عقبگرد فلزات با واهمه از رشد نرخ بهره آمریکا

 روند کاهش نرخ ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز دوشنبه ۲۷فوریه نیز ادامه‌دار شد، به نحوی که تا اواسط این روز در معاملات بورس فلزات لندن، مس کانال قیمتی ۸۸۰۰دلاری را از دست داد و به کانال ۸‌هزار و ۷۰۰دلاری سقوط کرد. این افت نرخ شامل حال سایر فلزات صنعتی از جمله نیکل، قلع و روی نیز شد.


عقبگرد فلزات با واهمه از رشد نرخ بهره آمریکا


روز ۲۴فوریه سالروز حمله روسیه به اوکراین و آغاز جنگ در اروپای شرقی بود؛ جنگی که انتظار می‌رفت تاثیر قابل‌ملاحظه و عمیقی بر روند نوسان بهای کامودیتی‌‌‌ها بگذارد. ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی پس از حمله روسیه به اوکراین، واهمه از کسری عرضه کامودیتی‌‌‌ها با محوریت محصولات حوزه انرژی، موادغذایی و محصولات صنعتی زمینه اوج‌‌‌گیری بهای این محصولات و حتی رکوردشکنی‌‌‌های تاریخی قیمتی را مهیا کرد؛ اما بازارها در زمان نسبتا محدودی به روال طبیعی بازگشتند و چشم‌‌‌انداز منفی تقاضا برای آنها با واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا باعث شد تا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بسیاری از کامودیتی‌‌‌ها تجربه کف‌‌‌نشینی چند سال قیمتی را نیز داشته باشند.

محدودیت عرضه مانع سقوط آزاد فلز سرخ شد


فلز سرخ در معاملات بورس فلزات لندن ظرف هفته گذشته کانال قیمتی ۹‌هزار دلاری را از دست داد و تا ۸‌هزار و ۸۰۷دلار به‌ازای هر تن عقب نشست. در معاملات آتی کامکس آمریکا نیز مس با ثبت کاهش هفتگی ۸/ ۳درصدی به ۹۵/ ۳دلار به ازای هر پوند عقب نشست. احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو و نگرانی درخصوص عدم‌بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد عامل این افت نرخ بود. نگرانی در خصوص آینده تقاضا زمینه افت بهای فلز سرخ را فراهم کرده است؛ اما وجود محدودیت در عرضه باعث می‌شود تا شتاب افت نرخ فلز سرخ محدود شود. تولید فلز سرخ در مناطق اصلی آمریکای جنوبی و مرکزی متوقف شده و این موضوع نگرانی‌ها در خصوص کمبود عرضه در ایالات‌متحده آمریکا و اروپا را تشدید کرده است. در عین حال همچنان تولید در معادن مس پرو دستخوش ناآرامی‌های سیاسی در این کشور است. به این ترتیب نگرانی در خصوص محدودیت عرضه از شتاب افت قیمت فلز سرخ کاسته است.

مبارزه با تورم ادامه دارد


در هفته منتهی به‌ روز جمعه ۲۴فوریه صورت‌‌‌جلسه فدرال‌رزرو منتشر شد و نشان داد که تمامی اعضای بانک‌مرکزی ایالات‌متحده آمریکا خواهان استمرار سیاست انقباضی با افزایش نرخ بهره به‌‌‌منظور کنترل تورم هستند. به این ترتیب سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و کالایی دنیا افزایش ۲۵واحدی دیگر در نرخ بهره را تقریبا قطعی برآورد کردند. در عین حال این صورت‌جلسه نشان داد که فدرال‌رزرو می‌‌‌تواند بیش از آنچه در گذشته برآورد می‌‌‌شد، سیاست انقباضی را اجرایی کند. افزایش نرخ اشتغال‌زایی در آمریکا برای ماه ژانویه نشان داد که فعلا سیاست انقباضی به بازار کار آسیب نزده است. در کنار این موضوع داده‌‌‌های تورمی آمریکا برای ماه ژانویه نیز حاکی از مقاومت تورم در برابر کاهش بود. به این ترتیب ادامه سیاست انقباضی در آمریکا به‌منظور مهار تورم در دستور کار اعضای فدرال‌رزرو قرار گرفت.


عزم فدرال‌رزرو برای مهار تورم با افزایش بیشتر در نرخ بهره در حالی که به افزایش شاخص دلار آمریکا انجامید، زمینه افت بهای کامودیتی‌‌‌ها و قرمزپوشی بازارهای مالی را فراهم کرد. به این ترتیب ظرف یک‌هفته منتهی به ‌روز جمعه ۲۴فوریه در معاملات آتی کامکس آمریکا، مس ۸/ ۳‌درصد از ارزش خود را از دست داد؛ فلز روی ۳‌درصد ارزان شد، آلومینیوم ۲/ ۲‌درصد از ارزش خود را از دست داد و قلع با افت ۸/ ۰درصدی مواجه شد. این کاهش قیمت‌ها در حالی رقم خورد که ۲/ ۱‌درصد بر ارزش نیکل افزوده شد و سرب ۸/ ۲‌درصد گران شد.

تاریخ:1401/12/09

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

عقبگرد فلزات با واهمه از رشد نرخ بهره آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *