یک کارشناس فولادی گفت: اگرچه عرضه نیمایی از عرضه آزاد پایین‌تر است؛ اما هزینه مالی که ایجاد می‌کند، بیشتر است. از طرفی واردات کالا با ارز نیما به دلیل گردش پیچیده‌ای که برای گرفتن این ارز وجود دارد، کار را تا کمی سخت می‌کند و عواثبی همچون فروش فولاد به صورت دلار به همراه دارد.

عواقب سیاست ارزی بانک مرکزی

فرهود ذاکری درباره فروش ارز صاداتی فولاد با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و تأثیر آن در بازار اظهارداشت: در حال حاضر برخی صادرکنندگان بزرگ و کوچک فولاد، این سیاست را تکرار سیاست‌های غلط بانک مرکزی می‌دانند و می‌گویند که این سیاست کمک چندانی به تولید نمی‌کند و در مقابل، به صادرات فولاد آسیب می‌زند اما با توجه به رفع محدودیت قطعی گاز برای این صنعت، تولیدات این زنجیره رو به افزایش است. بر این اساس، انتظار ما با توجه به اعمال این سیاست، کاهش قیمت محصولات زنجیره فولاد است.

وی گفت:

براساسس داده‌های موجود، ظرف ۴ دهه اخیر ظرفیت تولید فولاد کشور از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ۴۰ میلیون تن رسیده است. در این راستا، ایران توانسته است رتبه دهم تولید در جهان را کسب کند.

این کارشناس فولادی افزود:

با افزایش بی‌سابقه دلار به ۵۰ هزار تومان، قیمت آهن به موازات آن افزایش پیدا کرده و این اتفاق روی قیمت آهن آلات تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است. به عنوان مثال، خرید برخی از مواد اولیه با نرخ آزاد است و نمی‌توان آن را با ارز نیمایی خریداری کرد.

ذاکری تصریح کرد:

دلیلی اصلی اینکه دلار ۵۰ هزار تومانی روی قیمت آهن آلات تأثیر دارد، قیمت‌گذاری جهانی محصولات فولادی براساس نرخ دلار است.

وی در پایان با بیان اینکه نباید از ساز و کار سامانه نیما غافل شد، اظهارداشت:

اگرچه عرضه نیمایی از عرضه آزاد پایین‌تر است اما هزینه مالی که ایجاد می‌کند، بیشتر است، ضمن اینکه واردات کالا با ارز نیمایی به دلیل گردش پیچیده‌ای که برای گرفتن این ارز وجود دارد، کار را تا کمی سخت می‌کند.

تاریخ:1402/01/26

منبع:آرتان پرس

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

فروش فولاد با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، صادرات را زمین می‌زند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *