جهش زمستانی قیمت‌ها


اسفندماه گذشته بود که گسترش جو نااطمینانی در اقتصاد کشور دامنگیر معاملات بورس‌کالا نیز شد. ناترازی شدید بین عرضه و تقاضا در این بستر به دلیل جهش‌‌‌های پی در پی بهای آزاد ارز و رشد انتظارات تورمی متاثر از نااطمینانی‌ها موجب شد تا بسیاری از کامودیتی‌‌‌ها از جمله فلزات و محصولات صنعت پتروشیمی رکورد قیمتی تاریخی خود را بشکنند و نرخ‌های بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را فتح کنند؛ به طوری که در بسیاری از موارد، بورس‌کالا به‌عنوان نهاد تنظیم‌‌‌گر، اقدام به لغو معاملاتی کرد که همراه با رقابت‌‌‌های قیمتی سنگین بودند. بااین‌‌‌حال اقداماتی نظیر لغو معاملات و خرید‌‌‌های سنگین در هفته‌‌‌های ابتدایی اسفندماه، از استقبال خریداران از کالاهای عرضه‌شده در این بستر نکاست. تقاضای مصرفی برای برخی کامودیتی‌‌‌ها همچون میلگرد و تیرآهن در فصل سرد سال کاهش پیدا می‌کند؛ اما بررسی روند معاملات در اسفندماه نشان می‌دهد که تقاضا برای مقاطع طویل نه‌تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه با افزایش بی‌‌‌سابقه‌ای نیز مواجه شد، به‌طوری که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد در این بستر به حدود ۲۷‌هزار تومان رسید که به‌منزله رکورد و سقف قیمتی برای این کالاست.

آهن‌‌‌اسفنجی؛ ناجی فولاد


شکست سقف قیمتی تنها مربوط به مقاطع طویل فولادی نبوده و از ابتدای زنجیره فولادی آغاز شد؛ به‌طوری که در اواسط اسفندماه بهای آهن اسفنجی به ۱۳‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نیز رسید. همچنین شمش فولاد ۵SP به‌عنوان یکی از گرید‌‌‌های مهم فولاد رشد قیمتی بی‌‌‌سابقه‌ای را تجربه کرد. از انتهای بهمن‌ماه سال گذشته میانگین قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد صعود خود را از کانال ۱۷‌هزار تومانی آغاز کرد و در نهایت در هفته‌‌‌های میانی اسفندماه به اوج قیمتی ۲۲‌هزار تومان رسید که با احتساب مالیات و کارمزد ارکان بورس در محدوده ۲۴‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد. اما در دوهفته پایانی سال با کاهش خرید معامله‌‌‌گران به دلیل خریدهای سنگین در هفته‌های قبل که موجب بهبود ناترازی میان عرضه و تقاضا در این بستر شد و همچنین توقف بهای آزاد ارز در کانال ۵۰هزارتومانی، قیمت‌ها روند کاهشی را در پیش گرفتند؛ به طوری که در آخرین هفته اسفندماه هر کیلوگرم شمش فولاد با میانگین قیمت ۱۸‌هزار تومان معامله شد.

همچنین با آغاز سال جدید و خوش‌بینی نسبت به افزایش عرضه آهن اسفنجی به‌‌‌دلیل لغو دستور قطع گاز صنایع با اتمام فصل زمستان، بهای فولاد و به تبع آن مقاطع طویل فولادی با شتاب بیشتری وارد فاز نزولی شد. دوشنبه گذشته هر کیلوگرم شمش فولاد با میانگین قیمت پایه ۱۷‌هزار و ۳۰۰تومان در این بستر معاملاتی عرضه شد که نسبت به زمان اوج قیمت‌ها کاهش بیش از ۱۵درصدی را به ثبت رساند. همچنین میلگرد که تا کانال ۲۶‌هزار تومانی رسیده بود، چهارشنبه گذشته با قیمت پایه ۱۹‌هزار و ۸۰۰تومان در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد و حدود ۲۵ درصد اصلاح نرخ را تجربه کرد.
در بازار آزاد نیز که تاثیر‌پذیری از روند معاملات در بورس‌کالا و اخبار مثبت سیاسی سبب تثبیت بهای آزاد ارز شده است، افت قیمت‌ها مشاهده می‌شود. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که در بازه زمانی بین ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۶فروردین ۱۴۰۲ متوسط نرخ میلگرد ۱۰آجدار در بازار آزاد حدود ۴/ ۹‌درصد افت داشته است. در پی اتصال گاز طبیعی واحد‌‌‌های فولادی رشد تولید و بهبود عرضه مشاهده می‌شود که به اصلاح قیمت شمش فولاد و مقاطع طولی فولادی منجر شده؛ به‌طوری که نرخ دلار کشف‌شده فولاد در بورس‌کالا از ۴۱‌هزار و ۸۰۰تومان به‌ازای هر کیلوگرم در اسفندماه به ۲۱‌هزار تومان رسیده است. همچنین تلاش سیاستگذار برای کاهش قیمت‌ها پس از جهش‌‌‌های بی‌سابقه نرخ در اسفندماه ۱۴۰۱ از دیگر عوامل تاثیر‌گذار بر افت قیمت‌ها در بازار نامیده می‌شود.

اسفندماه طلایی برای مس


واگرایی بهای نیمایی و آزاد ارز از نیمه دوم فروردین‌ماه، بازار مس را که تا قبل از آن در سطحی تعادلی قرار داشت ملتهب کرد. شرکت ملی مس به‌عنوان عرضه‌کننده اصلی این فلز هر هفته حدود ۴هزار تن کاتد مس را با قیمت پایه‌ای که براساس نرخ نیمایی ارزش‌گذاری می‌شود عرضه می‌کند. با سبقت بهای آزاد ارز از نرخ نیمایی در پاییز ۱۴۰۱ این کالا از جذابیت ویژه‌‌‌ای برخوردار شد؛ به نحوی که با افزایش میزان تقاضا در رینگ داخلی بورس‌کالا شاهد آغاز روند صعودی قیمت مس بودیم. در نهایت در اسفندماه گذشته، همگام با رشد انتظارات تورمی با جهش‌‌‌های ارزی، ناترازی میان عرضه و تقاضا به اوج رسید و رقابت‌‌‌های قیمتی سنگین در نهایت سبب رکوردشکنی بهای مس شد؛ به طوری که میانگین قیمت معامله‌شده هر کیلوگرم مس در رینگ داخلی بورس‌کالا به ۴۳۷هزار تومان رسید. با این‌‌‌حال ثبات نسبی شرایط اقتصادی در یک‌ماه گذشته بر روند قیمت مس نیز تاثیر گذاشت و این کامودیتی کاهش قیمت را تجربه کرد. به‌‌‌طوری‌که در هفته‌‌‌های گذشته میانگین قیمت معاملاتی هر کیلوگرم مس به ۴۳۰‌هزار تومان نیز رسید. همچنین رشد حجم عرضه‌‌‌ها تا سطح ۵هزار تن در هفته گذشته میانگین قیمت معاملات را به ۴۰۰‌هزار تومان رساند که حدود ۸ درصد کمتر از اوج قیمتی اسفندماه است.

داستان مشابه برای پتروشیمی‌‌‌ها


محصولات پلیمری و پتروشیمی نیز از جریان التهابی اسفندماه در امان نبودند و بررسی روند معاملات حاکی از رقابت‌‌‌های قیمتی سنگین برای این محصولات در ابتدای فروردین‌ماه بوده است. با این‌‌‌حال افت رقابت‌های قیمتی در این بستر ناشی از کاهش نااطمینانی اقتصادی بر روند این معاملات نیز تاثیر گذاشته و منجر به افت قیمت این محصولات در فروردین‌ماه شده است. همچنین در هفته جاری قیمت‌های پایه متاثر از افت نرخ‌های جهانی کاهشی اعلام شدند.

عوامل تاثیر‌گذار بر کاهش قیمت


برخی تحلیلگران معتقدند دولت برای جبران افزایش قیمت رخ‌داده در دوماه پایانی سال گذشته تلاش می‌کند سطح عمومی قیمت کامودیتی‌‌‌ها را کاهش دهد و در این راستا از اهرم‌‌‌هایی همچون افزایش عرضه، محدود کردن تقاضا و سیاستگذاری دستوری برای تصویب نرخ‌های پایه استفاده می‌کند. درست است که بررسی روند معاملات نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت این سیاست‌‌‌ها موثر واقع شده و کاهش قیمت را در پی داشته‌‌‌اند؛ اما باید توجه کرد که روند کلی قیمت‌ها را بیش از هر چیز سطح تورم، تورم انتظاری و میزان نااطمینانی بازیگران خرد و کلان به متغیرهای اقتصادی تشکیل می‌دهد و نمی‌‌‌توان به این سیاست‌‌‌ها به‌عنوان راه‌‌‌حلی بلندمدت اتکا کرد.

تاریخ:1402/01/29

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

فروکش التهاب اسفند کالایی‏‏‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *