واكنش بازار فولاد به كاهش قیمت شمش و سنگ‌آهن

آن‌طور كه كارشناسان مي‌گويند در حال حاضر قيمت سنگ‌آهن با افت شديدي همراه شده تا آنجا كه قيمت آن به 15 تا 16 دلار در هر تن رسيده است. به عقيده كارشناسان اين ميزان افت قيمت اگرچه بسيار چشمگير است اما مي‌تواند مانعي براي خروج سنگ‌آهن خام از كشور و انگيزه‌اي براي ايجاد كارگاه‌هاي فراوري سنگ‌آهن به محصولاتی مانند كنسانتره، گندله و ‌آهن اسفنجي باشد.

 

به اين ترتيب درست در شرايطي كه به نظر مي‌رسيد بازار فولاد پس از پشت سر گذاشتن يك دوره گذار مي‌تواند قيمت‌ها و رونق پیشین خود را بازيابد، آنچه از سوي مسوولان شركت فولاد خوزستان «اجبار براي كاهش قيمت» خوانده شد باعث شد تا بازار با دور جديد افت قيمت‌ها همراه شده و ركود آن تشديد شود.

 

اتفاقات ياد شده اما در حالي بازار فولاد را در حوزه ميلگرد با كاهش قيمت همراه كرد كه تيرآهن طبق روال چند ماه گذشته روند عكس را طي كرد و با جهش قيمت‌ها همراه شد.

بر اين اساس قيمت ميلگرد به غير از سايزهاي 14، 18 و 25 كه با افزايش قيمت 5 توماني همراه بوده‌اند در بقيه سايزها با افت قيمت منفي 33/ 0 درصدي تا منفي 71/ 0 درصدي همراه بوده است. شرايط در بازار تيرآهن اما كاملا مسيرعكس بازار ميلگرد را طي كرده است و رشد قيمت‌ها در اين بازار از كف مثبت 39/ 0 درصدي در تيرآهن شاخه 27 آغاز شده و تا 87/ 9 درصد رشد در تيرآهن شاخه 20 ادامه پيدا كرده است.

 

طي كردن اين دو مسير قيمتي متفاوت از سوي ميلگرد و تيرآهن در حالي رخ مي‌دهد كه مواد اوليه اين دو محصول مشترك است و طبيعتا بايد واكنشي مشابه به تغييرات قيمتي در مواد اوليه از خود نشان بدهند.

 

رئيس اتحاديه آهن فروشان در رابطه با اقدام اخير فولاد خوزستان و تاثير آن بر بازار به «دنياي اقتصاد» مي‌‌گويد: اوايل هفته گذشته قيمت شمش آهن در بازار 1200 تومان بود كه البته در بورس كالا با قيمت 1202 تومان عرضه شد؛ اما اين قيمت حالا به 1150 تومان رسيده است و فولاد خوزستان نيز براي هماهنگي با بازار50 تومان تخفيف براي شمش خود در نظر گرفت. محمد آزاد در ادامه مي‌گويد: تخفيف 50 تومانی فولاد خوزستان قطعا در بازار اثرگذار است اما كاهش قيمت‌ در محصولات نهايي از 50 تومان كمتر خواهد بود.

 

به عقيده آزاد، اگرچه قيمت‌ها در بازار فولاد به كف رسيده بودند، اما زماني‌كه اقدامي مشابه اعمال تخفيف فولاد خوزستان اتفاق مي‌افتد؛ واكنش توليدكنندگان در نظر گرفتن تخفيف‌هاي بيشتر يا تسهيلات براي جذب مشتري‌هايي بيشتر است و خريداران هم در انتظار كاهش دوباره قيمت‌ها دست از خريد خواهند كشيد. به عقيده كارشناسان با وجود اين اتفاقات بايد شاهد دور جديد ركود در بازار فولاد باشيم.

ركود در حالي در بازار فولاد ريشه‌ بيشتري خواهد كرد كه آزاد عقيده دارد اين شرايط تا دي ماه امسال و زماني‌كه تكليف بودجه سال آينده و پروژه‌هاي عمراني مشخص شود ادامه خواهد داشت.

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

عبور قيمت‌ فولاد از كف، فروشگاه فولاد آسمان، انواع فولاد، فولاد آلیاژی، فروش فولاد، قیمت فولاد، فروشگاه فولاد شنبه 17 مرداد 1394