در حالی که از آغاز سال‌جاری معاملات مقاطع طویل فولادی در بورس‌کالا به دلیل کمبود تقاضای موثر و رشد عرضه‌‌‌ با استقبال کمی مواجه شده بود، بررسی روند دادوستد روز گذشته در این بستر معاملاتی نشان می‌دهد که واگرایی بهای میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا و بازار آزاد، به رقابت قیمتی برای این محصول منجر شده؛ چرا که بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است که بهای تمام‌شده میلگرد بورسی حدود ۱۰‌درصد ارزان‌‌‌تر از بهای این محصول در بازار آزاد است.
رقابت شدید مقاطع طویل فولادی ارزان
 

 رشد چشمگیر تقاضا نسبت به عرضه

روز گذشته بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۱۳۶‌هزار تن میلگرد بود که با قیمت پایه حدود ۲۰‌هزار و ۴۰۰تومان به‌ازای هر تن در این بستر معاملاتی عرضه شد. همچنین در حالی که بررسی معاملات در هفته‌‌‌های ابتدایی فروردین از استقبال کم نوردکاران از این محصول حکایت داشت، به نظر می‌رسد در معاملات روز گذشته تقاضا به میزان قابل‌توجهی از عرضه سبقت گرفت، به‌طوری که نوردکاران برای برخی عرضه‌کنندگان اصلی به طور میانگین تقاضایی بالغ بر دوبرابر بیشتر از میزان عرضه را به ثبت رساندند. این‌‌‌درحالی است که میزان عرضه میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا نسبت به هفته گذشته نیز حدود ۵۰‌درصد افزایش داشت.

به نظر می‌رسد سیاستگذار مصمم است برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها همچون انتهای سال گذشته همچنان عرضه‌ها را افزایش دهد. با این حال بررسی معاملات نشان می‌دهد که رشد عرضه نیز نتوانست مانع افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی در معاملات روز گذشته شود. در نهایت برتری تقاضا نسبت به عرضه موجب شد هر کیلوگرم میلگرد به طور میانگین با نرخ ۲۱‌هزار و ۳۰۰تومان در این بستر معامله شود که با احتساب مالیات و کارمزد ارکان بورس، قیمت نهایی به ۲۳‌هزار و ۲۰۰تومان رسید. البته باید توجه کرد که پس از تنظیم این گزارش، امکان لغو معاملات انجام‌شده با رقابت قیمتی شدید از سمت بورس‌کالا به‌عنوان نهاد تنظیم‌‌‌گر به‌جهت جلوگیری از رشد قیمت‌ها در بازار وجود دارد.

در حالی که برخی فعالان بازار در هفته‌‌‌های گذشته از رخداد رکود در بازار محصولات فولادی و به‌خصوص میلگرد ابراز نگرانی می‌‌‌کردند، به‌نظر می‌رسد تقاضا برای این محصولات افزایشی شده است.

با توجه به اینکه روند قیمت‌ها برای محصولات فولادی طی هفته جاری افزایشی بوده و فاصله قیمتی قابل‌توجهی بین قیمت محصولات نهایی در بازار آزاد و شمش فولاد معامله‌شده در بورس‌کالا به وجود آمده است،

همچنین با توجه به اینکه قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد به ۲۵‌هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد می‌توان گفت منطقی است که خریداران از اختلاف قیمت بیش از ۲‌هزار تومانی میلگرد بورسی و بازار آزاد استقبال کنند. نکته قابل‌توجه این است که با وجود اینکه عمده سیگنال‌‌‌های ارسال‌شده به بازار از کاهش یا ثبات قیمت‌ها حداقل در روزهای پیش‌‌‌رو خبر می‌‌‌دادند اما از ابتدای هفته قیمت برخی محصولات افزایشی اعلام شد. البته یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها را می‌‌‌توان اعلام خبر ساخت مسکن ملی از طرف وزارت راه و شهرسازی دانست که مطمئنا بر تقاضای فولاد و به‌خصوص میلگرد و تیرآهن تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

همچنین طبق ابلاغیه بورس‌کالا در روز سه‌شنبه گذشته، از ۳۰ فروردین‌ماه پیش‌‌‌پرداخت سفارش برای خرید محصولات میلگرد و تیرآهن از ۳۰‌درصد به ۱۰‌درصد کاهش یافته است که این خود انگیزه‌‌‌ خریداران را برای خرید از این بستر معاملاتی افزایش می‌دهد. البته باید توجه کرد که امکان افت تقاضای موثر پس از تعطیلات عید فطر نیز وجود دارد و هنوز نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که رونق ایجادشده در بازار فولاد پایدار خواهد ماند یا موقتی است.

تاریخ:1402/01/31

منبع:فولاد24

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

استقبال از میلگرد بورسی

One thought on “استقبال از میلگرد بورسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *