مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در مجمع این شرکت بیان کرد:      شرکت ذوب آهن اصفهان در سال ۱۴۰۱ با تولید ۲ میلیون و ۷۴۱ هزار تن، سهم ۹ درصدی از تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص داده است و در رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد خام کشور قرار گرفته است.

شرکت ذوب آهن اصفهان سهم ۶۸ درصدی در تولید تیرآهن، ۱۴ درصدی از تولید شمش فولادی، ۵ درصدی از میلگرد و بیش ۱۰۰ درصدی ریل کشور را برعهده داشته است.
  
بررسی وضعیت تولید شرکت طی ۳ سال اخیر نشان می‌دهد در محصولات نورد شده در سال ۱۳۹۹( ۱۴۵۵ هزار تن)، در سال ۱۴۰۰(۱۵۶۷هزار تن) و در سال ۱۴۰۱ (۱۵۵۸ هزار تن) تولید داشته است. همچنین این شرکت در سال ۱۴۰۱، ۲۶۰۰ هزار تن شمش فولادی، ۲۹۱۶ هزار تن چدن مذاب و ۱۳۱۰ هزار تن کک مرطوب تولید کرده است.

تولید محصولات نهایی شرکت بالغ بر ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۹۱۲ تن بوده است که تیرآهن سهم ۳۵.۱ درصدی، شمش ۳۸.۳ درصدی، میلگرد ۱۸.۶ درصدی، کلاف ۶.۷ درصدی و سایر ۷ درصدی داشته است. 

سهم فروش ذوب آهن اصفهان از بازار داخلی در سال ۱۴۰۱، از فروش تیرآهن ۶۹.۶ درصدی (۸۱۵ هزار تن) و میلگرد ۴.۵ درصد (۳۷۰ هزار تن) بوده است. 

همچنین سهم این شرکت از کل تناژ صادرات در شمش ۱۵.۴۵ درصد، در تیر آهن ۵۰ درصد و در میلگرد ۴.۷ درصد می‌باشد.

از جمله اقدامات تاثیرگذار در راستای پایداری تولید و بهره‌وری می‌توان به کاهش خرید و مصرف زغال‌سنگ وارداتی، کاهش مصرف برق از شبکه سراسری، افزایش تولید کک اشاره کرد.

ریل به عنوان افتخار ملی کشور است که در سنوات گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه تولید ارزش‌افزا این محصول توسط هیات مدیره قبلی کلید خورد. مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری بر توسعه تولید این محصول تاکید ویژه‌ای داشتند. بر همین اساس به دنبال افزایش تولید ریل در سال ۱۴۰۲ هستیم. در غرب آسیا و ایران انحصاری‌ترین شرکت و تولیدکننده ریل ذوب آهن اصفهان است. بالغ بر ۱۰۰ هزار تن ریل در سال گذشته تولید کردیم و در حال حاضر پروژه‌های مختلف ریلی در نقاط مختلف کشور در دست اقدام داریم.

از جمله قراردادهای فعال این شرکت در زمینه ریل در محور میانه-تبریز، میانه-اردبیل، همدان-سنندج، رشت-انزلی، بستان‌آباد- ائل‌ گلی است. با توجه به طرح توسعه حدود ۱۸ کیلومتر خطوط مترویی در ۹ کلانشهر کشور در سال جاری، بازاری با ظرفیت حدود ۴۰ هزار تن ریل در سال ۱۴۰۲ برای تولیدات شرکت مورد انتظار می‌باشد.

روند فروش محصولات ذوب آهن اصفهان از سال ۹۱ تا ۹۷ فراز و فرود داشته است. اما از سال ۹۸ به بعد این روند صعودی بوده که ۳۷ درصد از افزایش درآمد ناشی از افزایش فروش و ۶۳ درصد از افزایش درآمد ناشی از نرخ فروش بوده است.

از اردیبهشت ماه بازار فولاد جهانی روند مطلوبی نداشته است و انشااله طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم از این شرایط عبور کنیم. به دلیل پایین بودن حاشیه سود عملیاتی تولید فولاد به روش کوره بلند، این نابسامانی در فضای کسب و کار، شرکت را وارد زیان نموده است.

ذوب آهن اصفهان به علت افزایش شدید قیمت گاز طبیعی، روند کاهش مصرف آن را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرده و در برنامه آتی خود استفاده از گاز فریندی را در اولویت قرار داده است. علت افزایش جزیی شدت مصرف گاز طبیعی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰، افزایش ۵.۷ درشدی تولید برق در نیروگاه‌ها می‌باشد.

عمده چالش‌های در سال ۱۴۰۲ شامل تداوم خشکسالی، کمبود زغال‌سنگ و مواد آهندار، محدودیت‌های بازار جهانی، افزایش شدید قیمت‌های Utility، سرمایه در گردش منفی و شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌باشد.

از جمله دستاوردهای شرکت صادرات بیش از ۱۲۶۱۰۰۰ تن انواع محصوللت فولادی به بیش از ۲۵ کشور جهان از جمله چین، غنا، عراق، آذربایجان، تایلند، عمان و … با ارزش دلاری بیش از ۶۴۳ میلیون دلار و صادرات به ۸ بازار صادراتی جدید و حفظ ۹۰ درصد بازار صادراتی موجود نسبت به سال ۱۴۹۹ است.

موانع پیش‌روی تولید در سال جاری شامل افزایش مداوم قیمت نهاده‌های تولید، کاهش قیمت جهانی فولاد، عدم وجود توازن در منافع و سود زنجیره فولاد، کنترل دستوری قیمت محصولات، افزایش شدید قیمت قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز خط تولید و ورود معدنی‌ها به چرخه تولید فولاد کشور است.

چشم‌انداز شرکت در سال ۱۴۰۲، تولید محصولات نهایی، تولید چدن مذاب، استخراج سنگ آهن از معدن ققنوس، تداوم برندسازی در بازارهای خارجی، افزایش سهم محصولات با ارزش افزوده بالا از ۸.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ است.

تاریخ:1402/04/24

منبع:معدن نیوز

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

جزئیات مجمع عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *