یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی و پیشرفت، ایجاد ساختارهای توسعه پایدار است که معدن و صنایع معدنی به‌ویژه فولاد یکی از مهم‌ترین ساختارها به شمار می‌رود. تولید و مصرف فولاد امروزه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها تلقی می‌شود. علاوه بر نقش برجسته صنعت فولاد در توسعه‌یافتگی کشورها، تاثیر بسزای این صنعت بر فرآیند توسعه فرهنگ، سطح دانش، اشتغال زایی، پژوهش، آموزش و تجارت کشورها غیرقابل انکار است. صنایع فولاد در سازندگی، بازسازی و توسعه کشور سهم مهمی را ایفا می‌کند. سرمایه‌گذاری و رشد صنعت فولاد در کشور، اقتصادی و منطقی به نظر می‌آید، مشروط بر اینکه محل احداث، فرآیند تولید تا منابع طبیعی و انرژی و مدیریت پروژه، صحیح انتخاب شده باشند.

صنعت فولاد در کشور ما مانند بسیاری از کشور­ها سهم بزرگی در رشد و توسعه بر عهده دارد، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان نیمی از این کار را برعهده گرفته که یکی از کارخانه هایی است که در ایران نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و به همین دلیل لقب مادر صنعت فولاد را در کشور دارد. یکی از مهمترین اهرم تاثیرگذاری شرکت فولاد مبارکه بر کشور، تولید ملی است که توانسته از واردات فولاد به داخل کشور جلوگیری کند و خود باعث تولید این کالای استراتژیک در حجم بالا درون کشور شود و در این راه تمام تلاش خود را به کار گرفت. تولید هرچه بیشتر این محصول می‌تواند باعث افزایش تولید ناخالص داخلی که منجر به رشد اقتصادی کشور می­گردد شود.

هر چند در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است، اما در حال حاضر با گذشت بیش از ۱۵ سال، موانع و کمبودهای بسیاری در مسیر تولید صنعت فولاد وجود دارد، به‌طوری‌که اصلی‌ترین پیش‌نیازهای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد با چالش‌های جدی رو‌به‌رو است. از بزرگ‌ترین چالش‌ها می‌توان به تامین سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی، خطوط راه‌ها و راه‌آهن و ناوگان‌های حمل زمینی و ریلی که از مهم‌ترین بسترهای لازم این صنعت است، اشاره کرد که البته وجود تحریم‌ها و عدم تمایل شرکت‌های خارجی برای تامین سرمایه مورد نیاز، کار را مشکل‌تر کرده است.احداث واحدهای فولادی با ظرفیت بالا بدون در نظر گرفتن مکان‌یابی مناسب باتوجه به بحران کم‌آبی در کشور و عدم دسترسی به آب مورد نیاز که از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بهره‌وری است

فولاد مبارکه یکی از معدود شرکت‌های فولادسازی ایران است که توانسته مالک زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدن کاری سنگ آهن تا نورد فولاد باشد و در سال ۱۳۹۹ نیز موفق به کسب بیش از ۵۸هزارمیلیارد تومان سود خالص شده است که با این اوصاف به یکی از سودآورترین شرکت‌های ایران بدل گشته است.

در سال­های اخیر شرکت فولاد مبارکه طرح­های توسعه ای زیادی ایجاد کرده و توانسته به بومی سازی بخش عمده ای از کالاهای مورد نیاز کشور دست پیدا کند و وابستگی به واردات را کاهش دهد چراکه بالغ بر ۱۴۴ هزار قطعه در یکسال گذشته بومی‌سازی کرده است.این رویکرد به این دلیل بوده که صنایع فولادی به عنوان یکی از صنایع سنگین و استراتژیک کشور یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی در کشورها بشمار می‌آیند، از طرف دیگر برای مقابله با شرایط تحریم و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، شرکت فولاد مبارکه اجرای سیاست‌هایی همانند بومی سازی کلیه قطعات، مواد و تجهیزات، افزایش سطح اشتغال نیروهای بومی را از طریق استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و حمایت از شرکت های دانش بنیان دنبال کرده و به همین دلیل توانسته هزینه ها را کاهش داده و با افزایش تولید و تامین مواد اولیه وارداتی باعث کاهش خروج ارز از کشور شود.

*عمل به منویات مقام معظم رهبری در حوزه دانش‌بنیان، کلید موفقیت فولاد مبارکه

محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه تصریح کرد: همه اقدامات فولاد مبارکه در راستای منویات مقام معظم رهبری و جهت‌گیری های روشن ایشان در حمایت از حرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده تا این شرکت به عنوان شرکتی که نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد، بر مبنای توصیه ایشان مبنی بر حمایت صنایع بزرگ از شرکت‌های دانش‌بنیان، در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گام‌های موثری بردارد.

محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: با توجه به تأکید متولیان صنعت کشور بر ورود صنایع بزرگ در تولید دانش‌بنیان که خود یک الزام عقلی و منطقی برای رقابت‌پذیر شدن هرچه بیشتر سازمان‌ها است و با عنایت به شعار سال که بر مبنای تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین بنا نهاده شده است، تمرکز فولاد مبارکه و بالطبع سایر شرکت‌های زیرمجموعه نیز بر معرفی زیست‌بوم نوآوری و فناوری است.

وی با اشاره به اقدامات شرکت فولاد مبارکه در این زمینه از این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین حامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور یاد کرد و اظهار کرد: فولاد مبارکه با شناسایی دقیق نیازهای خود و سایر صنایع فولادسازی کشور به گونه‌ای تمرکز و برنامه‌ریزی کرده است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با حمایت و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور تمامی این نیازها را مرتفع نماید و درعین حال شرکت‌های دانش‌بنیان که از ریسک پذیری کمتری برخوردار هستند را به سطح بالایی از توانمندی و ریسک پذیری ارتقا دهد.

*فولاد مبارکه حامی شرکت‌های دانش‌بنیان

علی نبوی، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان کرد: فولاد مبارکه در مسیر دانش‌بنیان شدن چرخه کامل حرکت می‌کند و در این مسیر در گام نخست شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی می‌نماید، نیازسنجی انجام می‌دهد و پس از یک بازه زمانی سه تا پنج سال که به سرمایه‌گذاری منتج شد آن‌ها را از حالت استارتاپ به جایگاه تجاری ارتقا می‌دهد و از این طریق می‌توانند دانش آماده شده در حوضه‌های کاری خود را خریداری و در چرخه تولید استفاده کنند. نقطه قوّت کار در این است که این دانش و چرخه به بار نشسته منحصر به فولاد مبارکه و گروه آن نخواهد بود و همه سازمان‌ها و نهادهای نیازمند می‌توانند از این ظرفیت ایجاد شده نهایت استفاده را داشته باشند و مشکلات بسیاری از سازمان‌ها که قدرت ریسک پذیری و خطرپذیری کمتری دارند، در سایه توانمندی و اقدامات هوشمندانه فولاد مبارکه حل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت در مسیر نوآوری و فناوری تصریح کرد: استفاده از دانش و تخصص نخبگان کشور موجب بومی‌سازی و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید شده و به پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت کشور کمک شایانی خواهد کرد.

محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: با عنایت به شعار سال، سیاست‌های گروه بر سه محورِ تولید حداکثری و تأمین نیاز بازار داخل، استفاده از ظرفیت شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی برای توسعه سبد محصولات شرکت به‌ویژه برای آن دسته از محصولاتی که عمدتاً تاکنون از محل واردات تأمین می‌شدند و در مرحله سوم حمایت از سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان با نگاه بومی‌سازی هرچه بیشتر تجهیزات موردنیاز و ایجاد اشتغال متمرکز شد و تمامی فعالیت‌هایی که برای گروه در نظر گرفته شد بر این اصل استوار بود که در همه حوزه‌ها اعم از تولید، توسعه و بومی‌سازی، باید نگاه تحولی بر تولیدات دانش‌بنیان داشته باشیم. در نهایت همان‌گونه که مشاهده کردیم، با اتکا به دانش متخصصان داخلی، محصولاتی را برای اولین بار در کشور تولید کردیم که در پروژه‌های ملی کشور و بسیاری از صنایع خاص مورد استفاده قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: عبور از ۱۰ میلیون تن فولاد خام، ۱۰ روز مانده به پایان سال، با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در حالی رخ داد که با حدود یک‌میلیون تن افت تولید ناشی از محدودیت‌های برق و گاز روبه رو بودیم و این امر محقق نشد، مگر با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم، استفاده از تجارب سال‌های قبل، ذخیره‌سازی به موقع مواد اولیه، انجام تعمیرات اساسی خطوط مختلف در زمان‌ اعمال محدودیت‌های انرژی و در نهایت افزایش بهره‌وری سرمایه‌های انسانی شرکت.

سخن پایانی؛  شرکت فولاد مبارکه، مادر صنعت فولاد در ایران توانست در سال ۱۴۰۱ با تکیه بر منویات مقام معظم رهبری و جهت‌گیری‌های روشن ایشان در حمایت از حرکت‌های دانش‌بنیان، در ۱۰ روز آخر سال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰ درصدی در تولید داشته باشد و با عبور از تولید ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تن فولاد خام رکورد تولید را بشکند.

تاریخ:1401/12/22

منبع:فولاد24

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

رکورد تولید فولاد خام؛ گامی توسعه آفرین در افق ۱۴۰۴

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *