وضع تعرفه بر واردات ورق فولادی به صورت پلکانی بدون توجه به تناسب چرخه ی ارزش افزوده تولید فولاد و تعرفه بالاتر بر واردات مواد اولیه به نسبت محصول تمام شده از یک سو، و تعلق گرفتن ارز مبادلاتی به واردات ورق فولادی علیرغم مشمول تعرفه شدن آن از سوی دیگر، نقاط ضعف این راهکار است.در عین حال، به دلیل وجود خلاهایی که در توصیف و تبیین کدهای تعرفه ای وجود دارد، برخی افراد سودجو با استفاده از این رخنه ها و خلاهای قانونی، اقدام به واردات ورق هایی با اسامی منطبق با کدهای تعرفه ی وارداتی میکنند که در واقع همان ورق هایی هستند که در داخل ایران هم تولید می شود ولی به لحاظ قیمت تمام شده ی نهایی محصول وارداتی و همچنین بهره بردن از تخصیص ارز مبادله ای با قیمت هایی نازل تر از قیمت های داخلی، وارد ایران می شوند که زمینه سودجویی برخی افراد را فراهم می کند.

در کتاب تعرفه اقلام وارداتی، فولادهایی را که با تعریف زنگ نزن مطابقت نداشته باشند و دارای یک یا چند عنصر به نسبت های وزنی عناصر آلیاژی باشند جزو فولادهای آلیاژی محسوب می شوند در حالی که یکی از این عناصر، تاثیر چندانی در تغییر ترکیب فولاد آلیاژی ندارد.همین امر راه را برای سو استفاده برخی سودجویان هموار نموده است.سودجویان با سفارش و افزودن عنصری به نام بور در ترکیب فولاد که عملاً مصرف خاصی برای آن وجود ندارد و تولیدکننده ی خارجی نیز اضافه قیمتی برای آن دریافت نمی کند، محصول سفارشی خود را با نام فولاد آلیاژی ثبت سفارش کرده و تنها با پرداخت سود بازرگانی 4 درصدی و همچنین دریافت ارز مبادلاتی، اقدام به واردات ورق گرم، سرد و گالوانیزه که تولید داخل دارند می نمایند.

ورق های آلیاژی بابت مصارف خاص و محدود،  با توجه به درخواست تولیدکنندگان و واردکنندگان، مشمول تعرفه بر واردات نشده است.این قبیل محصولات تولید داخل ندارند و همین امر سبب شده است تا تمایل برای واردات این قبیل محصولات افزایش پیدا کند، به طوری که آمار واردات این نوع ورق به دلیل تعریف ضعیفی که در کتاب تعرفه برای ورق آلیاژی در نظر گرفته شده، افزایش یافته است.در اصل این عدم وضع تعرفه برای این قبیل محصولات خاص فولادی، نبود تولید داخل و جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی در تولیدات نهایی محصولاتی است که مواد اولیه ی آنها ورق آلیاژی است ولیکن همین امر و ضعف توصیف و توضیح بند های تعرفه ها باعث فراهم شدن زمینه ای برای سو استفاده افراد سودجو شده است.

با نگاهی به میزان واردات ورق آلیاژی سرد و گرم و روند افزایشی واردات آن طی چند ماه اخیر به‌رغم رکود بازار صحت این ادعا ثابت می‌شود.
طی 11 ماه سال 1393 به میزان 127 میلیون و 719 هزار کیلو‌گرم ورق گرم آلیاژی با ابعاد 600 میلیمتر و بیشتر به‌صورت طومار به کشور وارد شده؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال 1392 به میزان 3 میلیون و 795 هزار کیلو از این نوع ورق وارد شده و در سال 1391 این رقم معادل 39 هزار کیلو‌گرم بوده است. سیر صعودی واردات ورق گرم آلیاژی با توجه به رکود بازار و کاهش میزان مصرف و تولید خود نشانگر سوء‌استفاده از این ردیف تعرفه‌ای است.

درخصوص ورق سرد نیز وضع به همین منوال است. طی 11 ماه نخست سال 1393 معادل 79 هزار کیلو ورق سرد آلیاژی وارد شد؛ این رقم در مدت مشابه سال 1392 معادل 843 هزار کیلو‌گرم و در سال 1391 معادل 326 هزار کیلو گرم بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال 1394 با توجه به ضعف موجود در تعرفه آلیاژی این رقم افزایش معناداری پیدا کند. رئیس هیات مدیره شرکت فولاد غرب آسیا با تایید مطالب فوق با اعتراض به روند تعیین تعرفه اظهار کرد: با تلاشی که تولید‌کنندگان از خرداد ماه سال 1393 کردند سرانجام در پایان سال برای واردات ورق تعرفه وضع شد اما این تعرفه باز هم نمی‌تواند به‌عنوان سپر حمایتی فولاد‌سازان باشد چرا که تعیین آن به‌صورت پلکانی نیست.

در توضیح و تبیین موارد فوق، رسول عرفانیان تصریح کرد: از سویی با وجود تعیین تعرفه بر واردات ورق همچنان این محصول از ارز مبادلاتی برخوردار است و برخی با استفاده از رخنه‌هایی که در تعاریف تعرفه وجود دارد اقدام به واردات ورق می‌کنند. وی ادامه داد: متاسفانه وجود کلمه سایر در تعریف تعرفه باعث سوءاستفاده واردکنندگان شده که همچنان بدون پرداخت تعرفه یا با پرداخت تعرفه پایین‌تر اقدام به واردات کرده و از ارز مبادلاتی نیز بهره می‌برند. این تولید‌کننده ورق سرد اظهار کرد: دامپینگ ورق در سال گذشته صدمات جبران‌ناپذیری به تولید‌کنندگان ورق وارد آورده و تنها درخواستی که از دولت داریم حذف کامل ارز مبادلاتی از واردات فولاد با توجه به کمبود شدید ارزی کشور و رکود حاکم بر بازار مصرف است، ضمن اینکه باید وضع تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی بر اساس چرخه ارزش افزوده فولاد و همچنین از کلاف گرم تا محصول نهایی روند صعودی داشته باشد و سایر ورق‌هایی که در داخل تولید نمی‌شوند با کارشناسی دقیق مشخص شده و بابت پرداخت تعرفه حمایت شوند.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات ورق گرم 15 درصد است و بخشی از ورق سرد 15 درصد و بخشی نیز 10 درصد است، در حالی که ورق گرم به‌عنوان مواد اولیه تولید‌کنندگان ورق سرد به‌شمار می‌رود از این رو تعرفه مساوی و کمتر ورق سرد و همچنین ارائه ارز مبادلاتی به وارد‌کننده باعث شده تا بازار واردات این محصول همچنان جذاب باشد. عرفانیان با اشاره به روند افزایشی واردات ورق طی سال گذشته گفت: به‌رغم رکود بازار، نبود تعرفه و ارائه ارز مبادلاتی باعث شد تا در 11 ماه نخست سال 1393 معادل یک میلیون و 428 هزار تن ورق کلاف گرم و 173 هزار تن ورق شیت گرم وارد شود؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل معادل 822 هزار تن ورق کلاف گرم و 120 هزار تن ورق شیت گرم وارد کشور شده است.
وی ادامه داد: همچنین در 11 ماه نخست سال گذشته معادل 387 هزار تن ورق کلاف سرد و 54 هزار تن ورق شیت سرد به کشور وارد شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال 1392 به رغم اینکه بازار وضعیت بهتری نسبت به سال 93 داشت معادل 86 هزار تن کلاف سرد و 27 هزار تن ورق شیت سرد به کشور وارد شده است.

فولاد آسمان خبر فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

ورق‌های آلیاژی و سودجویی برخی واردکنندگان فولاد، فروشگاه فولاد آسمان، انواع فولاد، قیمت فولاد، فولادآلیاژی ، فروش فولاد، فروشگاه فولاد