرق آسیا انتظار دارند که بسته‌‌‌‌های مالی بیشتری برای تحریک تقاضا در چین به‌خصوص برای بخش املاک و مستغلات از سوی دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه‌جاری اعلام شود، چراکه دولتمردان قصد دارند سیاست‌های حمایتی خود در نشست کنگره ملی خلق که طی ماه مارس برگزار می‌شود را اعلام کنند.

از طرفی ظهور نشانه‌‌‌‌هایی مبنی‌بر کاهش تولید نیز احتمال افت عرضه میلگرد در شرق آسیا را تقویت کرده‌است، چراکه مراکز اصلی تولید تانگشان مجبور شده‌اند تولید خود را به دلیل انتشار شدید آلودگی در مراحل تولید متوقف کنند. از طرفی ظهور آب و هوای نامساعد برای تولید‌‌‌‌کنندگان برتر سنگ‌آهن استرالیا و برزیل موجب‌شده‌ تا ارسال محموله‌‌‌‌ها از این کشور به تعویق بیفتند که در نهایت منجر به افزایش بهای سنگ‌آهن به‌عنوان ماده‌اولیه شده‌است. قیمت مواد خام نیز همچنان بیشتر شده و کارخانه‌‌‌‌های فولادی مجبور شده‌اند تا در سطح قیمتی بالاتری خریدهای خود را انجام دهند.

تاریخ:1401/12/11

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

استراحت میلگرد در کانال ۲۵‌هزار‌تومانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *