بر اين اساس با وجود تاكيد كارشناسان بر پايين بودن حاشيه سود در صنعت فولاد و زيان‌ده بودن توليد با وجود افت قيمت‌ها و افزايش هزينه توليد، فولادسازان از ابتداي امسال؛ خصوصا طي حدودا دو هفته گذشته قيمت محصولات خود را كاهش داده‌اند.
اما كاهش قيمت فولاد در شرايطي كه به گفته كارشناسان؛ توليدكنندگان فولاد براي تامين هزينه‌هاي جاري خود نيز با مشكل مواجه هستند چگونه امكان‌پذير شده است و بار اصلي آن بر دوش كدام بخش است؟ سوال ديگر اينكه روند كاهش قيمت‌ها تا چه زماني ادامه پيدا خواهد كرد؟

 

كاهش قيمت؛ راهكاري كوتاه‌مدت

 

رئيس هيات عامل ايميدرو در پاسخ به سوال یاد شده مي‌گويد: كاهش قيمت‌ فولاد براي رقابت در بازاري كه با سير نزولي قيمت‌ها همراه است، يكي از اقدامات ضروري بود كه فولادسازان آن را اعمال كردند. به عقيده مهدي كرباسيان كاهش قيمت محصولات فولادسازان در حالي كه هزينه‌هاي توليد آنها نسبت به سال گذشته نه تنها كاهش نيافته است بلكه با افزايش هم همراه بوده است، اقدامي كوتاه‌مدت و به منظور حفظ جايگاه در بازار خواهد بود.
كرباسيان در اين زمينه مي‌گويد: شركت‌هاي توليدكننده فولاد، مس و آلومينيوم براي ادامه حيات و تزريق نقدينگي بايد قيمت‌هايشان را كاهش دهند تا بتوانند در بازار دوام بياورند در غير اين صورت با در نظر گرفتن عاملي مانند واردات آن هم در شرايطي كه قيمت‌هاي جهاني با كاهش همراه شده‌اند، خطرات زيادي توليدكنندگان داخلي را تهديد خواهد كرد.
به عقيده رئيس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران توليدكنندگان فولاد بايد ضمن رعايت كيفيت، قيمت‌ها را نيز رقابتي كنند تا اين برهه زماني را با كمترين ضربه پشت سر بگذارند.
گفته‌هاي كرباسيان براي كاهش قيمت و حفظ كيفيت براي ادامه راه در حالي است كه بسياري از توليدكنندگان فولاد در بخش خصوصي با وجود مشكلات بسياري كه بر سر راه توليد وجود دارد و همچنين نبود تقاضا در بازار، انگيزه‌اي براي ادامه مسير ندارند.

 

زيان بر سر زيان

 

اما نگاهي به قيمت‌ محصولات فولادسازان در بورس كالا از ابتداي امسال تا‌كنون، نشان‌دهنده موج كاهش قيمتي است كه توليدكنندگان فولاد در شرايط ركود بر محصولات خود اعمال كرده‌اند. بر اين اساس بيشترين كاهش قيمت در بورس كالا مربوط به فولاد مباركه است. بزرگ‌ترين‌ توليدكننده ورق كشور در تاريخ شانزدهم تيرماه گذشته قيمت‌هاي پايه ورق‌هاي توليدي خود را بين 10 تا 13 درصد كاهش داد تا شايد راهي براي ورود نقدينگي به مجموعه خود باز كرده باشد.
فولاد خراسان ديگر توليدكننده‌اي است كه قيمت سبد ميلگرد خود را از ابتداي امسال تا كنون حدود 7 درصد كاهش داده است. به اين ترتيب قيمت سبد ميلگرد اين كارخانه از 1450 تومان در فروردين امسال به 1350 تومان در انتهاي تيرماه گذشته رسيده است.
فولاد آذربايجان نيز ديگر توليدكننده‌اي است كه قيمت سبد ميلگردش در دو هفته آخر تيرماه گذشته با 5/ 2 درصد كاهش همراه شد و از 1365 تومان به 1335 تومان رسيد.
ذوب آهن اصفهان به‌عنوان يكي ديگر از توليدكنندگان اصلي فولاد كشور، سبد ميلگرد خود را طي حدود يك ماه با 6/ 3 درصد كاهش قيمت همراه كرد و قيمت سبد تيرآهن توليدي خود را نيز در يك بازه زماني حدودا دو هفته‌اي تا 6 درصد كاهش داد.
نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه كاهش قيمت‌هايي كه به آنها اشاره شد در بورس كالا رخ داده است. اين در حالي است كه قيمت‌ فروش درب كارخانه از مبالغي كه به آنها اشاره شد نيز كمتر است.
اما شمش هم از موج كاهش قيمت‌ها براي ادامه حيات در امان نبوده است. شمش فولاد خوزستان از ابتدای امسال تا كنون در بورس كالا با حدود 9درصد کاهش قیمت همراه بوده است و قيمت آن از کیلویی 1325 تومان ازابتداي امسال به قیمت 1202 تومان در نهم تیرماه گذشته رسيد.

 

سنگ‌آهن زير فشارها خرد مي‌شود؟

 

كاهش قيمت در شرايط فعلي اگرچه راهكاري براي حفظ توليد و بازار به شمار مي‌رود و اجباري تلخ براي توليدكنندگان فولاد به شمار مي‌رود، اما با توجه به گفته‌هاي كارشناسان بخش زيادي از فشار كاهش قيمت‌ها بر دوش توليدكنندگان سنگ‌آهن است. حالا سنگ‌آهن در كنار متاثر شدن از قيمت‌هاي جهاني بايد كاهش قيمت توليدات داخلي را نيز متحمل شود تا چرخ توليد به گردش خود ادامه دهد. اين در حالي است كه با افت شديد توليد سنگ‌آهن كه از سال 92 آغاز شده تعداد واحدهاي توليد اين محصول نيز با كاهش چشم‌گير همراه شده است و ادامه توليد براي معدن‌هاي باقيمانده نيز به سختي ادامه دارد.
كرباسيان اگرچه با فشار مضاعف بر دوش توليدكنندگان سنگ‌آهن مخالف است، اما اين فشار را ناگزير مي‌داند و مي‌گويد:‌ براي بهبود شرايط توليدكنندگان سنگ‌آهن ما اصرار داريم كه حقوق دولتي براي آنها با كاهش جدي همراه شود. كاهش حقوق دولتي براي حمايت از توليدكنندگان سنگ‌آهن با توجه به گفته‌هاي كرباسيان اگرچه از انتظارات اين بخش است، اما تا‌كنون از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت ابلاغ نشده است.
كاهش حقوق دولتي اگرچه به‌عنوان راهكاري كوتاه‌مدت براي توليدكنندگان سنگ‌آهن به فراموشي سپرده شده است، اما كرباسيان از راهكاري بلند‌مدت براي بهبود شرايط سنگ‌آهن مي‌گويد. تاسيس كارخانه‌هاي توليد كنسانتره و گندله تا سال 95 راهكاري است كه رئيس هيات عامل ايميدرو به آن اشاره مي‌كند و مي‌گويد: با تاسيس اين كارخانه‌ها مصرف سنگ‌آهن در داخل كشور بيشتر مي‌شود و نهايتا باعث مي‌شود فعاليت‌هاي سنگ‌آهن كشور با ارزش افزوده بيشتري همراه شود؛ زيرا مي‌توانيم فرآورده‌هاي با‌كيفيتي از سنگ‌آهن را با قيمتي بهتر به بازارهاي جهاني صادر كنيم.
تمام مشكلات صنعت فولاد كشور و اجبار كاهش قيمت در شرايطي كه آنها با كمبود نقدينگي دست و پنجه نرم مي‌كنند، در حالي است كه رفت و آمد كاروان‌هاي اقتصادي به كشور و گفت‌وگوهايي كه با آنها صورت مي‌گيرد اين اميد را ايجاد مي‌كند که بالاخره شرايط بهتر خواهد شد، اما اينكه اين رفت و آمدها چه زماني اثربخش خواهند بود، سوالي است كه كرباسيان در پاسخ به آن مي‌گويد: با گذشت زمان و طي مراحل رسمي شاهد حضور شركاي خارجي در صنعت فولاد و بهبود شرايط خواهيم بود

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

كاهش قيمت فولاد براي ادامه حيات، فروشگاه فولاد آسمان، انواع فولاد، فولاد آلیاژی، فروش فولاد، قیمت فولاد، فروشگاه فولاد