گسترش کاهش تقاضای جهانی فولاد

از دو ماه گذشته ما شاهد گسترش کاهش تقاضای جهانی فولاد هستیم. خریداران به دو دلیل اقدام جدی برای معامله در خصوص محصولات فولادی انجام ندادند :

الف – احتمال افت بیشتر قیمت ها در روزها و هفته های آینده

ب – تردید نسبت به چشم انداز بازار پسا کرونا

پیامدهای این بیماری به یک رخداد غیر قابل پیش بینی تبدیل شده است و همه گیری این ویروس موجب شده که بسیاری از فعالیت های اقتصادی به استثناء مواد خوراکی و بهداشتی – دارویی تقریبا به حالت تعلیق در آید در جدیدترین اخبار منتشره واحدهای معروف و بزرگی چون آرسلور ، mmk و … خبر از تعطیلی موقت و یا کاهش شیفت تولید داده اند. زمینه اشتغال در چنین وضعیتی با ابهاماتی همراه شده است. آمار چند روز گذشته آمریکا نشان از افزایش حدود ۳ میلیونی ارتش بیکاران اقتصادی در این کشور را می دهد که عدد بزرگی است. این روند قطعا به سازمان هایی چون بیمه، مالیات، موسسات کاریابی و در نهایت به دولت های مرکزی فشار آورده و آسیب زا خواهد بود.

به نظر می رسد که اپیدمی کرونا به همین جا ختم نشده و در آینده نزدیک بحران های کوچک و بزرگ دیگری را با خود همراه خواهد کرد بحران هایی چون اشتغال، نقدینگی، مشکلات بودجه ای، عدم اعتماد مشتریان، ناکارآمدی دولت ها و… شاید همانند نیمه دوم سال ۲۰۰۸ و ابتدای سال ۲۰۰۹ ، چینی ها بتوانند از طریق سرمایه گذاری مجددا به ارتقاء رشد اقتصادی جهان کمک کنند. هم اینک نیز برخی تزریقات نقدینگی به اقتصاد کشورها در حال انجام است اما افزایش نقدینگی خود مشکل ساز خواهد بود اما در عرصه تولید هنوز برخی کارشناسان به سال آینده میلادی امیدوار بوده و معتقدند که کاهش ۷ تا ۱۲ % تولید فولاد در سال جاری که اجتناب ناپذیر خواهد بود با خروج بحران کرونا، به سرعت جبران خواهد شد. علی ایحال در حال حاضر قیمت ها به روند نزولی خود با شیب کند ادامه خواهد داد و صادرات محصولات فولادی کاهش خواهد یافت.

فروشگاه فولاد آسمان تامین کننده انواع فولادهای آلیاژی

منبع: مرکزآهن

تاثیر کرونا بر بازار فولاد ایران و جهان