افزایش ۳ درصدی تورم نقطه‌ای
نرخ تورم بخش صنعت ۱۱.۱ درصد شد
فولاد نیوز: مرکز آمار ایران با اعلام تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در بهار ۹۴، از افزایش ۳ درصدی تورم نقطه به نقطه در این بخش خبر داد.
به گزارش«فولاد نیوز»، مرکز آمار ایران با ارائه گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت فصل بهار ۱۳۹۴ (۱۰۰= ۱۳۹۰) اعلام کرد: شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار ۱۳۹۴ به عدد ۱۹۲.۶ رسید که نسبت به فصل گذشته ۲.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده کل بخش صنعت) ۰.۳ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل منتهی به فصل بهار سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) ۱۱.۱ درصد می‌باشد.
بخش های زیر به ترتیب بیشترین تاثیر را در تغییرات فصلی این شاخص داشته اند:
شاخص قیمت بخش “صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه های نفت” با ۶.۸ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۶۱.۸، بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل بهار داشته است. رشته فعالیت “تولید فرآورده های نفتی تصفیه شده” با ۶.۸ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است.
همچنین شاخص قیمت بخش “تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر” با ۴.۳ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۲۸.۰ رسید؛ این بخش رتبه دوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت “تولید وسایل نقلیه موتوری” با ۴.۴ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است.
بر پایه این گزارش، شاخص قیمت بخش “صنایع محصولات شیمیایی” با ۵.۹ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۲۱۲.۱، رتبه سوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت های “تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی” با ۱۲.۱ درصد و “تولید مواد شیمیایی اساسی بجز کود و ترکیبات ازت” با ۳.۲ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته اند.
بخش های “تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی” با ۲.۶ درصد و “ماشین آلات و دستگاه های مولد و انتقال برق” با ۲.۵ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به ترتیب رتبه های بعدی را در افزایش شاخص کل داشته اند.
اعداد شاخص قیمت مربوط به بخش های “تولید محصولات از توتون، تنباکو و سیگار” و “تولید چوب، محصولات چوبی و چوب پنبه” نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده اند. شاخص قیمت بخش “تولید فلزات اساسی” با ۴.۸ درصد کاهش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۹۱.۱ بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل در فصل مورد نظر داشته است.
تغییرات شاخص قیمت در سایر بخش ها، تاثیر جزئی در تغییر شاخص کل بخش صنعت داشته است؛ در میان این بخش ها اعداد شاخص مربوط به بخش های “تولید ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر”، “تولید کاغذ و محصولات کاغذی” و “تولید ماشین آلات اداری و محاسباتی” نسبت به فصل قبل کاهش داشته اند.

نرخ تورم بخش صنعت ۱۱.۱ درصد شد 1394/04/24