معاون توسعه معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: هر کشوری که معدن‌خیز باشد، برای تامین مواداولیه صنایع خود نیاز به اکتشاف دارد. کشور ایران به‌لحاظ معدنی در بین ۱۰ کشور پر پتانسیل قرار دارد. اکتشافات در کشور ما در طی ۶۰ تا ۷۰ سال اخیر به‌صورت سیستماتیک انجام می‌شود و در طی این دوره عمده اکتشافات هوایی که شامل معادنی مانند سرچشمه، چغارت، چادرملو و گل‌گهر است کشف گردید. هم‌چنین در اواخر دهه ۸۰ نیز برنامه‌ریزی کلانی برای کشور انجام شد که در پی آن پهنه‌های معدنی تعریف گردید و معادنی مانند مس جانجا از این اکتشافات به دست آمدند.

صفری با اعلام اینکه اکتشافات در کشور چه به‌لحاظ تجهیزات و سرمایه‌گذاری نسبت به ذخایر و پتانسل کشور بسیار کم است گفت: به‌طور مثال کشور استرالیا در چند سال اخیر سالیانه بین ۷ تا ۱۰ میلیون‌ متر عملیات حفاری دارد، در صورتی که در کشور ما در مدت زمان ۶۰ سال، ۱۰ میلیون متر حفاری انجام شده است و نشان از فاصله اکتشافاتی زیادی با سایر کشورها دارد.

وی با اعلام اینکه پیش‌زمینه انجام عملیات اکتشافات بلوکه شدن آن‌ محدوده‌ها برای آن شرکت است خاطرنشان کرد که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برخلاف اقداماتی که در این زمینه انجام داده، متاسفانه هنوز نتوانسته است پهنه‌ای از سازمان‌های زمین‌شناسی، ایمیدرو و یا صمت که خود متولی این امر هستند، دریافت کند.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی “ومعادن” هم‌چنین درخصوص متولی اکتشافات در ایران اظهار داشت: جایگاه سازمان زمین‌شناسی در تمام کشورها تولید دیتا و انجام کارهای ابتدایی از جمله ژئوشیمی نقشه‌های زمین‌شناسی و انتقال به بخش‌هایی است که کارهای اکتشافی انجام می‌دهند، اما در ایران متولیان اکتشاف سازمان‌های مختلفی هستند از جمله این سازمان‌ها می‌توان به ایمیدرو، شرکت ملی مس در حوزه مس، سازمان زمین‌شناسی نیز در برخی بخش‌ها و… اشاره نمود.

صفری گفت: به‌طور مشخص شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در چندین بخش، عملیات اکتشافی انجام می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به ایجاد شرکت‌های جدید در این زمینه و تجهیز کردن آن به دستگاه‌های حفاری و جذب نیروی متخصص، ایجاد شرکت مدیریت پایا که به‌صورت کنسرسیومی اداره می‌شود و هم‌چنین عملیات اکتشاف و حفاری در معادن صبانور و کوهبنان که درحال انجام است اشاره نمود.

وی درخصوص حضور هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در کل زنجیره فولاد از اکتشاف تا فرآوری نیز اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ متوجه این شده‌اند که منابع اولیه رو به اتمام است، در همین راستا مجموعه‌هایی هم‌چون فولادمبارکه، ذوب‌آهن اصفهان که در انتهای زنجیره قرار داشتند، ابتدای زنجیره را نیز تشکیل داده و عملیات اکتشاف انجام می‌دهند، هم‌چنین شرکت‌هایی که در ابتدای زنجیره قرار داشتند نیز مانند چادرملو تا انتهای زنجیره پیش رفته‌اند.

به اعتقاد صفری، حاکمیت اگر می‌خواهد توازنی ایجاد کند باید با دستور‌العمل‌ها و روش‌های خود این مسیر را هموار سازد.

وی اظهار داشت: هر چه مجموعه‌ها به سمت تکمیل زنجیره پیش‌روند و شرکت‌های کوچک‌تر با یکدیگر ادغام شوند موفقیت‌های بیشتری حاصل خواهد شد.

به گفته صفری از جمله فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در صنایع پایین‌دست را می‌توان سه طرح فولادی آهن‌اسفنجی و سهامداری شرکت‌هایی هم‌چون مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر، چادرملو، شرکت سرمد ابرکوه، فولاد ارفع و فولاد خراسان نام برد. هم‌چنین این شرکت طرح‌های فرعی هم‌چون فروسیلیکومنگنز را که از نیازهای فولادسازی می‎باشد در دستور کار قرار داده است.

وی درخصوص دستاورها و اقدامات شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جذب سرمایه باتوجه به شرایط تحریم با هدف توسعه فنی، گفت: کشور در این زمینه دچار مشکل است و این شرکت هم از آن مستثنی نیست، هم‌چنین کشور ما در بخش تکنولوژی و فناوری فاصله زیادی با دنیا دارد و این فاصله لحظه به لحظه درحال افزایش است. از جمله این موارد می‌توان به تدریس مباحثی هم‌چون آمار و احتمالات، زمین‌شناسی و… به روش سنتی در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

وی افزود: در این شرکت سعی شده با ارتباط موثر با برخی از دانشگاه‌های خارجی و برخی از شرکت‌های این هلدینگ که در خارج از کشور فعالیت دارند، اقدامات لازم جهت به‌کارگیری از تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا صورت گیرد، ولی هم‌چنان فاصله زیادی با سایر کشورها داریم.

صفری هم‌چنین درخصوص استفاده از تکنولوژی و فناوری روز دنیا در بخش فرآوری نیز گفت: به‌طور مثال، ما می‌گوییم سنگ‌آهن کشور رو به اتمام است درصورتی که در زمینه ذخایر هماتیتی اقدامات لازم صورت نگرفته است. از دیگر نگرانی‌های مسوولان صنعت فولاد کاهش قیمت کامودیتی‌هاست، زیرا قیمت تمام‌شده ما بسیار بالاست به دلیل آنکه در کشور از تجهیزاتی استفاده می‌شود که بهره‌وری پایینی دارند، ضمن‌آنکه در تولید محصولات فرعی هم‌چون کک، فرومنگنز، فروسیلیکومنگنز می‌توان از روش‌های تولید متفاوتی بهره برد.

این کارشناس صنایع معدنی کشور دلیل عدم فعالیت در تولید فولادهای خاص را نبود تکنولوژی‌های لازم جهت تولید دانست.

وی درخصوص قیمت‌گذاری‌های دستوری به خبرنگار ما گفت: درحالی‌که سرمایه‌گذاران با دلار آزاد تجهیزات و مواد مصرفی خود را تامین می‌کنند و از طرفی در انتهای زنجیره بر روی محصولات قیمت‌گذاری دستوری اعمال می‌شود، بسیار طبیعی است که عملا زمینه فرار سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کنیم.

صفری با تاکید بر اینکه با اعمال قیمت‎‌‌گذاری دستوری عملا “توازن” در صنعت فراهم نمی‌شود، تصریح کرد که این مهم درحالی است که همه مسوولان و مدیران تلاش می‌کنند تا با دستور‌العمل‌ها و قیمت‌گذاری‌های دستوری مشکلات اقتصادی را برطرف نمایند اما چون این موارد به صورت جزیره‌ای صورت می‌گیرد و دارای نقشه ‌راه محکم و مشخصی نیست با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

صفری خاطرنشان کرد: طبق “نقشه راه” شرکت‌ها فقط باید مجری باشند و نه سیاست‌گذار، دولت و حاکمیت هم‌چنین باید یک اطمینان خاطر و ثبات قوانین برای بخش‌خصوصی ایجاد کنند تا آنان بتوانند با فراق بال بیشتر اقدام به برنامه‌ریزی و تولید نمایند.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پایان اعلام کرد: با وجود معدن صبانور و اکتشافات جدیدی که در آن انجام شده است می‌توان گفت نیاز غرب کشور به تامین مواد اولیه هم‌چون سنگ‌آهن برطرف گردید و این نویدبخش یک توسعه است.

تاریخ:1401/12/14

منبع:تجارت گردان

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

ضرورت ایجاد انسجام و سرعت‌بخشیدن به اکتشافات به دلیل کاهش عیار معادن سنگ‌آهن کشور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *