به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع تولید فولاد کشور با رشد 9 درصدی نسبت به دوره چهار ماهه نخست سال گذشته به 9 میلیون و 438 هزار تن در چهار ماهه نخست سال 99 رسیده است.

طبق آمارهای انجمن فولاد، تولید فولاد میانی کشور در دوره چهار ماهه نخست سال 99، 9 میلیون و 483 هزار تن بوده است که از این میان، سهم بیلت و بلوم، 5 میلیون و 562 هزار تن و سهم اسلب، 3 میلیون و 921 هزار تن بوده است. تولید بیلت و بلوم در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 8 درصدی و تولید اسلب، رشد 10 درصدی را تجربه کرده است.

در چهار ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد 5 درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در چهار ماه نخست امسال، 7 میلیون و 257 هزار تن بوده است.

فروشگاه فولاد آسمان تامین کننده انواع فولاد های آلیاژی

تولید مقاطع طویل فولادی با رشد 11 درصدی نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته، به 3 میلیون و 697 هزار تن رسیده است. از میان مقاطع طویل فولادی، تولید میلگرد و تیرآهن رشد 12 درصدی و تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع، کاهش 3 درصدی را تجربه کرده است.

میزان تولید ورق گرم در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک درصد رشد داشته و به 3 میلیون و 51 هزار تن رسیده است است. تولید ورق سرد با رشد 4 درصدی به 904 هزار تن و تولید ورق پوششدار با کاهش 12 درصدی به 470 هزار تن رسیده است. مجموع تولید مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش 1 درصدی به 3 میلیون و 560 هزار تن رسیده است.

تولید آهن اسفنجی در دوره چهار ماهه نخست سال جاری با رشد 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 10 میلیون و 581 هزار تن رسیده است. رشد تولید آهن اسفنجی در چهار ماهه ماه نخست امسال بیش از رشد تولید فولاد میانی بوده است که این نکته امیدوارکننده‌ای است. سال گذشته، زنجیره فولاد با مشکل کمبود آهن اسفنجی روبرو بود.

با این وجود همچنان صنایع پایین دستی کشور که از فولاد به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند، بر این باورند که تامین این مواد با مشکلاتی مواجه شده است و صنایع فولادی به جای تامین داخل اقدام به صادرات می‌کنند.

برخی بر این باورند که در سال گذشته، میزان تولید ورق گرم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که از این میزان سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن وارد بورس شد و ۴ میلیون و ۷۰ هزار تن در خارج از بورس عرضه شده است در حالی که تولیدکنندگان فولاد، برای عرضه خارج از بورس مجوز ندارند.

در این راستا همچنین گفته می‌شود که برخی از صنایع تا 75 درصد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت‌های گزاف تهیه می‌کنند که این مساله هزینه بسیار زیادی برای صنایع پایین دستی ایجاد کرده است.

با این وجود همچنان با تکیه بر موضوع ارزآوری صنایع فولادی همچنان صادرات را در اولویت خود قرار می‌دهند و تلاش خاصی برای توسعه صنایع پایین دستی در راستای جهش تولید صورت نمی‌گیرد.

این مساله بدون شک با محورهای اقتصادی کشور مانند ایجاد اشتغال و جهش تولید، مغایرت دارد و حتی در برخی موارد می‌تواند منجر به تعطیلی کارگاه‌ها شود.

از این رو ضرورت در اولیت قرار گرفتن تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی و بازار داخل توسط تولیدکنندگان فولاد، بیش از هر زمانی حس می‌شود

فروشگاه فولاد آسمان تامین کننده انواع فولاد های آلیاژی

منبع : خبرگزاری برنا

ضرورت نگاه صنعت فولاد به تامین نیاز داخل