کف‌‌‌سازی فلزات صنعتی

کف‌‌‌سازی فلزات صنعتی

فلزات صنعتی هفته منتهی به‌ روز جمعه دهم فوریه را با ثبت بازده منفی هفتگی به پایان رساندند؛ به نحوی که در معاملات آتی کامکس آمریکا، روی ۳/ ۴درصد، قلع ۱/ ۴درصد، آلومینیوم ۶/ ۳درصد، نیکل ۳درصد، مس ۸۷/ ۰‌درصد و سرب ۷۴/ ۰‌درصد ارزان شدند. شاخص قیمتی فلزات صنعتی در بورس لندن نیز در این بازه زمانی افت ۶۵/ ۰درصدی را به ثبت رساند.
مس کانال ۹هزار دلاری را از دست داد
فلز سرخ کانال ۹‌هزار دلاری را ظرف هفته اخیر از دست داد؛ این در حالی بود که مس ظرف دوهفته پایانی ژانویه و طی روزهای ابتدایی فوریه در معاملات بورس فلزات لندن و کامکس آمریکا در کانال قیمتی ۹‌هزار دلاری به فروش رفته بود. مس روز جمعه دهم فوریه در معاملات آتی کامکس با نرخ ۰۲/ ۴دلاری به‌ازای هر پوند به فروش رفت که این رقم نسبت به اوج هفت‌ماه اخیر آن که در ژانویه امسال به ثبت رسیده بود، بیش از ۵‌درصد افت داشت. نگرانی مداوم سرمایه‌گذاران از بروز رکود اقتصادی در دنیا و نبود چشم‌‌‌اندازی روشن از قدم‌‌‌های بعدی فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره عامل اصلی این عقبگرد قیمتی بود. مس به‌‌‌عنوان فلزی که از آن به‌عنوان فشارسنج اقتصاد جهانی یاد می‌شود، با امیدواری نسبت به بازگشت سریع اقتصاد چین به مسیر رشد و فروکش‌کردن تب رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳، رشد کرد.

از سویی رشد اقتصادی چین با سرعت مورد انتظار محقق نشد و از سوی دیگر داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره را برای سال‌جاری میلادی مطرح کرد و به این ترتیب از ارزش این فلز ظرف ۱۰روز ابتدایی فوریه کاسته شد.  در حالی که محدودیت در عرضه معدنی مس از سوی دو کشور بزرگ معدنی فلز سرخ یعنی پرو و شیلی نیز از رشد بهای آن ظرف هفته‌‌‌های گذشته حمایت کرده بود، اخباری مبنی بر کاهش موردی محدودیت در عرضه برخی معادن منتشر شد. شرکت MMG از دریافت مجوز موردی برای انتقال مس از معدن مس لاس‌‌‌بامباس در پرو خبر داد و گلنگور نیز عنوان کرد که فعالیت معدن‌کاری این شرکت در معدن مس آنتاپسی واقع در شیلی پس از دوهفته از سر گرفته می‌شود. با این حال، وضعیت عرضه در شرایط طبیعی قرار ندارد و احتمال می‌رود که امسال بازار مس در بحبوحه بروز بحران در آمریکای جنوبی و آفریقا به سمت کسری شدید عرضه پیش برود.

کف‌‌‌سازی آلومینیوم


اقبال از معامله‌‌‌گران آلومینیوم نیز ظرف روزهای ابتدایی فوریه روی‌گردان شد و به این ترتیب این فلز کانال قیمتی ۲‌هزار و ۶۵۰دلاری را که رکورد قیمتی هفت‌ماه اخیر آن بود و در ۲۵ ژانویه به ثبت رسیده بود از دست داد. آلومینیوم روز جمعه دهم فوریه در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ ۲‌هزار و ۴۷۷دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت. ترس از کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش تولید از سوی چین، سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا برخی از موقعیت‌‌‌های خرید خود را کاهش دهند و به این ترتیب آلومینیوم ظرف یک‌هفته اخیر ۶/ ۳‌درصد ارزان شد.  در سال ۲۰۲۲ برابر ۵/ ۴‌درصد بر میزان تولید سالانه آلومینیوم در چین افزوده شد و میزان تولید به ۴۰میلیون و ۲۱۰‌هزار تن رسید.


این رشد تولید نتیجه راه‌‌‌اندازی ظرفیت‌‌‌های جدید در این کشور و کاهش محدودیت تامین برق واحدهای صنعتی در چین طی سال۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ بود. با وجود این، عوامل بنیادی دیگری از رشد بهای آلومینیوم حمایت می‌کند و نمی‌‌‌توان منتظر سقوط آزاد بیشتر بهای این فلز در هفته‌‌‌های آینده بود. ظرف سال گذشته ۵/ ۴‌درصد بر تولید آلومینیوم چین افزوده شد؛ اما کاهش تولید این محصول در سایر نقاط دنیا و با محوریت اروپا، این رشد عرضه را جبران می‌کند. در عین حال تصمیم چین مبنی بر کاهش محدودیت کرونایی با امیدواری نسبت به رشد تقاضا از بهبود بهای این فلز در میان‌مدت حمایت می‌کند.

تاریخ:1401/11/24

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

کف‌‌‌سازی فلزات صنعتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *