آران و بیدگل – عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: ظرفیت تولید فولاد بخش خصوصی در حال حاضر به ۵۰ درصد کاهش یافته است که با تداوم شرایط، مجبور به تعدیل بیشتر نیروی کار خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد خوروش پیش از ظهر شنبه، در حاشیه بازدید از مجتمع فولاد کویر در شهرستان آران و بیدگل اظهار داشت: رکود صنعت فولاد کشور به ویژه در بخش خصوصی به علت مشکل در تأمین مواد اولیه است که امیدواریم هر چه زودتر برطرف شود.

وی  افزود: صادرات بی رویه شمش و مواد اولیه فولادی توسط شرکت های بزرگ دولتی موجب شده است که شرکت های فولاد بخش خصوصی با کمبود مواد اولیه مواجه شوند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: تفاوت قیمت جهانی فولاد بین ایران و خارج از کشور افزایش یافته است و شرکت‎های تولید مواد اولیه فولاد ترجیح می‎دهند به جای اینکه شمش و مواد اولیه فولاد را به شرکت‎های داخلی بفروشند به خارج از کشور صادرات داشته باشند، تا سود بیشتری ببرند.

وی با اشاره به اینکه کمبود و افزایش نرخ مواد اولیه برای تولیدکنندگان بخش خصوصی تبعات زیادی دارد، گفت: در حال حاضر افزایش قیمت شمش در بازار داخلی باعث کاهش مصرف شده و میزان خریداران داخلی را به نسبت خارجی به حداقل کاهش داده که در نتیجه آن تعداد زیادی از کارخانه های فولاد داخلی با مشکل روبرو شدند.

واحدهای دولتی تولید فولاد کشور به مشتریان خارجی ارزان فروشی می کنند

خوروش تاکید کرد: اگر همه ما با همدلی و همزبانی بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی عمل کنیم می توانیم بسیاری از مشکلات صنعت فولاد کشور را برطرف کنیم و دیگر شاهد خام فروشی محصولات فولادی به خارج از کشور به جای حمایت از تولید داخل نخواهیم بود.

وی همچنین بیان کرد: واحدهای دولتی تولید فولاد به علت هایی از جمله بالا بودن تولید و پایین بودن قیمت تمام شده و داشتن دفاتر بین المللی، محصولات خود را با قیمت پایین تر عرضه می کنند که در نتیجه توان رقابت را از بخش خصوصی می گیرند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد کشور اضافه کرد: بخش خصوصی از گذشته تاکنون، خود را در کنار دولت دیده است تا کشور از چالش های ناشی از تحریم عبور کند و در حال حاضر هم  آمادگی همکاری همه جانبه با دولت جهت عبور از شرایط فعلی هستند.

گفتنی است، با حضور عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، مجتمع فولاد کویر در آران و بیدگل با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید.

این مرکز صنعتی یکی از کارخانه های مدرن بخش خصوصی در کشور است که بر اساس آمار های موجود در سال گذشته بیشترین تولید مقاطع طویل و همچنین بیشترین صادرات به کشور های منطقه را داشته است.

گفتنی است از ماه قبل تاکنون به دلیل مشکلات در مواد اولیه و نبود سود کافی این شرکت حدود ۵۰ نفر از پرسنل و کارگران خود را اخراج کرده است که پیش بینی می شود با ادامه روند رکودی در بازار، تعداد کارگر اخراجی به ۲۰۰ نفر هم برسد.

فروشگاه فولاد آسمان تامین کننده انواع فولاد های آلیاژی

منبع : خبرگزاری مهر

ظرفیت تولید فولاد بخش خصوصی به 50درصد کاهش یافت