در حالی که بخش عمده‌‌‌ای از شرکت‌کنندگان در گردهمایی فعالان بازارهای فلزی در هنگ‌‌‌کنگ، روند بهبود تقاضا و در نتیجه نوسان قیمت کامودیتی‌‌‌ها پس از کاهش محدودیت کرونایی در چین را ناامیدکننده ارزیابی کردند، برخی دیگر از فعالان بازار، نسبت به حمایت بیشتر دولت چین از اقتصاد خود همچنان امیدوارند، بنابراین احتمال بهبود قیمت فلزات آهنی و غیرآهنی در نیمه دوم سال را می‌دهند.

بازرگانان، بانکداران، کارگزاران و مدیران صندوق‌هایی کالایی برای اولین مرتبه پس از پایان یافتن دوره بحرانی پاندمی کرونا در دنیا، در گردهمایی بازار فلزات در هنگ‌‌‌کنگ گرد هم آمدند و در خصوص وضعیت بازار فلزات بحث و تبادل نظر کردند. در این گردهمایی تاکید شد که خوش‌بینی‌‌‌ نسبت به شکوفایی بازارهای کالایی که ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال ۲۰۲۲ و هفته‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ ایجاد شده بود، از بازارها رخت بسته است. چین از میزان محدودیت کرونایی در این کشور کاست و دولت این کشور محرک‌‌‌هایی را برای حمایت از اقتصاد وضع کرد؛ اما این محرک‌‌‌ها مطابق انتظار نبود و بازارهای کالایی پس از یک دوره افزایش قیمت، وارد روند افت نرخ شدند. بخش قابل‌توجهی از شرکت‌کنندگان در این نشست معتقد بودند که فعالیت در حوزه تخصصی آنها تحت فشار کاهش تقاضا و سودآوری قرار دارد و این وضعیت کاملا با داده‌‌‌های اقتصادی چین منطبق است. در عین حال افزایش تنش میان غرب و پکن نیز تاثیر نامطلوب جدی بر عملکرد آنها گذاشته است و فعلا در صحبت‌‌‌های سیاستگذاران از بهبود روابط خبری نیست.

البته تعداد انگشت‌‌‌شماری از شرکت‌کنندگان در این نشست، همچنان نسبت به وضعیت بازار فلزات خوش‌بین بودند. این افراد که عمدتا در زمره تاجران و تحلیلگران بانفوذ این صنعت هستند، معتقدند که شروع ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار فعالیت ساخت‌‌‌وساز در چین در فصل ساخت‌‌‌وساز را نمی‌‌‌توان به‌منزله بروز رکود در بازار چین دانست. تقاضا برای کالاهای صنعتی در چین همچنان در حال افزایش است و دولت پکن احتمالا حمایت‌‌‌های معنادار از بخش تولید و ساخت‌‌‌وساز را اجرایی می‌کند که این موضوع به سود بازار فلزات تمام خواهد شد. لو ژوفنگ، رئیس شرکت ناها فیوچرز (Nanhua Futures) همزمان با این گردهمایی گفت که انتظار دارد اقتصاد چین در سال‌جاری رشد بیش از ۵درصدی را به ثبت برساند. وی افزود: احتمالا بهبود سریع بخش خدمات و گردشگری چین در نیمه دوم سال از بهبود وضعیت صنایع تکمیلی حمایت می‌کند.

گای ولف، رئیس واحد تجزیه و تحلیل Marex Spectron، از دیگر کسانی بود که نسبت به آینده فلزات در سال‌جاری امیدوار بود. وی با اشاره به عقب‌‌‌نشینی قیمت مس تا محدوده ۸هزار و ۲۰۰دلار ظرف روزهای اخیر گفت که احتمالا فلز سرخ در نیمه دوم امسال مجددا ۹هزار دلاری می‌شود. ذخایر این فلز رو به کاهش است و انتظار می‌رود که تقاضا برای این فلز از سوی چین در نیمه دوم امسال بهبود یابد و همین موضوع مجددا زمینه رشد بهای این محصول را فراهم می‌کند. وی افزود:‌‌‌ در دنیایی هستیم که اگر جریانی آغاز شود و شروع به حرکت کند، به‌سرعت پیش می‌رود. گروه CRU نیز پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای فلز سرخ در سال‌جاری را از ۲‌درصد به ۲/۳‌درصد افزایش داد. پروژه‌‌‌های انرژی تجدیدپذیر، خودروهای الکتریکی و شبکه برق و احتمال رشد تقاضا از سوی فعالیت‌‌‌های ساختمانی، محرک تقاضا برای فلز سرخ در سال‌جاری خواهد بود.


اما اغلب معامله‌‌‌گران و فعالان بخش خصوصی چین نسبت به بهبود بازار در نیمه‌دوم سال، چندان خوش‌بین نبودند. آمارهای خرده‌‌‌فروشی، رشد تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری روی دارایی‌‌‌های ثابت در ماه آوریل با نرخی به مراتب آهسته‌‌‌تر از پیش‌بینی رشد کرده و این موضوع سیگنالی منفی برای فعالان بازارها تلقی می‌شود. فعالان بخش خصوصی می‌‌‌گویند؛ تمامی خوش‌بینی‌‌‌های قبلی نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد که پیش از برگزاری کنگره ملی خلق چین در ماه مارس وجود داشت، از میان رفته است. اهداف اقتصادی وضع‌شده در این نشست، اهداف متوسط و نه بلندپروازانه بود و نشان داد که آمادگی پکن برای اعمال محرک‌‌‌ها محدود است.

در عین حال برخی فعالان بازار از افزایش بدهی دولت‌‌‌های محلی خبر دادند. آنها که نمی‌‌‌خواستند نامشان فاش شود اعلام کردند که افزایش بدهی دولت‌‌‌های محلی به پیمانکاران پروژ‌‌‌ه‌های ساخت‌‌‌وساز باعث شده است تا پیمانکاران مجبور به کاهش سرعت فعالیت خود شوند و این موضوع تاثیر خود را بر کاهش تقاضا در بازارهای کالایی گذاشته است. عمده مباحث مطرح‌شده در این گردهمایی بر بازار فلزات متمرکز بود؛ اما این مباحث نسبت به شاخص‌‌‌های اعتماد عمومی در خصوص بهبود روند کسب‌وکار و شاخص اعتماد مصرف‌کننده بازتاب گسترده‌‌‌تری داشت. اگرچه اعتماد بخش خصوصی پس از قرنطینه طولانی‌مدت ویروس کرونا در سال گذشته بهبود یافته، هنوز شتاب خود را به دست نیاورده است. شرکت‌های خصوصی در چین به‌سختی بر میزان سرمایه‌گذاری خود افزوده‌‌‌ و خانوارها هزینه کلان خرید بلیت را محدود کرده‌‌‌اند.

تاریخ:1402/03/02

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

چین مسوول سقوط فلزی‌‌‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *