صنعت می‌تواند برای بشر سرتا پا فایده باشد اما به شرطی که صنعت سبز را جزو اولویت‌ها و سیاست‌های خود بداند. محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در کشور با موج صنعت‌ستیزی متشکل از دشمنان دانا و دوستان نادان مواجه هستیم، گفت: در شرایطی که راهکار نجات کشور و اقتصاد، صنعت است دشمن با تحریم و حملات سایبری قصد زمین زدن صنایع را دارد و درهمین شرایط عده‌ای از داخل نیز آب به آسیاب دشمن می‌ریزند

وی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است، افزود: ارزش فعلی این بنگاه بالغ بر ۵۱٠ همت است و سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۶/۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی صنعت کشور دارد.

 وی با اشاره به اینکه چشم‌اندازمان این است که فولاد مبارکه الگوی ملی بنگاه‌داری و شرکتی است تا در جمع ۲٠ شرکت فولادی برتر جهان قرار گیریم افزود: امروز به‌واسطه بحث صنعت‌ستیزی، صنعت را مولد آلودگی می‌دانند در حالی که صنعت می‌تواند برای بشر سرتا پا فایده باشد اما به شرطی که تبدیل صنعت سبز را جزو اولویت‌ها و سیاست‌های خود بداند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: دستیابی به زنجیره‌ای متوزان برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار از دیگر چشم‌اندازهای گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱٠ است.

وی افزود: حدود ۲ هزار مگاوات نیروگاه یا در دست و یا در مسیر احداث است، ۲ میدان گازی در دست مطالعه است، در حوزه حمل و نقل ۵٠ لوکومتیو خریداری کردیم که بیش از نیمی از آن در دست استفاده است و در این راستا حدود ۸٠ لوکوموتیو خواهیم داشت و بالغ بر ۳ هزار واگن داریم که این موارد چشم‌اندازی است که تعریف کرده‌ایم.

طیب‌نیا اظهار داشت: ایران در بحث تولید فولاد جهان در رتبه ۱٠ قرار دارد که فولاد مبارکه سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور و استفاده ۱٠٠ درصدی از ظرفیت‌های اسمی را دارد در حالی که میانگین استفاده از ظرفیت اسمی در کشور حدود ۶۵ درصد است.

رشد ۱۰ برابری سرمایه گذاری در فولاد مبارکه

طیب نیا گفت: در سال قبل بیش از ۶۱ رکورد تولید در بخش‌های مختلف رقم خورد و در این راستا در تولید محصولاتی مانند گندله، آهن اسفنجی، تختال و کلاف گرم رشد چشمگیری پدید آمد و این تغییرات در شرایط قطعی برق و گاز انجام شد و در هر مجموعه‌ای که به فولاد متصل بود شاهد این رشد بودیم.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری‌های جدید توضیح داد: از فولاد علاوه بر رشد و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های جدید داشته باشد و در این راستا ۵/۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های جدید تعریف کردیم و در این راستا رشدی که سال ۱۴٠۱ در قالب سرمایه‌گذاری داشتیم، حدود ۱٠ برابر سال ۱۳۹۹ بود.

۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری فولاد مبارکه درپروژه انتقال آب

طیب‌نیا عنوان کرد: هدف‌گذاری امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و در افق ۱۴٠۴ نیز این عدد ۲۱۶ هزار میلیارد تومان است که در جهت این سرمایه‌گذاری‌ها در حال حرکت هستیم در این مسیر همچنین در تیر ماه سال جاری بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه را خواهیم داشت.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت:  پروژه انتقال آب از دریای عمان  از دیگر طرح هایی است که فولاد مبارکه در آن مشارکت دارد. حدود ۵٠ درصد از آب‌مان را از پساب تأمین می‌کنیم، و سال گذشته برداشت‌مان از رودخانه حدود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدف‌گذاری این است این عدد به صفر برسد  در فاز اول انتقال آب از عمان حدود ۲۵ هزار میلیارد و فاز دوم حداقل ۵٠ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

طیب‌نیا مطرح کرد: از دیگر اقداماتی که سال گذشته انجام شد، توسعه ۱۴ محصول جدید در سبد محصولات فولاد مبارکه بود و برای تولید برخی محصولات بدون حضور کارشناس خارجی به این دستاورد رسیدیم و تمام این دستاوردها در سایه حضور نیروی انسانی خبره است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد: در سال ۱۴٠۱ رشد ۸/۴ درصدی بهره‌وری از نیروی انسانی رقم خورد و در کنار این مورد، به‌واسطه اینکه سال قبل به اسم اشتغال نام‌گذاری شد، جذب هزار و ۱٠٠ نفر از محل آزمون را دستور کار قرار دادیم و در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۳۴۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه میانگین جهانی مصرف آب فولاد حدود ۳/۳ مترمکعب است که در فولاد مبارکه به ۲/۲ مترمکعب رسیدیم، گفت: برداشت فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده‌رود حدود ۱ درصد است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه صرفه‌جویی در مصرف انرژی ادامه داد: در کشور شرکتی به اندازه فولاد مبارکه برای صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی سرمایه‌گذاری نکرده است و در این راستا ۲/۳ میلیارد دلار برای کاهش مصارف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب سرمایه‌گذاری کردیم.

بومی سازی۳۰۰ هزار قطعه جدید در فولاد مبارکه در سال جاری

وی بیان‌ داشت: در دیگر حوزه‌های ماموریتی مانند بومی‌سازی برای بالغ بر ۱٠٠ هزار قطعه به حدود ۹٠ درصد‌ خودکفایی رسیدیم و هدف‌گذاری سال جدید بومی‌سازی هزار ۲٠٠ تا هزار ۳٠٠ قطعه جدید است، همچنین در تلاش بودیم برای خریدها از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

وی گفت:سال قبل ۴۹ هزار میلیارد تومان سود میان سهامداران توزیع شد و در این راستا بزرگ‌ترین توزیع سود بورس کشور را داشتیم.

وی در رابطه با عمل به مسؤولیت اجتماعی  گفت: رویکردمان تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی با حمایت از مشاغل خانگی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم است.

به دنبال وام های خارجی هستیم

وی عنوان کرد: باشگاه سپاهان، ۸۵ تیم در قالب ۲۶ رشته ورزشی آقایان و بانوان در حال فعالیت هستند و در این راستا تفاوت اصلی فولاد مبارکه با دیگر باشگاه‌ها شفافیت و جهت‌گیری به سمت باشگاه‌داری اقتصادی است.

وی درباره منابع مالی فولاد مبارکه گفت: بخشی از منابع مالی سود و بخشی دیگر انتشار اوراق است، به‌طور کلی از نظر منابع محدودیت نداریم و از طرفی دنبال وام‌های خارجی نیز هستیم زیرا با توجه به صادرات‌محور بودن‌مان از منابع ارزی نیز استفاده می‌کنیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه از سمتی متهم به گران‌فروشی و فروش محصولات با قیمت بالا هستیم و از سمتی متهم به ایجاد رانت هستیم، گفت: هیچ‌کدام از این موارد درست نیست زیرا به‌عنوان تولید کننده در عرضه، تعیین خریدار و قیمت پایه هیچ نقشی نداریم البته بیش از همه به‌دنبال تعادل در بازار هستیم.

طیب‌نیا پیرامون موضوع پرونده تخلفات مالی فولاد مبارکه با بیان اینکه تحقیق و تفحص تا پایان سال ۱۳۹۹ و قبل از مستقر شدن تیم جدید بود، عنوان کرد: برای این امر یک گزارش رسمی و یک گزارش غیررسمی و برخی اعداد نجومی در بیان برخی افراد غیرمتعهد مطرح شد که گزارش غیررسمی و ارقام نجومی و اطلاق واژه فساد به کل موضوع را قبول نداریم و معتقدم باید مراحل قانونی را طی کند و تا قبل از اینکه مرجع قضایی نظر قطعی را نداده نباید قضاوتی نداشته باشیم، همچنین در این راستا ارتباط کامل با مرجع قضایی داریم و تمام اطلاعات مورد نیاز را به آن‌ها ارائه دادیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه  درباره وضعیت نیروی انسانی این مجموعه اعلام کرد: بیش از ۹٠ درصد نیروها بومی و درصد کمی از استان‌های همجوار هستند و در این راستا طبق استانداردها نیروی مازاد داریم.

تاریخ:1402/02/07

منبع:رکنا

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

بهره برداری فاز ۱ نیروگاه فولاد مبارکه تیرماه امسال / تولید ۱۸ میلیون تن فولاد تا افق سال ۱۴۱۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *