رضا اشرف سمنانی اظهار کرد: انحصاری در بازار فولاد وجود ندارد زیرا کارهانه‌ها و خریداران متفاوتی بازیگران صنعت فولاد و بازار آن هستند.

 

او با بیان اینکه تنها مشکل صنعت و بازار فولاد پایین بودن میزان تقاضا است، گفت: رکود بازار مسکن حجم تقاضا را برای خرید فولاد کاهش داده است که آن نمی‌تواند دلیلی برای ورود شورای رقابت به بازار فولاد باشد.

 

مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) افزود: هر چقدر بازار با میزان عرضه و تقاضا مدیریت شود، بهتر از دخالت‌های سازمان‌های نظارتی است. دخالت‌ دولت وشورای رقابت نمی‌تواند در بلندمدت نتیجه مطلوبی در بازار فولاد بگذارد به همین دلیل بهتر است در زمان‌های خاص و بحرانی تلاش دولت حل مشکلات موجود باشد و تصدی خود را از بازارها کاهش دهد.

 

او افزود: صنعت فولاد مشکل خاص و پیچیده‌ای ندارد که دولت با دخالت خود قصد رفع آن را داشته باشد. عمده‌ترین دغدغه فولادی‌ها در حال حاضر تامین نقدینگی است که آن هم به خاطر تقاضای پایین در این بازار است که برنامه‌ریزی‌ها در راستای ارتقای صنعت فولاد به لحاظ تولید و تعادل قیمت‌ها بهبود می‌یابد. حتی قرار است وزراتخانه سیاست‌های درستی را برای صادرات فولاد با حمایت‌های تشویقی بکار گیرد.

 

اشرف‌سمنانی با بیان اینکه برای افزایش واردات هم تعرفه‌گذاری شده است، گفت: تعرفه به عنوان ابزار کنترلی برای واردات بسیار موثر است. زیرا چین با مازاد تولیدی که دارد احتمال افت قیمت محصولات کارخانه‌های این کشور باز هم وجود دارد و دامپینگ جریان دارد که امیدواریم تعرفه‌گذاری‌های ایران هم موثر واقع شود.

 

او افزود: در حال حاضر تمامی واحدهای تولیدی شرایط یکسانی ندارند اما با نگاه‌های مدیریتی این کارخانه‌ها می‌توانند مشکلات را پشت سر بگذارند. به طور مثال در کشورهای خارجی قیمت انرژی پایین آمده اما ایران این طور نیست. صنعت فولاد ایران هم در شرایط خاصی قرار گرفته و با افزایش تعرفه این انتظار وجود دارد که واردات کنترل شده‌تر از گذشته انجام شود.

 

این فعال معدنی با بیان اینکه کیفیت محصولات تولیدی داخلی مناسب است، گفت: باید جلوی واردات و دامپینگ‌ها گرفته شود و حتی آن کشورهای که عضو سازمان تجارت جهانی بوده‌اند هم توانسته‌اند با افزایش تعرفه جلوی این کار را بگیرند. حتی آمریکا ‌در مقطعی تا 100 درصد تعرفه برای واردات فولاد وضع کرد کشتی‌هایی که فولاد به سمت آمریکا می‌برند را متوقف کرد.

 

او افزود: هر چقدر واردات با تولید داخلی رقابت نفسگیری داشته باشد، روند کاهشی قیمت فولاد بیشتر باعث می‌شود واحدهای دولتی برای ارزان فروشی محصولات‌شان مصمم‌تر از گذشته عمل کنند اما به هر حال عرضه محصولات فولادی با قیمت پایین هم مقطعی است و با توجه به هزینه‌های تولید، نمی‌تواند چنین سیاستگذاری در بازار از سوی دولتی‌ها ادامه‌دار باشد. زیرا مابه التفاوت فروش آنها نسبت به گذشته به ضرر کارخانه‌ها است و فولادسازان بخش خصوصی نباید از وقوع این سیکل نوسانات مقطعی نگرانی داشته باشند.

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

انحصاری در بازار فولاد وجود ندارد – دخالت شورای رقابت در بازار فولاد بی‌معناست، فروشگاه فولاد آسمان، انواع فولاد، فولاد آلیاژی، فروش فولاد، قیمت فولاد، فروشگاه فولاد