رینگ کاتد مس در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف سال گذشته، روزهای پرنوسان و پررونقی را سپری کرد. در حالی که قیمت پایه این محصول با توجه به تثبیت نرخ ارز نیمایی تغییر چندانی نداشت، رشد انتظارات تورمی در بازار داخل به افزایش تقاضا، رقابت برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های کاتد مس و در نتیجه صعود قیمتی در این بازار انجامید.

در نیمه فروردین ۱۴۰۱، بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران میزبان عرضه کاتد مس با نرخ پایه‌‌‌ای برابر ۲۴۶‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم بود. در شرایطی که نوسان نرخ ارز ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبتا محدود بود و از التهابات فعلی در این بازار خبری نبود، اوج‌‌‌گیری مجدد بهای مس در بازارهای جهانی با توجه به تبعات اقتصادی حمله روسیه به اوکراین، محرک رینگ فلز سرخ در بازار داخل بود. با این حال ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی سال میان عرضه و تقاضا برای کاتد مس عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران تناسبی وجود داشت و این موضوع باعث می‌‌‌شد میانگین نرخ فروش کاتد مس در محدوده‌‌‌ای نزدیک به قیمت پایه رقم بخورد. از اواخر بهار ۱۴۰۱ و با ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز و افزایش فاصله میان نرخ ارز آزاد و نیمایی در بازار داخل و افزایش انتظارات تورمی در کشور، رینگ کاتد مس با استقبال بی‌‌‌سابقه‌‌‌ متقاضیان مواجه شد.

عرضه کاتد مس در ۱۴۰۱ مکفی بود؟


ظرف سال‌های اخیر، عموما شرکت ملی صنایع مس ایران به‌‌‌عنوان تولیدکننده اصلی کاتد مس در کشور به صورت هفتگی ۴‌هزار تن کاتد مس را در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه می‌کند. به این ترتیب در حالی که این شرکت، عمده محصول کاتد مس تولیدی خود را در بازار داخل عرضه و مازاد نیاز را صادر می‌کند، نیاز صنایع تکمیلی به ماده اولیه نیز تامین می‌شود. بررسی روند معاملات کاتد مس در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران حاکی است که عرضه هفتگی ۴هزار تن کاتد مس، کفاف نیاز صنایع تکمیلی را می‌دهد و حتی در بسیاری موارد، بخش قابل‌توجهی از این محصول بدون مشتری می‌‌‌ماند. اما این رویه از پایان بهار ۱۴۰۱ تغییر کرد. در حالی که شرکت ملی صنایع مس ایران به شکل هفتگی عرضه ۴‌هزار تن کاتد مس را داشت، جهش یکباره تقاضا در این بازار به ثبت رقابت‌‌‌های قیمتی هیجانی در رینگ کاتد مس در بازار داخل انجامید.


اولین موج جهش تقاضا برای کاتد مس در بازار فیزیکی بورس‌کالا مربوط به نیمه اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ بود، در حالی که شرکت ملی صنایع مس ایران به شکل هفتگی ۴‌هزار تن مس کاتد در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه داشت، میزان تقاضای ثبت‌شده برای خرید این محصول به بیش از دوبرابر عرضه نیز رسید. درواقع افزایش فاصله میان نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز آزاد، در شرایطی که قیمت پایه براساس نرخ ارز نیمایی تعیین می‌‌‌شد، محرک تقاضا برای کاتد مس بود.

در این شرایط برخی فعالان حوزه صنایع تکمیلی مس بر این باور بودند که با توجه به رشد بهای مس در بازارهای جهانی و تثبیت قیمت این محصول برمبنای نرخ ارز نیمایی در بازار داخل، خرید این محصول از بازار فیزیکی بورس‌کالا و فروش آن در بازارهای صادراتی به شکل غیرقانونی و بازگشت ارز به کشور بر مبنای ارز آزاد، صرفه اقتصادی داشته و این موضوع محرک تقاضا برای فلز سرخ است.به این ترتیب در شرایطی که معمولا فروش کاتد مس در بازار فیزیکی بورس‌کالای کشور در محدوده قیمت پایه انجام می‌‌‌شد، رینگ فلز سرخ ظرف سال ۱۴۰۱ با رونق دوچندان و افزایش قیمت‌های قابل ملاحظه‌‌‌ای روبه‌رو شد. این در حالی بود که در این سال قیمت‌های پایه متاثر از تثبیت نرخ ارز نیمایی، صعود قابل‌توجهی نداشت.

تاریخ:1402/01/16

منبع:اکوایران

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

سودای صعود و گرانی مس داخلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *