نخستین همایش تخصصی تاب‌آوری در صنعت فولاد به همت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی کشور با حضور گسترده شرکت‌ها و هلدینگ‌های فولادی روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲ در هتل همای تهران برگزار شد.

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان و نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همایش تخصصی تاب آوری صنعت فولاد با اشاره به افزایش ۱۰% تقاضای جهانی فولاد سبز مطرح کرد: در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ۲.۳ درصدی تقاضای محصولات فولادی و کاهش صادرات و کاهش ۱۱.۱ درصدی تجارت جهانی که عمدتاً ناشی از کاهش واردات چین بوده هستیم. از سوی دیگر شاهد سقوط قیمت محصولات فولادی تخت و طویل از سال ۲۰۰۸ تا پایان سال ۲۰۲۲ هستیم. در این میان با افزایش بیش از ۱۰ برابری، تقاضای جهانی برای دریافت فولاد سبز بر اساس دستورالعمل‌ها از ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۰۰ میلیون تن در طی سال‌های آینده خواهد رسید. علاوه بر این، افزایش صادرات از سوی مناطقی مانند شمال آفریقا که از انرژی ارزان سود می‌برند و همچنین پیش‌بینی افزایش ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلاری هزینه‌های تمام‌شده تولید تا سال ۲۰۲۵ به‌ویژه در زمینه تأمین انرژی از جمله عواملی هستند که صنعت فولاد را تحت تأثیر قرار داده است.

سهم مصرف برق در زنجیره فولاد کشور فقط ۹.۶ درصد و میزان مصرف گاز ۵ درصد از کل مصرف در کشور است
همچنین سبد نهاده‌های مواد خام موردنیاز در تولید فولاد از قبیل سنگ‌آهن، کک و قراضه طی سال‌های ۲۰۰۸ تا نیمه اول ۲۰۲۳ نشان می‌دهد در پایان دسامبر ۲۰۲۲ قیمت سنگ‌آهن ۵ درصد و قیمت قراضه ۴ درصد و قیمت کک ۴۳ درصد بیشتر از میانگین تاریخی بوده؛ یعنی موارد یادشده به‌طور میانگین ۱۷ درصد بیش از میانگین تاریخی بوده است. این در حالی است که علی‌رغم افزایش هزینه‌ها، درآمدها در این حوزه با کاهش مواجه بوده است. علاوه بر موارد یادشده، از دست دادن فرصت صادرات ۱۰ میلیون تنی در جریان جنگ اوکراین و روسیه و به‌طورکلی کاهش صادرات محصولات فولادی را باید به عوامل یادشده اضافه کرد. البته اگر این تنش‌ها بین روسیه و اوکراین نبود و این دو کشور می‌توانستند محصولات خود را صادر کنند و در بازار حضور داشتند، تنش‌های دیگری به بازارهای جهانی فولاد اضافه می‌شد.

در شرایط فعلی افزایش قیمت برق و گاز در قیمت تمام‌شده محصولات فولادی کشور به میزان ۸ درصد تأثیر داشته است و با اتفاقاتی که طی یکی‌دو سال اخیر رخ داده، این تأثیر به ۱۵ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود به بیش از ۲۰ درصد نیز برسد. این در حالی است که سهم مصرف برق در زنجیره فولاد کشور ۹.۶ درصد و میزان مصرف گاز ۵ درصد از کل مصرف در کشور است.

صنعت فولاد با رشد ۳۶ درصدی هزینه‌ها مواجه بوده است


آمارهای موجود نشان می‌دهد هزینه کل شرکت‌ها با رشد ۵۰ درصدی و شرکت‌های فولادی با رشد ۳۶ درصدی مواجه بوده است. نکته حائز اهمیت این است که رشد درآمد در شرکت‌های اصلی ۴۰ درصد و هزینه آن‌ها ۵۲ درصد بوده؛ درحالی‌که در شرکت‌های فولادی رشد درآمد ۱۴ درصد بوده، اما هزینه‌ها تقریباً با رشد ۲.۵ برابری ۳۶ درصد افزایش یافته است؛ یعنی نرخ رشد هزینه‌ها به‌شدت بیشتر از سایر شرکت‌های بورسی بوده است.

نکته بسیار مهم، حاشیه سود شرکت‌های فولادی است که به‌شدت در حال کاهش است
تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ارزش کل بازار شرکت‌های فعال در گروه فلزات اساسی نزدیک به ۸۵۰۰ همت است که سهم شرکت‌ها و زنجیره فولاد از این میزان ارزش حدود ۱۳۶۵ همت است؛ یعنی شرکت‌های فولادی ۱۵.۵ درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما نکته بسیار مهم حاشیه سود شرکت‌های فولادی است که به‌شدت در حال کاهش است.

میزان کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی، که شامل شرکت‌های بانکی و خودرویی که ادعای متضرر شدن دارند نیز می‌شود، ۹ درصد است؛ درحالی‌که در حوزه شرکت‌های فولادی شاهد کاهش ۳۱ درصدی حاشیه سود هستیم که این میزان سود از سپرده‌گذاری در بانک‌ها کمتر است.

به دلیل محدودیت‌های برق و گاز به‌طورکلی در سال ۱۴۰۲ کارخانه فولاد خوزستان در شش‌ماهه امسال عملاً ۴ ماه کار کرده است


محدودیت‌های تحمیلی در حوزه برق و گاز در فولاد خوزستان باعث شد در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳۸ هزار تن تولید را از دست بدهیم که تقریباً ۱۳۸ هزار تن آن مربوط به محدودیت گاز و ۵۰۰ هزار تن آن مربوط به برق بوده است و در ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۶ شهریورماه ۵۴۰ هزار تن تولید معادل ۱۱ همت از درآمد و نزدیک به ۳۳۸۰ همت از سود را به دلیل محدودیت برق از دست دادیم. به‌طورکلی در سال ۱۴۰۲ کارخانه فولاد خوزستان در شش‌ماهه امسال عملاً ۴ ماه کار کرده است.

اتفاق بد بعدی که برای فولادسازان صادرات‌محور در حال رخ دادن است افزایش هزینه‌های مربوط به مالیات است که حدود ۳.۲ درصد بر قیمت تمام‌شده اثر خواهد گذاشت.
سؤال اینجاست که این صنعت چگونه و تا کی می‌تواند زیر بار مشکلات و چالش‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، افزایش مالیات‌ها، افزایش هزینه‌های مربوط به حوزه‌های نیروی انسانی، انرژی، مواد اولیه و حمل‌ونقل، کاهش سود، محدودیت‌های صادراتی و عوارض سنگین این حوزه و تحریم‌ها تحمل و تاب‌آوری داشته باشد. البته همه این موارد راهکار دارد و دولت‌ها و وزارتخانه‌ها باید به نظرات انجمن‌ها و واحدهای خصوصی توجه کنند؛ به‌ویژه اینکه انجمن‌هایی نظیر انجمن تولیدکنندگان فولاد برای همه این موارد راهکار دارد و پیشنهادهای خود را به وزارتخانه ارسال کرده‌اند.

سید رسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:


سیاست‌گذار باید فضا را برای رقابت میان تولیدکنندگان و کشف قیمت فراهم کند

در زنجیره فولاد کشور سرمایه‌گذاری‌های زیادی طی سال‌های اخیر صورت گرفته و اتفاقاً این صنعت یکی از صنایع موفق کشور بوده است. ما در بازه زمانی کوتاهی به دهمین تولیدکننده فولاد جهان مبدل شدیم؛ اما اتفاقاً از همین موفقیت باید نگران شویم، زیرا اگر این صنعت را رها کنیم، به همان نسبت که رشد کرده‌ایم با یک دوره افول بسیار بدی مواجه خواهیم شد. باید از این صنعت مراقبت کنیم و به خاطر داشته باشیم طرح سؤال‌ها و شائبه‌هایی از این قبیل که سود سرشار فولادسازان ناشی از چیست، به‌هیچ‌عنوان به سود کشور نیست.

سود فولادسازان امروز کمتر از نرخ سود بانکی است


 امروز فقط فولادسازانی که زنجیره کاملی از تولید را دارند از سود منطقی و حتی می‌توان گفت ناچیز برخوردارند. اگر میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها را با سود حاصله مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم به‌هیچ‌عنوان بین این میزان سرمایه‌گذاری و سودی که عاید آن‌ها می‌شود تعادل وجود ندارد و آن‌ها کمتر از نرخ سود بانکی سود می‌برند. تصور کلی سودآوری فولاد بدون در نظر گرفتن محاسبات دقیق آن صحیح نیست. این امر سبب شده صنعت فولاد سالانه ۳ ماه قطعی گاز، ۳ ماه قطعی برق و… را متحمل شود؛ به انضمام اینکه نرخ انرژی و آب مصرفی این صنعت نیز سالانه افزایش پیدا می‌کند. با این وجود برای صنعت چه چیزی باقی می‌ماند؟

در شرایطی که تولید داخل بیش از نیاز کشور است نیازی به تنظیم بازار نیست


در شرایطی که تولید داخل بیش از نیاز کشور است، نیازی به تنظیم بازار نیست. ضروری است سیاست‌گذار فضا را برای رقابت میان تولیدکنندگان و کشف قیمت فراهم کند. موضوعات و مسائل صنعت فولاد سبب شده احساس کنیم به برقراری گفتمانی در حوزه تاب‌آوری در صنعت فولاد نیازمندیم.

چگونه می‌توان از صنعتی که سه ماه با قطعی و محدودیت برق و سه ماه نیز با کمبود و قطعی گاز مواجه است انتظار سودهی و تاب‌آوری داشته باشیم
در کشورهای توسعه‌یافته میزان تولید فولادهای کیفی به بیش از ۱۲ درصد رسیده؛ ولی ما هنوز به سه درصد نرسیده‌ایم؛ بنابراین نباید با تصمیمات اشتباه و قوانین سخت‌گیرانه دست و پای این صنعت را ببندیم و آن را در مسیر افول قرار دهیم. چگونه می‌توان از صنعتی که سه ماه با قطعی و محدودیت برق و سه ماه نیز با کمبود و قطعی گاز مواجه است انتظار سودهی و تاب‌آوری داشته باشیم. افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی از این صنایع چیزی باقی نخواهد گذاشت.

دولت باید فضای رقابتی و کشف قیمت ایجاد کند تا این صنعت به معنی واقعی رقابتی شود. اگر بازار بتواند به‌صورت رقابتی و خودکار مسیر خود را بیابد، سرمایه‌ها بی‌جهت به سمت تولید فولاد بیش از نیاز کشور هدایت نخواهد گردید و انبارها بی‌هدف پر نخواهد شد.

علی محمدی، مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران:


بهترین حالت این است که دولت وظیفه نظارتی و حمایتی خود را بر عملکرد صنعت فولاد اعمال کند

امروز متأسفانه بازار وضعیت نابسامانی دارد؛ به‌گونه‌ای که شمش هنوز در کارخانه تولید نشده، شاهد ارزان شدن این محصول در بازار هستیم. برای حمایت از این کارخانجات چه سازوکاری در نظر گرفته شده است؟ بعضاً شاهد این هستیم که سیاست‌گذاری‌ها موجب به‌هم‌ریختگی کل صنعت می‌شود. در خصوص سیاست‌های تعزیراتی باید گفت کل صنعت نورد ایران در حال حاضر با ۳۸ درصد ظرفیت در حال کار است و مازاد تولید و عرضه ایجادشده باعث زیان‌دهی بسیاری از شرکت‌ها شده است؛ این در حالی است که برای همین شرکت‌های زیان‌ده جرائمی نیز در نظر گرفته می‌شود؛ درحالی‌که طبق فرمایشات رهبری معظم انقلاب که ۱۰ سال است بر رشد تولید تأکید می‌کنند و بهترین شعارها و راهبردها را در این زمینه ارائه کرده‌اند، تولید است که می‌تواند به اشتغال‌زایی، ساخت مسکن و افزایش درآمد سرانه مردم منجر شود؛ اما امروز شاهد این هستیم که کارخانه‌هایی که رشد تولید را به ارمغان می‌آورند با جرائم سنگینی مواجه می‌شوند.

 امروز تقاضا به کمترین حد خود رسیده و مازاد عرضه به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تبدیل شده است. درحالی‌که میلگردهای تولیدشده به فروش نمی‌رسند، اساساً هرگونه جریمه از سوی اداره تعزیرات و اخذ مالیات‌های سنگین از سوی سازمان‌های مالیاتی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی اداره‌های برق و گاز معنا ندارد.

صنعت فولاد تنها صنعتی است که امروزه در کشور گل کرده و در حال درخشیدن است


سیاست‌گذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که تکلیف تولیدکننده در حوزه‌های تولید، افزایش سرمایه، صادرات و عرضه به‌صورت شفاف مشخص باشد. اینکه هر روز با بخشنامه‌های جدید و متفاوت مواجه باشیم به‌طورقطع اجازه فعالیت به تولید نخواهد داد.

صنعت فولاد تنها صنعتی است که امروزه در کشور گل کرده و در حال درخشیدن است. همین صنعت فولاد است که به‌درستی راه خود را پیدا کرده و در مسیر سند چشم‌انداز در حال حرکت است و پیش‌بینی می‌شود حتی زودتر از موعد مقرر به اهداف سند چشم‌انداز دست یابد. در این شرایط، بر چنین صنعتی، با این نگاه که سودآوری دارد، مالیات‌های سنگین لحاظ می‌شود. بهترین حالت این است که دولت وظیفه نظارتی و حمایتی خود را بر عملکرد صنعت فولاد اعمال کند.

تاریخ:1402/07/03

منبع:فولاد24

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

افزایش ۱۰ درصدی تقاضای جهانی برای دریافت فولاد سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *