یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:
تاثیر کاهش نرخ فروش گندله بر تولید کنندگان فولاد
فولاد نیوز: طی ساعات معاملاتی روز سه شنبه هفته گذشته شاهد بسته شدن نماد دو شرکت معدنی گل گهر و چادرملو از سوی ناظر بازار بودیم که علت این توقف تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم بیان شد.

به گزارش«فولاد نیوز»، طی ساعات معاملاتی روز سه شنبه هفته گذشته شاهد بسته شدن نماد دو شرکت معدنی گل گهر و چادرملو از سوی ناظر بازار بودیم که علت این توقف تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم بیان شد.

در پیگیری های به عمل آمده مشخص گردید که علت اصلی توقف نماد این دو شرکت ناشی از نامه وزیر صنعت ، معدن و تجارت و ایمیدرو بود. در این نامه از شرکت های معدنی خواسته شده از این پس به جای محاسبه نرخ فروش 23 درصدی گندله و شمش، نرخ 20 درصدی محاسبه شود.

با توجه به اینکه در نامه مذکور تنها به تغییر نرخ گندله اشاره شده است مفروضات محاسبه ما نیز تنها تغییر نرخ گندله می باشد و بالتبع در صورت تغییر نرخ کنسانتره محاسبات نیز تغییر خواهد کرد.

اما در این گزارش به بررسی تاثیر کاهش نرخ گندله در شرکت های تولید کننده فولاد می پردازیم.

در ابتدا لازم به توضیح است که غالب شرکت های فولادی کنسانتره مورد نیاز خود را از شرکت های معدنی تهیه کرده و خود واحد تولید گندله سازی دارند و بخشی از گندله مورد نیاز خود را از شرکت های معدنی تهیه می­کنند.

این گزارش برمبنای اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1394.12.29 این شرکت­ها تهیه شده است.

تاثیر کاهش نرخ فروش گندله بر تولید کنندگان فولاد

لازم به توضیح است که در جدول فوق، علت عدم درج نام شرکت فولاد خوزستان به این خاطر است که این شرکت گندله مصرفی خود را تماما خود تولید می کند.

اما بطور کلی نرخ محاسبه گندله از سوی شرکت­های معدنی بر مبنای 23درصد شمش فولاد خوزستان نرخ گذاری می­شود. حال چنانچه این نرخ به 20درصد کاهش یابد و در محاسبات با توجه به روند قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا، قیمت شمش را برای سال 1394 برابر 000,13 ریال به ازای هر کیلو در نظر بگیریم، میزان تاثیر این کاهش در هر یک از شرکت­های فولادی فوق بصورت ذیل خواهد بود.

تاثیر کاهش نرخ فروش گندله بر تولید کنندگان فولاد

با توجه به جدول فوق و میزان سرمایه هریک از شرکت­ها می توان بیان کرد تاثیر این کاهش نرخ در شرکت فولاد ارفع با سرمایه 1,994,865 میلیون ریالی و شرکت فولاد خراسان با سرمایه 5600000 میلیون ریالی بیشتر از سایر شرکت های فولادی است.

اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو می خواهند تا در محاسبه نرخ کنسانتره سنگ آهن نیز تغییری ایجاد کنند یا خیر. محاسبات فوق تنها با در نظر گرفتن مقدار گندله مصرفی این شرکت­ها انجام شده است.

در پایان لازم به ذکر است که در نتیجه تصمیم فوق الذکر از مجموع فروش شرکت­های گل گهر و چادرملو با توجه به تناژ فروش به ترتیب 5 و 3.5 میلیون تنی گندله به ترتیب 950,1 و 365,1 میلیارد ریال کاسته خواهد شد.

مجید ششمانی

واحد سرمایه گذاری کارگزاری مبین سرمایه

 

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

تاثیر کاهش نرخ فروش گندله بر تولید کنندگان فولاد، فروشگاه فولاد آسمان، انواع فولاد، فولاد آلیاژی، فروش فولاد، قیمت فولاد، فروشگاه فولاد 12:23 | 1394/04/21