نوسان قیمت دلار در کانال ۵۱ هزار تومانی در آخرین روز هفته گذشته با روند افزایشی شکسته و پنجشنبه به کانال ۵۳ هزار تومانی ورود کرد. در حال حاضر نرخ دلار با افزایش ۳/۶ درصد، به مبلغ ۵۴ هزار و ۴۵۴ تومان اعلام شده است.

اما در رابطه با اوضاع بازار آهن‌آلات، دولت در تلاش برای آرام کردن بازار داخلی است تا میانگین تورم را متعادل نگه دارد و فرصت صادرات را فراهم کند. با افت قیمت در بازارهای جهانی کارخانه‌ها به بازار داخلی روی می‌آورند که احتمال پایین آمدن بازار را در روزهای آینده می‌دهد.

در واقع قیمت‌های جهانی به کمک سیاست‌گزاران ایرانی آمده است تا همچنان بر خلاف بازار حرکت کنند. شاید علیرغم افزایش قیمت تمام شده بتوانند قیمت شمش و آهن اسفنجی را تعدیل کنند. اگر قطعی برق از خرداد شروع شود همه رشته‌های دولت برای کنترل قیمت محصول بخصوص میلگرد پنبه خواهد شد.
تحلیل‌های اقتصاددانان همه از روند تورم ۵۰ درصدی خبر می‌دهد، این برای بازار فولاد خوشایند نیست چرا که با افزایش تورم همراه با رکود، تقاضا کاهش می‌یابد. از طرف دیگر نسبت سود به سرمایه پایین می‌آید. فعالان بخش فولاد در سال ۱۴۰۲ حتماً در کنار کار حرفه خود به بخش‌های دیگر خواهند پرداخت. سوال این است که در این شرایط صادرات با تورم پیش‌بینی شده می‌تواند ادامه یابد؟ و نرخ ارز کجا خواهد ایستاد؟

اما بررسی تغییرات قیمتی بازار آهن‌آلات نشان می‌دهد قیمت انواع محصولات فولادی در هفته گذشته هر کیلو حدود ۲۶۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. در دو هفته گذشته جمعا آهن هر کیلو ۴۷۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد یعنی ۲۵ درصد افزایش قیمت در عرض دو هفته داشته است. امروز تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان برای سایزهای ۱۴ و ۱۶ مبلغ ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان و برای سایز ۲۷، مبلغ ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو نرخ‌گذاری شده است.

به اعتقاد کارشناسان در صورتیکه موضوعاتی مشابه قطعی برق پیش نیاید بازار آهن آرام شده و شاید کمی کاهش قیمت داشته باشد اما بعید است میلگرد هر کیلو زیر ۲۵ هزار تومان بیاید. امروز نیز سایز ۱۸ تا ۲۸ میلگرد ذوب آهن اصفهان به مبلغ ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان و سایز ۱۲ به مبلغ ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شد.

قیمت صادراتی میلگرد و تیرآهن کارخانجات ایرانی هر تن حدود ۵۵۰ دلار قیمت درب کارخانه قیمت‌گذاری شده که نسبت به قیمت قبلی ۳۰ دلار افزایش قیمت داشته است.

بر اساس آخرین نرخ معاملاتی قیمت شمش بلوم به ملغ پایه ۱۸ هزار تومان تومان و میلگرد نمرات ۱۴ تا ۲۰ هر کیلو ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین نرخ آهن اسفنجی اعلامی مجتمع گل گهر با ۱۵۰ تومان افزایش به مبلغ ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلو معامله شد.

طبق ابلاغیه دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ نسبت فروش به خرید محصولات فولادی ۹۰ درصد در بازه زمانی ۳ ماهه تعیین شده است. به این ترتیب که اگر ۱۰ ظرفیت میلگرد در بورس کالا خریداری شود ظرف مدت ۱ ماه می‌بایست ۸ ظرفیت بفروش رسیده و در سامانه جامع تجارت ثبت شده باشد.

از روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه مقدار پیش پرداخت‌های محصولات میلگرد و تیرآهن از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد در بورس کالا افزایش داشته است که برای شمش بلوم نیز احتمالا این هفته ابلاغیه افزایش پیش پرداخت صادر شود.این اقدام به این علت اتخاذ شد تا رقابت کمتری در بورس کالا صورت گیرد.

تاریخ:1402/02/10

.منبع:آهن نیوز

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

دولت در حال دست و پا زدن برای کنترل قیمت آهن‌آلات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *