این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که به‌ صورت متوسط در ماه‌های اخیر نرخ وارداتی گندله 120 دلار و نرخ داخلی آن 80 دلار بوده و البته نرخ فروش شمش از سوی فولادی‌ها معادل 330 دلار است. این در حالی است که تفاوت قیمت داخلی گندله با جهانی آن مشهود است؛ یعنی کفه ترازو به سمت فولادی‌ها از حیث منفعت سنگین‌‌ تر خواهد بود. در پی این اقدام دستوری از سوی وزیر، محاسبات پیش‌بینی بودجه‌های این دو شرکت‌ نیز متاثر خواهد شد که اکنون با توقف این دو نماد از سوی بورس اوراق بهادار، این شرکت‌ها در حال بررسی ما وقع هستند.

 

در همین رابطه برقی، مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به این مطلب که پیش از این مبنای قیمت‌ گذاری مستند و قانونی بوده است، تصریح کرد: چادرملو، شرکت دولتی نیست که مشمول قیمت‌ گذاری سازمان حمایت از مصرف‌ کنندگان شود، به همین دلیل نحوه محاسبات به گونه‌ای مبنا قرار گرفت که قیمت محصولات تولیدی‌ تابعی از نوسان قیمت شمش باشد و مواد اولیه فولادسازان دچار نوسان کمتری شود.
وی با اشاره به این مطلب که قیمت شمش فولاد از 1800 تومان به 1200 تومان کاهش یافته و به خودی خود کاهش این نسبت از 23 به 20 درصد نیز به زیان سنگ‌آهنی‌هاست عنوان کرد: زمانی که فولادی‌ها از سود های بالا به واسطه دریافت مواد اولیه با قیمت مناسب داخلی بهره گرفتند، سنگ‌ آهنی‌ها را در سود خود شریک ندانستند، اما اکنون که درآمد آنها با کاهش شدید مواجه است به دنبال فشار دیگری بر سنگ‌ آهنی‌ها برای حل بحران خود هستند.
به عقیده وی این تصمیم زیان بزرگی را به دو غول سنگ‌ آهنی وارد می‌کند. همچنین در همین رابطه ملاحسین آقا، مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌ گهر با اشاره به اینکه با صرف‌‌نظر کردن از تمامی اتفاقاتی که میان حوزه فولاد و سنگ‌آهن رخ داده و بار فولادی‌ها بر گردن سنگ‌ آهنی‌ها افتاده است، اظهار کرد: قاعدتا با توجه به اینکه دولت به دلیل نبود منابع، امکان سرمایه‌ گذاری ندارد بخش غیردولتی و عمومی باید در گندله‌ سازی سرمایه‌ گذاری کنند.

اما سیاست‌ها به سمت و سویی نیست که برای سودآوری در این بخش شرایط مطلوبی فراهم باشد. وی با اشاره به این مطلب که ظرفیت مازاد آهن اسفنجی نیز علاوه بر کنسانتره مازاد در کشور وجود دارد، افزود: ایجاد کارخانه‌های آهن اسفنجی با 33 میلیون تن ظرفیت نیازمند نزدیک به 50 میلیون تن گندله است که تصمیم اخیر سبب می‌شود سرمایه‌ گذاری در گندله‌ سازی از مدار خارج شود، از این‌رو کمبود گندله کماکان گریبان‌ گیر صنعت فولاد خواهد بود.
ملاحسین آقا یادآور شد: این تصمیم آثار منفی بر سنگ‌آهن خواهد داشت و به نظر می‌رسد با این رویداد سنگ‌آهنی‌ها نتوانند حرف جدی در بازار سرمایه داشته باشند. وی معتقد است: بستن پای سنگ‌آهنی‌ها و باز گذاشتن دست فولادی‌ها سبب می‌شود که زیرساخت‌ها به خودی خود به فراموشی سپرده شود.

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

کفه ترازوی فولادی‌ ها سنگینی می‌کند، فروشگاه فولاد آسمان، انواع فولاد، فولاد آلیاژی، فروش فولاد، قیمت فولاد، فروشگاه فولاد