حمایت از تولید فولادهای خاص

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر خود به اصفهان، ضمن حضور در فولاد مبارکه و بازدید از خطوط تولید این شرکت و رونمایی از ورق فولادی زنگ نزن گفت: از ابتدای سال، تولید فولادهای خاص با ارزش‌‌‌افزوده بالا در دستور کار تمام فولادسازان کشور قرارگرفته است و خوشبختانه به همین منظور کارکنان فولاد مبارکه توانسته‌‌‌اند با دستیابی به فناوری تولید فولادهای زنگ نزن، این محصول با ارزش را برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید و عرضه کنند.
وزیر صمت گفت: بدون استثنا بسیاری از رهبران و کارگزاران کشورهای مختلف در جریان سفر خود به ایران مادامی‌‌‌که دستاوردهای ایران را مشاهده می‌کنند، به‌‌‌شدت ابراز شگفتی می‌کنند که ایران در شرایط تحریم توانسته است به چنین دستاوردهایی دست یابد.

فاطمی‌امین گفت: صنعت فولاد ایران توسعه و پیشرفت قابل‌‌‌توجهی داشته است به‌‌‌ نحوی‌‌‌که اکنون حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و با چنین ظرفیتی بین ده کشور اول دنیا قرار داریم. این در حالی است که به‌‌‌رغم کاهش تولید فولاد در جهان طی ماه‌‌‌های اخیر، توانستیم در نوامبر سال ۲۰۲۲ رتبه هفتم را کسب کنیم و در طول سال ۱۴۰۱ با ۸‌درصد رشد، بیشترین میزان رشد تولید فولاد را در بین فولادسازان صاحبنام دنیا داشته باشیم. وی با اشاره به راهبردهای کشور در حوزه تولید و صنعت گفت: کاری که از این‌‌‌ پس باید در صنعت فولاد کشور انجام دهیم این است که روی تکمیل زنجیره فولاد که با مشکلات اکتشافی، حمل‌‌‌ونقل و برخی زیرساخت‌‌‌های دیگر مواجه است، تمرکز کنیم و در بخش دوم این راهبرد، باید توجه ویژه‌‌‌ای به تولید محصولات با ارزش‌‌‌افزوده بیشتر داشته باشیم و از تولید انبوه محصولاتی که همه کشورهای دنیا می‌توانند آنها را تولید کنند خارج شویم.

به گفتۀ وزیر صنعت، معدن و تجارت این وزارتخانه دو هدف مهم را برای توسعه اقتصادی کشور در نظر گرفته است. اولین هدف که از اهمیت زیادی برخوردار است بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم است و دیگری اقتدار بین‌المللی که برای رسیدن به این هدف باید همچنان که اشاره شد، محصولاتی تولید کنیم که کشورهای کمتری می‌توانند آن را تولید کنند و این راهبرد اقتدار کشور را حفظ می‌کند، بنا بر «شاخص پیچیدگی» در کشورهایی که تنوع محصول بالاتری دارند با تولید محصولات خاص اقتدار صنعت کشور حفظ می‌شود که این اتفاق میمون، امروز در فولاد مبارکه رخ‌‌‌ داده است.

فاطمی‌امین اظهار امیدواری کرد: مسیر پر شتابی که در تولید، توسعه و اشتغال و به‌‌‌طورکلی در توسعه کشور از اواخر سال گذشته و در طول سال‌جاری آغاز شده است در ادامه نیز با شتاب فزاینده‌‌‌ای ادامه یابد.  در ادامه این مراسم، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز از کارکنان و مدیران فولاد مبارکه به‌‌‌عنوان افسران تولید و اقتصاد کشور نام برد و ضمن قدردانی از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در فولاد مبارکه گفت: امروز حرکت در عرصه صنعت و تلاش برای تولید کردن محصولات با فناوری‌‌‌های جدید و تکنولوژی‌‌‌های برتر، برای کشور ما یک ضرورت است. او با اشاره به ظرفیت‌‌‌های علمی و فنی استان اصفهان گفت: امروز به‌‌‌جایی رسیده‌‌‌ایم که وقتی صنعتی به استان اصفهان وارد می‌شود، در اندک زمانی شرایط بومی و جایگاه حرفه‌‌‌ای خود را تا جایی که بتواند این صنعت را از صفرتا صد در دست بگیرد، پیدا می‌کند و به‌‌‌طور مشخص یکی از این حوزه‌‌‌ها صنعت فولاد است. مرتضوی افزود: فولاد مبارکه تولید خود را با ۴/  ۲و پس‌‌‌ازآن ۵/  ۳ میلیون تن آغاز کرد؛ اما امروز شاهد این هستیم که در گروه فولاد مبارکه تولید فراتر از ۱۰ میلیون تن فولاد مطرح است.


محمدیاسر طیب‌‌‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از حضور وزیر صمت و سایر مسوولان حاضر در جلسه طی سخنانی گفت: در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را «تولید؛ دانش‌‌‌بنیان، اشتغال‌‌‌آفرین» نام نهادند، شعف بسیاری برای اینجانب و سایر کارکنان فولاد مبارکه ایجاد شد چراکه هدف‌‌‌گذاری تولید ورق‌‌‌های خاص و محصولات مطابق با فناوری‌‌‌های روز دنیا در شرکت فولاد مبارکه هدف‌‌‌گذاری شده بود و با این رویکرد مصمم‌‌‌تر شدیم تا در عرصه تولید فولادهای خاص و با ارزش‌‌‌افزوده گام برداریم.

وی با اشاره به بازدید اخیر رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌‌‌های تولید داخل گفت: راهبردهایی که معظم له در جریان این بازدید و تاکید ایشان برافزایش توان اقتصادی و صنعتی کشور داد، این نوید را به مجموعه‌‌‌هایی مانند فولاد‌مبارکه می‌دهد که به‌‌‌درستی در راستای اهداف نظام و راهبردهای رهبری در حال حرکت هستند. مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: این شرکت به‌‌‌عنوان یک مجموعه پیشران به درجه‌‌‌ای از بلوغ رسیده است که باید در توسعه اقتصادی به‌‌‌ویژه در بخش صنعت فولاد کشور الگو باشد و در تمامی حوزه‌‌‌های اقتصادی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند، ازجمله افزایش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها، ارتقای بهره‌‌‌وری، وجود چشم‌‌‌انداز راهبردی، بهبود فضای محیط کسب و کار و رقابت‌‌‌پذیر کردن کالاهای تولیدی و خدماتی و قیمت‌ها به دستاوردهای خوبی دست‌‌‌یافته است.


طیب‌‌‌نیا در ادامه با ارائه گزارشی از دستاوردهای اخیر فولاد مبارکه گفت: این شرکت با سهم ۲۰ درصدی، بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌‌‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست و در «تولید ناخالص داخلی (GDP) » ۵/  ۱درصد و در «تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور» نیز ۸‌درصد سهم دارد. وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه دارای یک شبکه گسترده بالغ‌‌‌ بر ۳۵۰۰ کارخانه، کارگاه و تامین‌کننده در بالادست و پایین‌‌‌دست خود است، افزود: این شرکت به‌رغم محدودیت‌های انرژی به‌‌‌ویژه در فصل زمستان به دلیل محدودیت گاز، با عملکرد خوب خود در۶ ماه اول سال‌جاری توانست بخش عمده‌‌‌ای از اهداف تولید سالانه را محقق کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن ابراز خرسندی از عملکرد شرکت طی ۱۰ ماه اخیر گفت: انتظار می‌رود که در پایان سال، تولید در گروه فولاد مبارکه از ۱۰ میلیون و ۲۰۰‌هزار تن فراتر رود.

به گفته طیب نیا فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌‌‌برداری تاکنون ۱۴۲میلیون تن انواع محصولات فولادی تولیدشده خود را به بازار عرضه کرده و در عملکرد ۱۰‌‌‌ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل به رشد ۸/  ۱۲ درصدی رسیده است.

وی گفت: اگر ایران توانسته است در رده‌‌‌بندی‌‌‌های جهانی رتبه دهم را از آن خود کند و در ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز به رده هفتم صعود کند، به دلیل وجود مجموعه‌‌‌هایی مانند فولاد مبارکه بوده که توانستند رشد ۲۰ درصدی را رقم‌‌‌زده و نقش خود را به‌‌‌خوبی در توسعه اقتصادی کشور به‌‌‌ویژه در بخش صنعت فولاد ایفا کنند.

وی گفت: فولاد مبارکه تا اوایل بهمن‌‌‌ماه توانسته است ۱۸‌درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، عرضه محصول به بازار داشته باشد اگرچه در بخش صادرات، فولاد مبارکه به دلیل اولویت بازار داخل و برخی عوامل دیگر ازجمله محدودیت‌های انرژی، برنامه خود را محقق نکرده است؛ اما اراده شرکت بر این است که تا پایان سال در بخش صادرات نیز به اهداف خود دست یابد.

وی با تاکید بر اینکه با همت همکاران خود در افق سال ۱۴۱۰ درآمد ۱۵ میلیارد دلاری را برای فولاد مبارکه هدف‌‌‌گذاری کرده‌‌‌ایم، ادامه داد: با انجام توسعه‌‌‌های زیر سقف ازجمله افزایش بهره‌‌‌وری، مشارکت و برخی اقدامات دیگر، تولید ۱۸ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه در افق مذکور هدف‌‌‌گذاری شده است. مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه از تولید محصولات با ارزش‌‌‌افزوده بالاتر به‌‌‌عنوان هدف ارزشمندتر فولاد مبارکه نام برد و گفت: تا امروز فولاد مبارکه توسعه کمی را مدنظر قرار داده بود و از این به بعد بنا دارد که بر تولید فولادهای کیفی خاص و با ارزش‌‌‌افزوده بیشتر تمرکز کند. روند هدف‌‌‌گذاری فولاد مبارکه به‌‌‌طورکلی ایجاد ارزش‌‌‌افزوده در کشور با تولید فولادهای خاص است و تلاش خواهیم کرد در حوزه بهره‌‌‌وری نیروی انسانی به ازای هر تن تولید به نتایج بهتری دست‌‌‌یابیم.

او ادامه داد: فولاد مبارکه درصدد است که مصرف آب در بخش‌‌‌های خود را با سرمایه‌گذاری‌‌‌های کلان و استفاده بهینه از منابع آبی کاهش داده و بنا دارد تا سه سال آینده برداشت آب خام خود را به صفر برساند. این شرکت در راستای صرفه‌‌‌جویی انرژی و پروژه‌‌‌های مرتبط با محیط‌‌‌زیست ۳/  ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دست اقدام دارد.

به گفته طیب نیا طرح‌‌‌های نیروگاهی، آب و مدیریت پسماند و سایر اقدامات این شرکت برای بهبود فرآیندهای زیست‌‌‌محیطی از دیگر اقدامات ارزشمند فولاد مبارکه است.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه اکنون با ۹۵‌درصد ظرفیت خود در حال کار است، گفت: متاسفانه برخی صنایع کشور به دلایلی نمی‌توانند از تمامی ظرفیت‌‌‌های خود استفاده کنند و چالش اصلی این است که در سال‌های آینده ظرفیت آنها ممکن است به ۶۰‌درصد و حتی در سال‌های بعد به ۵۰‌درصد کاهش یابد.


وی خاطرنشان کرد: هدف گروه فولاد مبارکه این است که محصولات با ارزش‌‌‌افزوده بالاتر و خاص تولید کند و مسیر تولید فولادهای رایج را برای سایر فولادسازانی که تازه به این عرصه پا گذاشته‌‌‌اند، باز کند. در همین راستا فولاد مبارکه در سال‌جاری توانسته است حدود ۲۰ نوع محصول جدید از انواع ورق‌‌‌های الکتریکی، کورتِن، تختال و ورق زنگ نزن و برخی گریدهای خاص را تولید و به بازار عرضه و در ادامه کار نیز بنا دارد انواع و اقسام گریدهای دیگر را تولید کند.

طیب نیا ادامه داد: امروز توانایی تولید تختال و ورق فولادی زنگ نزن با عرض ۱۰۰۰ میلی‌متر و ضخامت شش ،۳ و ۵/  ۲ میلی‌متر به همت همکاران فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا نهادینه ‌‌‌شده و ارزش این کار به این است که این اتفاق را در سال دانش‌‌‌بنیان بدون حضور هیچ کارشناس خارجی رقم‌‌‌ زده‌‌‌ایم.

او گفت: تعداد تولیدکنندگان ورق‌‌‌های زنگ نزن در دنیا انگشت‌‌‌شمار است و همکاران ما در فولاد مبارکه پس از حدود یک سال تحقیق، مطالعه و بررسی توانستند به این توفیق دست یابند.

طیب‌نیا مصرف ورق‌‌‌های زنگ نزن (stainless steel) در کشور را ۸۰‌هزار تن اعلام کرد و گفت: در کشورهای توسعه‌‌‌یافته به ازای هر نفر ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم از انواع فولادهای زنگ نزن را مصرف می‌کنند و در کشورهای درحال‌‌‌توسعه این میزان یک کیلوگرم به ازای هر نفر در سال و میانگین جهانی ۶ کیلوگرم به ازای هر نفر است که امیدواریم فولاد مبارکه در سال‌های آینده و درصورتی‌‌‌که شرکت‌های دیگر کشور بتوانند ورق‌‌‌های رایج را تولید کنند و فشار درخواست ورق‌‌‌های معمولی از فولاد مبارکه کاهش یابد، بتواند این محصول را تا ۲۰۰‌هزار تن در سال تولید و عرضه کند.

وی گفت: موارد ذکرشده تنها بخشی از دستاوردهای فولاد مبارکه است و این شرکت توانسته است در حوزه بومی‌‌‌سازی به دستاوردهای ارزشمندی دست یابد تا جایی که بیش از ۱۰۰‌هزار قطعه تجهیز و ماده اولیه موردنیاز فولاد مبارکه با حمایت این شرکت از سازندگان و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان داخلی تاکنون بومی‌‌‌سازی شده است. به جرات می‌توان گفت که ۹۰‌درصد تجهیزات موردنیاز فولاد مبارکه طی سالیان گذشته بومی‌‌‌سازی شده است.

تاریخ:1401/11/19

منبع:فولاد24

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

حمایت از تولید فولادهای خاص

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *