موضوع تکمیل زنجیره تولید به کمیسیون تلفیق رفت/ بند دردسرساز اخذ مالیات صادرات محصولات معدنی، فلزی

در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با توضیحات محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بند (ن) تبصره ۶ ماده واحده برای بررسی بیشتر در حوزه تکمیل زنجیره به کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور ارجاع داده شد.

رئیس مجلس گفت: در شورای هماهنگی اقتصاد، حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد پیشنهاد داده شد، از این رو دولت لایحه‌ای ارائه کرد و مجلس نیز در این زمینه همراهی کرد. همچنین می‌دانیم سود بازرگانی در اختیار دولت است و هر طور بخواهد می‌تواند این سود را کم یا زیاد کند، اما آقای توانگر در بحث تکمیل زنجیره پیشنهادی ارائه کرد، در حوزه معافیت‌های حقوق ورودی حرفی نیست، هرچند پیشنهاد داده شده سازمان برنامه و هیات دولت پیشنهادی درخصوص تکمیل زنجیره ارائه کند، اما ابهاماتی در تکمیل زنجیره وجود دارد که لازم است در کمیسیون تلفیق بودجه با دقت بیشتری بررسی شود تا سهم درآمدی دولت در حوزه تکمیل زنجیره کاهش زیادی نداشته باشد.

در بند (ن) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی مندرج در لیست آئین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲، حداقل نیم درصد (۰.۵%) از ارزش صادراتی این کالا‌ها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد.

میزان دقیق این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین خواهد شد. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوب ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ و نیز حقوق ورودی (مطابق بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/۸/۱۳۹۰ و اصلاحات بعدی آن) کلیه ماشین آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی حقوق گمرکی آن به مأخذ یک درصد (۱%) محاسبه می‌شود، اقدام و منابع حاصل را به ترتیب به ردیف‌های درآمدی شماره‌های ۱۱۰۵۲۰، ۱۱۰۵۱۸ و ۱۱۰۴۱۸ جدول شماره (۵) این قانون واریز نماید.

همچنین در پیشنهاد مطرح شده از سوی مجتبی توانگر، نماینده مجلس آمده است: به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه موارد مندرج در فهرست تصویب نامه هیات وزیران موضوع بند (ص) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲ حداقل نیم درصد از ارزش صادراتی این کالا‌ها به عنوان عوارض صادراتی اخذ خواهد شد. میزان قطعی این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ظرف مدت ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد و تعیین خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوب سال ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ و نیز حقوق ورودی مطابق بند (هـ) ماده یک قانون امور گمرکی مصوب ۲۷/۸/۱۳۹۰ و اصلاحات بعدی آن کلیه ماشین آلات و تجهیزات و قطعات مواد اولیه و واسطه‌ای صنعتی، معدنی و کشاورزی که حقوق گمرکی آن به مأخذ یک درصد محاسبه می‌شود و اقدام و منابع حاصل به ترتیب در ردیف‌های درآمدی شماره ۱۱۰۵۲۰، ۱۱۰۵۱۸ و ۱۱۰۴۱۸ جدول شماره (۵) این قانون واریز نماید.

تاریخ:1401/12/07

منبع:فولادبان

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

موضوع تکمیل زنجیره تولید به کمیسیون تلفیق رفت/ بند دردسرساز اخذ مالیات صادرات محصولات معدنی، فلزی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *