فولاد مبارکه به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین مصرف‌کننده سنگ آهن در کشور و حتی جهان شناخته می‌شود.

مهندس وهمن، رئیس واحد مطالعات معادن و متالورژی شرکت پشتیبانی توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در خصوص پیش‌بینی اتمام ذخایر سنگ‌آهن؛ بر ضرورت تأمین سنگ‌آهن در آینده و چالش‌های پیشرونده این حوزه به تفصیل پرداخته شد. وی با اشاره به نزدیک بودن این واقعه گفت:  مسأله تأمین سنگ‌آهن به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دهه‌ آینده در صنعت فولاد خواهد بود و لازم است تا سریع‌تر به حل این موضوع پرداخته شود.

رئیس واحد مطالعات معادن و متالورژی شرکت پشتیبانی توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه با توجه به اتمام ذخایر سنگ‌آهن در یکی از معدن‌های بزرگ کشورتا شهریور سال آینده پرداخت که به عنوان نخستین نشانه از مسأله مطرح شده می‌باشد. همچنین، افزایش فولاد و نقش بارز فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در منطقه نیز در تجزیه و تحلیل ابتدایی تأکید کرد.

صنایع فولادی آسیب پذیرترین مصرف کنندگان سنگ‌آهن

وی با اشاره به اینکه بیشتر تولیدکنندگان فولادی که خود معدن تامین مواد اولیه ندارند و یا قادر به تامین سنگ‌آهن مورد نیاز خود نیستند گفت: تولید کنندگان فولادی به عنوان مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن در کشور و وابستگی بالا به مواد معدنی از آسیب پذیرترین صنایع به شمار می‌آیند که نقد و اقتصادی ویژه به مسأله کمبود سنگ‌آهن در دهه‌های آینده را ایجاب کرده است.

واردات سنگ‌آهن تا چه حد می‌تواند در رفع این کمبود کمک حال باشد؟

مهندس وهمن در پاسخ به تاثیرگذاری واردات در رفع این چالش گفت: اگر بخواهند از طریق واردات انجام دهند مشکلاتی از قبیل:

  • تبادلات مالی
  • تبادلات اجناس
  • نبود زیر ساخت های درست ریلی و نامناسب
  • معضلات واردات
  • ارز وارداتی و…

که با توجه به محدودیت های موجود گزینه منتخبی نمی‌باشد، بنابراین ناچارا به سراغ معادن کم عیار سنگ‌آهن که وجود دارد خواهیم رفت که دسترسی به عیار بالا به راحتی امکانن پذیر نیست.

فولاد مبارکه پیشرو در حوزه صنایع

وی ادامه داد: فولاد مبارکه بعنوان پیشرو در حوزه صنایع جدید و نوآورانه رصد کرده تکنولوژیهایی که این معادن کم عیار و یا بد عیار و بد قلق را چگونه می‌توانند وارد چرخه تولید فولاد بشوند.

وهمن اظهار کرد: بررسی جدی معادن کم عیار یا بد عیار نیز  و نیز اظهارات مهم مسئولان فولاد مبارکه نشان می‌دهد که این معادن، به‌طور معمول یا معادن کوچک هستند یا در مسیرهای ورشکستگی، مورد بررسی قرار گرفته و یا در بهترین حالت برخی از این معادن خوراک را به صورت LC با قیمت خیلی پایین به صنایع غیر فلزی می فروند.که پیشنهادهای لازمه جهت بهره‌وری بهتر از آنها ارائه شده است.

سرمایه گذاری فولاد مبارکه در حوزه احداث واحدهای پایلوت از تکنولوژی های نوین

رئیس واحد مطالعات معادن و متالورژی شرکت پشتیبانی توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه با اشاره به پروژه‌های پایلوت گفت: بیش از 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه، به بررسی استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله تشویه مغناطیسی در کوره دوار، تشویه مغناطیسی در بستر سیال و تولید آهن‌اسفنجی یا ناگت در کوره RHF پرداخت شده است. همچنین نیاز به نگاه ویژه‌ در تکنولوژی Virtual Reality (واقعیت مجازی) به عنوان یک ابزار نوآورانه برای بررسی و بهره‌برداری از معادن ایجاد شده است.

احداث واحدهای پایلوت توسط فولاد مبارکه و سایر مجموعه‌های مرتبط در حوزه معدن و متالوژی، بهبودی مهم در شناخت و درک رفتار معادن باقی‌مانده و افزایش دانش در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین می‌باشد. این اقدام به کمک به تصمیم‌گیری‌های بهتر در زمینه استفاده از این فرآیندها منجر می‌شود و همچنین باعث ایجاد شناخت قوی درباره این فناوری‌ها می‌گردد، که در نهایت در صورت تصمیم به اجرای این فرآیندها، نیاز به وابستگی به فناوری خارجی کاهش یافته و امکان خودکفایی در این حوزه فراهم می‌شود.

محسان استفاده Virtael Reality در صنایع

یکی از نتایج مشهود این پروژه‌های پایلوت، مشاهده و آگاهی بهتر از عملکرد فرآیندها و معدن‌ها با استفاده از واقعیت مجازی (VR) یا عینک‌های مجازی بوده است. این فناوری امکان مشاهده سه‌بعدی و تعامل با محیط‌های معدنی را فراهم می‌کند و اطلاعات دقیقی از رفتار معادن و فرآیندهای مرتبط با آن‌ها را فراهم می‌آورد.

در طول دو دهه اخیر، تکنولوژی‌ها به شکلی پویا در حال تکامل بوده‌اند و مجموعه‌های داخلی در حال پرورش و بهره‌مندی از این تکنولوژی‌ها هستند. استهلاک تدریجی این تکنولوژی‌ها در اسکلت صنعتی اصلی اتفاق افتاده و به عنوان یک عامل اساسی در توسعه صنعت معدن و متالوژی محسوب می‌شوند.

به نظر می‌رسد که برخی از مجموعه‌ها از این پروژه‌های پایلوت به منظور یادگیری کمترین خطاها و کیفیت بالا در استفاده از تکنولوژی‌های جدید بهره می‌برند. این اقدامات نه‌تنها به بهینه‌سازی عملکرد معادن کمک کرده، بلکه نیز از اشتباهات و نقصان فناوری‌ای در استفاده از این تجهیزات جلوگیری نموده و به بهره‌وری بالاتر در این زمینه انجامیده است.

تاریخ:1402/09/20

منبع:فولاد24

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

سفر به آینده با فولاد مبارکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *