بنظر می‌رسد اقدامات ضربتی، تعجیلی و سختگیرانه بازارساز در پایین کشاندن معنی دار نرخ بازار فولاد کشور؛ پس از گذر از زمستان و بر طرف شدن محدودیت های زمستانه؛ و پس از آنکه نحوه تعیین دامنه نرخ فولاد به بازه +۱ تا -۵ تغییر پیدا کرد؛ بیشتر شباهت به تنبیه تولیدکنندگان سطح اول بازار ( معدنی ها ) دارد. 

پیش‌تر در اوج هرج و مرجی که در زمستان سال گذشته پیش آمد و قیمتها بی مهابا و دیوانه وار در حال رشد بود؛ به اهالی زنجیره تامین فولاد کشور در فصلی که برخی بدمستی می‌کردند؛ در این خصوص هشدار داده شد که میترسم از این هرج و مرج و حسب تجربه میترسم از تنبیه یا اقدامات سختگیرانه‌ای که پشت این ولنگاری اتفاق خواهد افتاد؛ میدیدم آنچه را که در زمستان سال ۱۴۰۱ در اوج هرج و مرج می‌کارند در فصل گرما درو خواهند کرد و حالا گویا پاداش بزرگ برای اهالی زنجیره تامین فولاد کشور اتفاق افتاده است!

کفاره شراب خوری های بی حساب هوشیار در میانه مستان نشستن است 

پلنر نرخ شمش صادراتی ایران را در جدیدترین گزارش خود ۵۲۰ دلار/تن فوب عنوان کرده  که ظاهرا مهر تاییدی بر برخی شنیده ها مبنی بر عقب نشینی ۳۰ دلاری شمش می‌باشد .

به استناد قول و نوشتار دوست عزیزی؛ تا زمانیکه اوضاع و احوال بازار صادراتی پر رونق باشد، نگرانی چندانی در تنظیم بازار داخلی وجود ندارد، چون منافع  تولیدکنندگان از آنسوی آبها تامین؛ و کم و کسری های داخلی از آنطرف جبران می‌شود؛ اما تجربه نشان داده که هر گاه بازارهای صادراتی شروع به عقب نشینی کند؛ اقداماتی که بازارساز در قالب تغییرات دستورالعمل ها در جهت حمایت از تولیدکنندگان صورت میدهد، نه تنها به نفع آرامش بازار داخلی نبوده بلکه گاها تنش‌زا و عجیب و غریب بوده است.

مصداق این تجربه همین نیمه اول سال گذشته با دستورالعمل عجیب بورس کالا بود که حتی با ۵ درصد حجم معاملاتی شمش در بورس کالا؛ آنهم عمدتا با معاملات اعتباری؛ در تعیین نرخ پایه جلسه بعد افزایش قیمت ها را بر خلاف بازار رکودی و نزولی جهانی؛ رسما به بازار داخلی به صورت حبابی تحمیل می کردند.

با این دستورالعمل فعلی اگر ۳ الی ۴ هفته دیگر هم اوضاع به همین منوال سپری شود، احتمالا در بالادست و در سطح معدنی ها، قیمت ها به صفر نزدیک خواهد شد تا جاییکه احتمالا سنگ آهن منهای هزبنه حمل و نقل و استخراج در بازار داخلی مجانی شود ! 

خب اگر بازارساز هنوزم هم سر حرف خود ایستاده باشد، فولاد ۵۲۰ دلاری با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی در بازار داخلی چند خواهد شد ؟
۵۲۰ × ۲۸۵۰۰ ÷ ۱،۰۰۰ ~= ۱۴،۸۲۰ ?!

میدانیم که ضریب تعیین نرخ کنسانتره در بورس کالا معادل ۱۶.۷۹ درصد نرخ معاملاتی شمش است، یعنی با این وضعیت اگر بازارساز حرف خود را مبنی بر شمش با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی در بازار داخلی را به کرسی بنشاند؛ در سر سلسه این زنجبره کنسانتره را باید در بورس کالا کیلویی ۲۵۰۰ تومان بفروشند. میدانیم که حداقل هزینه ترابری کیلویی ۴۰۰ و در مسیرهای دورتر تا ۸۰۰ تومان میباشد که حالا هنوز شامل افزایش قیمت سال جاری نشده است . خب با اینحساب اگر به استخراج خود سنگ آهن برسیم، احتمالا هزینه کرایه حمل و استخراج بیشتر از قیمت خود سنگ آهن خواهد شد و سنگ آهن احتمالا در بازار داخلی باید رایگان شود .

حتم دارم بازارساز بزودی زود از اعطای پاداش بزرگ به زنجیره تامین فولاد کشور عقب نشینی خواهد کرد .  
نظاره گریم به هر حال.

تاریخ:1402/01/22

منبع:فولاد24

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

کاهش قیمتهای صادراتی شمش تا مرز ۵۲۰ دلار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *