بطور معمول کارخانه های سازنده تیرآهن از دو نوع استاندارد پیروی می نمایند. در این مقاله، نحوه تشخیص نوع تیرآهن و معرفی انواع تیرآهن های وارداتی موجود در بازار ایران، به طور مختصر توضیح داده شده که امیدواریم مورد استفاده مصرف کنندگان محترم و کاربران اصفهان آهن قرار گیرد.

بطور معمول کارخانه های سازنده تیرآهن از دو نوع استاندارد پیروی می نمایند :

استاندارد IPE
محصولات کشورهای اروپایی و ایران بیشتر از این نوع می باشند. بارزترین مشخصه این نوع تیرآهن اینست که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید، ضخامت بالهای آن در ابتدا و انتها کاملاً یکنواخت می باشد (مطابق شکل). بطور معمول نقشه ساختمانهایی که توسط مهندسین کشورمان تهیه می گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است.

استاندارد INP
تیرآهن هایی که بر اساس این استاندارد تهیه تولید می شوند بیشتر محصولات کشور چین و روسیه می باشند. مشخصه بارز آن ؛ نازکی بالها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی آن در انتها می باشد، بطوریکه اگر از سر تیرآهن به دقت به آن بنگرید شیب ملایمی را در ضخامت بالها مشاهده خواهید نمود.

انواع تیرآهن های وارداتی موجود در بازار ایران
در حال حاضر از هر دو نوع استاندارد در بازار ایران موجود می باشد. تیرآهن های IPE وارداتی بیشتر مربوط به کشورهای لهستان، اسپانیا، آلمان و همچنین کشور کره می باشد . البته تیرآهن IPE کشور چین و روسیه نیز در بازار موجود است، ولی از آنجاییکه این دو کشور از هر دو نوع استاندارد تیرآهن تولید نموده اند، لذا مصرف کنندگان محترم بعضی مواقع در تشخیص IPE یا INP بودن محصول این دو کشور دچار مشکل شده و بسیار پیش آمده که پس از خرید و تخلیه کالا در محل ساخت و یا بدتر از این، پس از نیمه ساخت متوجه شده اند که تیرآهن های مورد استفاده آنها از نوع INP بوده است ، حال آنکه نقشه آنها بر اساس IPE طراحی شده و دچار ضرر و زیان می گردند. البته اگر نقشه در ابتدا بر اساس INP طراحی شده باشد عکس این قضیه نیز صدق می نماید.

مشخصه بارز تیرآهن های تولیدی ذوب آهن اصفهان آرم ESCO در یک طرف (بال) تیر آهن می باشد که به فاصله هر 2 متر این آرم بصورت برجسته و حک شده قابل مشاهده است.

 

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

نحوه تشخیص نوع فولاد و تیرآهن در بازار ایران، فروشگاه فولاد آسمان، انواع فولاد، فولاد آلیاژی، فروش فولاد، قیمت فولاد، فروشگاه فولاد