کامودیتی‏‏‌ها تحت‌تاثیر شرق آسیا

 با این حال برخی کامودیتی‌‌‌ها مانند مس بین داده‌‌‌های شرق و غرب سردرگم هستند؛ چرا که با وجود بهبود تقاضا در شرق آسیا در غرب خبرها از تداوم سیاست‌‌‌های انقباض پولی به جهت مهار تورم حکایت دارند که خود می‌تواند تاثیر منفی بر میزان فعالیت اقتصادی در دنیا بگذارد.



رشد بازارها با انتشار داده‌‌‌های مثبت


انتشار داده‌‌‌های مثبت مبنی بر بهبود اقتصاد چین طی ماه فوریه سبب رشد بهای کامودیتی‌‌‌ها در روزهای اخیر شده است. بررسی آمار‌‌‌ فعالیت‌‌‌های اقتصادی در ماه میلادی گذشته نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید در این کشور بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر شده است که از سریع‌‌‌ترین رشد فعالیت‌‌‌ کارخانه‌‌‌ها در چند سال اخیر حکایت دارد. همچنین انتظار سرمایه‌گذاران از ارائه بسته‌‌‌های محرک بیشتر از سمت سیاستگذاران در چین در کنگره ملی خلق نیز عامل موثر دیگر بر چشم‌انداز مثبت برای تقاضا در این کشور نامیده می‌شود.

در نتیجه انتشار این اخبار تقاضا برای برخی کامودیتی‌‌‌ها از جمله سنگ‌آهن و مس افزایشی شده است. روز گذشته بهای محموله سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به ۱۲۹دلار به ازای هر تن رسید و بازده مثبت ۲/ ۳درصدی را نسبت به انتهای فوریه به ثبت رساند. با این‌‌‌حال بهای این کالا همچنان حدود ۳دلار کمتر از رکورد قیمتی هشت‌ماهه آن که اواسط فوریه رخ داد، اعلام شده است. بهای میلگرد در شرق آسیا نیز به تبعیت از سنگ‌آهن در چند روز گذشته رشد ۶/ ۲درصدی را تجربه کرد و به ۴‌هزار و ۲۴۵یوآن (حدود ۶۱۴دلار) به ازای هر تن رسید. تحلیلگران موسسه هیوتای فیوچر در یادداشتی اعلام کردند، به نظر می‌رسد داده‌‌‌های بهتر از حد انتظار اعتماد را به بازار تزریق کرده است. همچنین انتظار بهبود مستمر در تقاضای پایین‌دستی حوزه فولاد از قیمت مواد خام از جمله سنگ‌آهن حمایت کرده است.

از طرفی پیش‌بینی می‌شود در پی ازسرگیری دوباره تولید، کارخانه‌‌‌های فولاد در چین ذخایر سنگ‌آهن خود را برای تامین نیازهای تولید تکمیل کنند که این خود تقاضایی افزون ایجاد می‌کند. در بازار کک، یکی از مواد اولیه تولید فولاد نیز نشانه‌‌‌هایی از رشد مشاهده می‌شود. بهای این کامودیتی حدود ۲‌درصد افزایش را در روزهای اخیر تجربه کرده است. در واقع همراه با بهبود تقاضا از طرف بخش‌‌‌های پایین‌دستی مصرف فولاد، قیمت بالای موادخام نیز از بازار فولاد حمایت می‌کند. همچنین بهبود تقاضا درحالی در این بازار مشاهده می‌شود که به‌طور سنتی تقاضا برای فولاد ضدزنگ در سه‌ماه اول سال کمتر از بسیاری از ماه‌‌‌های دیگر است. از طرفی خبرها حاکی از کاهش تولید در شرق آسیاست که می‌‌‌تواند در چرخه عرضه اختلال ایجاد کند؛ چرا که کارخانه تانگشان، از تولید‌‌‌کنندگان اصلی فولادی در چین مجبور به کاهش تولید خود به‌‌‌دلیل انتشار بیش از حد آلودگی شده است.


وضعیت فعالیت اقتصادی در چین


با وجود اینکه طی ماه‌‌‌های گذشته برخی از تحلیلگران نسبت به میزان رشد فعالیت در چین بدبین بوده‌‌‌اند، به‌‌‌نظر می‌رسد لغو سیاست کرونا صفر در این کشور به رشد اقتصادی جان تازه‌‌‌ای بخشیده است. نظر‌سنجی بخش خصوصی در جمعه گذشته نشان می‌دهد که فعالیت بخش خدمات در چین طی ماه فوریه با سریع‌‌‌ترین سرعت در ۶ماه گذشته افزایش یافته؛ چرا که حذف محدودیت‌های سخت برای کنترل گسترش کرونا تقاضای مشتریان را احیا کرده و سبب رشد قابل‌توجه در بخش اشتغال شده است. شاخص مدیران خرید چین در بخش خدمات از ۹/ ۵۲ واحد در ماه ژانویه به ۵۵ واحد در ماه فوریه رسیده است که از رشد چشمگیر تقاضا در این کشور خبر می‌دهد. شامخ نشان‌دهنده رونق، رکود باثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی و چشم‌انداز انتظاری از آنهاست.

اگر این شاخص در سطحی بالاتر از ۵۰ واحد قرار گیرد، نشان می‌دهد که اقتصاد در حال توسعه در بخش اندازه‌‌‌گیری شده است. در نتیجه می‌توان گفت که عدد ۵۵ واحد نیز نوید بهبودی قوی در بخش خدمات و تقاضا را می‌دهد. همچنین این نظر‌سنجی نشان داد که شرکت‌های خدماتی بیشترین میزان رشد را از آوریل سال میلادی گذشته تاکنون به ثبت رساندند. علاوه بر این، میزان رشد سفارش‌ها برای صادرات به بالاترین میزان در چهارسال گذشته رسیده است. برخی تحلیلگران معتقدند که به‌‌‌دلیل بازگشایی‌ها در این کشور اعتماد تجاری به بخش خدمات در ماه گذشته قوی مانده است. البته باید اضافه کرد که میزان خوش‌بینی برای رشد اقتصادی نسبت به ماه ژانویه کمی کاهش یافته است. وانگ ژا، اقتصاددان موسسه تحلیلی Caixin Insight Group معتقد است، اقتصاد وارد دوره بهبود پس از کووید شده است و داده‌‌‌های مثبت بخش خدمات نیز آن را تایید می‌کند؛ اما نمی‌توان گفت که تاثیرات همه‌گیری هنوز به طور کامل از بین رفته است.


این اقتصاددان خاطرنشان کرد، تصمیمات باید بیشتر مبتنی بر سیاست‌‌‌هایی گرفته شوند که بیشتر بر افزایش درآمد خانوار و بهبود انتظارات بازار متمرکز می‌‌‌شوند. مقامات چین نیز دلیل انتشار داده‌‌‌هایی همچون موارد بالا را میزان ۶درصد رشد اقتصادی هدف‌گذاری کرده‌‌‌اند که نرخ جاه‌طلبانه‌ای محسوب می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند که این هدف‌گذاری به جهت تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان صورت گرفته است.

سردرگمی مس از شرق و غرب


در حالی که انتشار داده‌‌‌های مثبت از چین تاثیر افزایشی بر تقاضای این کامودیتی دارد، از طرفی ظهور سیگنال‌‌‌هایی از سمت بانک‌های مرکزی در دنیا با محوریت فدرال‌رزرو نیز موجب کاهش بهای فلز سرخ شده است. روز گذشته بهای فلز مس در بورس شیکاگو به ۱/ ۴دلار به ازای هر پوند رسید و رشد ۲درصدی را نسبت به پنج‌شنبه گذشته به ثبت رساند. با این‌‌‌حال قیمت‌ها همچنان حدود ۵‌درصد کمتر از رکورد قیمتی این فلز در ۹ماه گذشته است؛ چرا که سرمایه‌گذاران با وجود نشانه‌هایی مبنی بر بهبود تقاضا همچنان از تاثیر سیاست‌‌‌های انقباض پولی برای مهار تورم نگرانند. بررسی روند تورم در غرب نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا و فدرال‌رزرو احتمالا مجبور به افزایش نرخ بهره برای مدت‌‌‌ بیشتری شوند.

تاریخ:1401/12/13

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

کامودیتی‏‏‌ها تحت‌تاثیر شرق آسیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *