نباید صادرات شمش داشته باشیم

سید رضا فاطمی امین با اشاره به اینکه در حوزه فولاد و خودرو با چینی‌ها برنامه داریم، گفت: مثلاً قرارداد لوکوموتیو امضا شد که ۲۰ عدد به صورت کامل وارد می‌شود و مابقی در داخل تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه در معدن خام فروشی نداریم، افزود: ۶۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت می‌کنیم و ۱.۷ درصد را صادر می‌کنیم و بیش از اینکه خام فروشی کنیم، واردات داریم. البته در حوزه شمش صادرات داریم که نباید داشته باشیم.

فاطمی امین یادآور شد: تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی که در سفر به چین امضا شد بین شرکت‌های خصوصی دو کشور بود و ما ناظر بودیم. در واقع، بخش خصوصی و شرکت‌های خصوصی در این سفر نقش ایفا کردند، زیرا در صورت برقراری ارتباط بین کسب و کارهای ایرانی و خارجی می‌توان به پایدار بودن این ارتباط اطمینان داشت. برای تعمیق روابط سیاسی باید روابط اقتصادی را پایدار کرد.

وزیر صمت تصریح کرد: تولید ماشین آلات راهسازی و صنعتی امسال ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. تاکید اصلی ما در تعاملات خارجی واردات صرف نیست بلکه تعمیق تولید داخل است.

فاطمی امین با اشاره به صادرات و تجارت خارجی گفت: پیش بینی می‌شد که امسال ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که رقم صادرات بیشتر از این برآورد، خواهد شد. صادرات نسبت به پارسال ۱۷.۷ درصد رشد ارزشی و واردات ۱۶.۹ درصد رشد ارزشی داشته که البته از نظر وزنی کاهش یافته است.

وی افزود: واردات مواد اولیه و واسطه‌ای ۱۶ درصد و واردات کالای سرمایه‌ای ۵۱ درصد افزایش یافته است و از سویی دیگر در واردات کالای مصرفی ۸ درصد کاهش ارزشی داشته‌ایم. پس رشد واردات در جایی بود که به تولید منجر شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه صادرات در حال رشد است، گفت: در نیمه نخست امسال بخش صنعت ۴.۹ درصد رشد و سرمایه گذاری در ماشین آلات ۱۵ درصد رشد داشت.

وی افزود: ما مشکلات در بخش تورم و معیشت را قبول داریم اما اتفاقات خوبی در اقتصاد در حال رخ دادن است. سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات امید به آینده را نشان می‌دهد.

فاطمی امین گفت: بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش صنعت مشغول به کار هستند که آمار مثبت و بی نظیری است.

وی به مزایای صادرات اشاره کرد و افزود: کارکرد حداقلی صادرات تأمین ارز برای نیازهای کشور و کارکرد حداکثری اقتدار بین المللی است. پس باید به سمت تولید و صادرات محصولات پیچیده برویم.

وزیر صمت تصریح کرد: به عنوان نمونه، سال گذشته ۷۰ درصد صادرات به کشور روسیه محصولات کشاورزی و امسال ۶۰ درصد صادرات به این کشور صنعتی شامل دارو، قطعات خودرو، توربین‌های گازی و… بوده است. بنابراین صرفاً صادرات بالای ۵۰ میلیارد دلار نشده بلکه ریل صادرات در حال تغییر است.

وی افزود: در صادرات به ترکیه شاهد رشد ۴۶ درصدی ارزش و افزایش ۷ درصدی وزن بوده‌ایم.

فاطمی امین در ادامه گفت: در ۱۰ سال گذشته تولید رشد جدی نداشته است، یعنی درآمدهای مردم به صورت قابل توجه افزایش نیافته و از آن طرف هزینه‌ها و تورم بالا رفته است. قدرت خرید متناسب با درآمد بالا نرفته است. خانوارها به لحاظ درآمد و هزینه دچار مشکل شده؛ پس قدرت خرید پایین آمده و کالاهای تولیدی خریدار ندارند و این موضوع تبدیل به دام شده است.

وی افزود: پس کارکرد سوم صادرات، فراهم کردن بازار برای کالاهای ایرانی است که در این صورت تولید تقویت شده و اشتغال رونق می‌گیرد و به آن تناسب قدرت خرید بالا می‌رود و از این دام خارج می‌شویم.

فاطمی امین در ادامه گفت: صندوق ضمانت صادرات ما در یک سال با ۱۲ کشور قرارداد بسته که می‌تواند تا حدی خلأ ال سی و ضمانت نامه‌ها را پر کند.

وی به مشکلات انتقال پول اشاره کرد و گفت: با تهاتر و سایر روش‌ها تقریباً این مشکل را حل کرده و هر کالایی بخواهیم صادر و وارد می‌کنیم. البته تحریم‌ها در کوتاه مدت فشار ایجاد کرده است اما در بلندمدت خوداتکایی را افزایش می‌دهد.

وزیر صمت به اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: براساس توافق با اوراسیا، برای ۷ هزار قلم کالا سود بازرگانی صفر می‌شود و هم اکنون توافقات در سطح دولت‌ها و مجالس است.

وی ادامه داد: هم اکنون برای ۷۰۰ قلم کالا تخفیف داریم که منجر به رشد ۵۲ درصدی صادرات به ارمنستان شده است. وقتی این ۷۰۰ قلم تبدیل به ۷ هزار قلم با سود بازرگانی صفر شود قطعاً رقم رشد صادرات به صورت محسوس افزایش می‌یابد.

وزیر صمت افزود: همچنین تجارت ترجیحی با پاکستان آغاز و توافقات برای تجارت ترجیحی با اندونزی نیز آغاز شده است.

وی تاکید کرد: سال آینده نتایج این اتفاقات یعنی پیوستن به اتحادیه اوراسیا، سازمان‌شانگهای، برقراری تجارت‌های ترجیحی و امثالهم را خواهیم دید.

فاطمی امین همچنین اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۶۰ هیأت تجاری از آفریقا به ایران آمده‌اند، آفریقا برای ما مزیت بسیاری دارد، زیرا بکر است. همچنین ۳۰ هیأت از روسیه به ایران آمدند.

وی گفت: هم اکنون در ۱۷ کشور رایزن بازرگانی داریم در حالی که این عدد در دولت قبلی ۵ بازرگان بود. همچنین برای ۳۰ مرکز تجاری مجوز داده‌ایم که ۱۸ مرکز تجاری راه اندازی شده است. در ۵۰ کشور دنیا نیز نمایشگاه برگزار کردیم.

تاریخ:1401/12/02

منبع:فولاد 24

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

نباید صادرات شمش داشته باشیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *