در نتیجه هر کیلوگرم شمش فولاد با میانگین قیمت ۱۸هزارتومان عرضه شده که نسبت به هفته‌‌‌های آخر سال گذشته کاهش ۴هزارتومانی را تجربه کرده است. در بازار جهانی نیز انتشار اخباری مبنی بر افزایش سخت‌‌‌گیری‌‌‌‌‌‌ها در چین به‌منظور کنترل قیمت سنگ‌آهن موجب شد بهای این کامودیتی و به تبع آن قیمت میلگرد روند نزولی را در پیش بگیرد. با این‌‌‌حال تصمیم مقامات چینی در خصوص کاهش ۵/ ۲درصدی تولید فولاد در ۲۰۲۳ از افت چشمگیر نرخ‌ها جلوگیری کرد.
 

کاهش بهای شمش فولاد


بررسی روند دادوستد شمش فولاد در بستر بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که ثبات نسبی در قیمت‌ها به این بازار برگشته است. در حالی که در انتهای سال گذشته جهش‌‌‌های پی‌‌‌درپی ارزی موجب افزایش تقاضا و رقابت‌‌‌های قیمتی چشمگیر در این بستر شد، با ثبات نرخ آزاد ارز در کانال ۵۰‌هزار تومانی طی روزهای گذشته بهای شمش فولاد نیز روند نزولی را آغاز کرده است. روز گذشته بیش از ۱۲۳‌هزار تن شمش فولاد ۵SP در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد که نسبت به هفته ابتدایی فروردین‌ماه حدود ۵‌درصد کاهش عرضه را تجربه کرد. همچنین حجم عرضه‌‌‌های انتهای سال گذشته در سطحی بیش از ۲۰۰‌هزار تن قرار داشت. البته این افزایش عرضه، موقتی و به دلیل کاهش ناترازی در معاملات بورس‌کالا در هفته‌‌‌های پایانی سال ۱۴۰۱ بود.

تقاضا برای این محصول نیز در سطح ۱۷۲‌هزار تن قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته کاهش ۳۰‌هزار تنی را تجربه کرد. با این حال، افت تقاضا موجب کاهش قیمت این معاملات نشد و هر کیلوگرم شمش فولاد ۵SP با میانگین قیمت پایه ۱۸‌هزار و ۸۰۰تومان در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد و افزایش حدود ۶۰۰تومانی را نسبت به هفته آغازین سال ۱۴۰۲ تجربه کرد. البته نرخ‌ها در مقایسه با انتهای سال گذشته که تا ۲۲هزارتومان به ازای هر کیلوگرم شمش رشد کرده بود، افت ۱۸درصدی داشت. کارشناسان بازار نیز معتقدند با معامله شمش در کانال ۱۸هزارتومانی، پیش‌بینی‌‌‌ می‌شود بهای تمام‌شده میلگرد به‌عنوان یکی از مقاطع طویل فولادی در محدوده ۲۴ تا ۲۵‌هزار تومان به‌ازای هر کیلو گرم قرار گیرد. در مورد تیرآهن به‌عنوان یکی از محصولات زنجیره فولاد نیز علاوه بر بهای فولاد به‌عنوان محصول پایه، عوامل دیگری همچون میزان صادرات این کالا نیز بر قیمت تاثیر‌گذار هستند.


بنابراین نمی‌‌‌توان قیمت دقیق آن را پیش‌بینی کرد. در مجموع می‌‌‌توان گفت روند بازار در دوهفته آغازین سال نزولی بوده است و خریداران استقبال چشمگیری از عرضه‌‌‌ها نکرده‌‌‌اند. کاهش بهای ارز از ابتدای سال‌جاری به دلایلی همچون انتشار اخبار سیاسی و خرید‌‌‌های سنگین فعالان بازار در اسفند گذشته را می‌‌‌توان از عوامل کاهش رقابت قیمتی در این بستر معاملاتی دانست. همچنین در چندماه اخیر به‌‌‌دلیل بحران گازی در فصل سرما و قطع گاز صنایع، تولید فولاد در داخل با مشکلاتی مواجه شده بود. اما با گرم‌‌‌تر شدن هوا و برگشت مصرف گاز در صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد، چشم‌انداز افزایش عرضه نیز مثبت شده است؛ عامل دیگری که می‌تواند ناترازی بین عرضه و تقاضا در معاملات داخلی را کاهش دهد و به ثبات نسبی در معاملات منجر شود.

البته در معاملات برخی کارخانه‌‌‌های مطرح کشور رقابت‌‌‌های قیمتی سنگینی رخ داد که موجب شد در نهایت میانگین قیمت معاملاتی به سطحی بالاتر از ۲۲هزارتومان برسد. باید توجه کرد که تا لحظه تنظیم این گزارش، این معاملات تایید نشده بود و امکان ابطال آن از سمت بورس‌کالا به جهت تنظیم بازار وجود دارد.در‌‌‌ حال حاضر در معاملات فولاد داخلی ثبات نسبی وجود داشته است؛ اما برخی تحلیلگران معتقدند نمی‌‌‌توان به ثبات قیمت‌ها امیدوار بود. در واقع نوسان قیمت‌ها به عوامل مختلفی از جمله بهای ارز بستگی دارد؛ چرا که بهای آزاد ارز به‌عنوان محرک اصلی بر این معاملات تاثیرگذار بوده و نرخ ارز نیز به عوامل متعددی بستگی دارد.


بازار جهانی محصولات فولادی


کاهش قیمت سنگ‌آهن در چین بر بهای جهانی میلگرد نیز تاثیر گذاشت. روند کاهشی سنگ‌آهن از هفته انتهایی مارس آغاز شده است. با این‌‌‌حال در هفته‌‌‌های گذشته صعود قیمتی جزئی را تجربه کرد. اما انتشار اخباری مبنی بر عزم دولت چین برای مهار قیمت سنگ‌آهن موجب شد دوباره روند نزولی را تجربه کند. به گزارش رویترز، اعضای کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) روز دوشنبه سوم آوریل با چند شرکت معامله‌‌‌گر سنگ‌‌‌آهن در بازار آتی ملاقات و در خصوص راهکارهای جلوگیری از رشد بهای این محصول مذاکره کردند. واهمه از سیاست‌‌‌های جدید دولت این کشور نیز موجب شد روز گذشته بهای این محصول نسبت به انتهای ماه میلادی گذشته کاهش ۳درصدی را تجربه کند. در نتیجه افت قیمت سنگ‌آهن، بهای میلگرد نیز روند کاهشی را در پیش گرفت.

روز گذشته هر تن میلگرد به سطح قیمتی بیش از ۴‌هزار یوآن (حدود ۵۸۵دلار) رسید. این‌‌‌ درحالی است که بهای این کامودیتی در اواسط مارس به سقف قیمتی ۹ماهه خود رسیده بود و در سطح بیش از ۴‌هزار و ۳۰۰یوآن به‌ازای هر تن معامله می‌‌‌شد. درواقع سرمایه‌گذاران، بازار چین را به‌دقت بررسی کرده‌اند و تقاضای چین تاثیر مستقیمی بر نوسان بهای محصولات زنجیره فولاد از جمله سنگ‌آهن و چین دارد. همچنین داده‌‌‌های نظر‌سنجی‌‌‌های خصوصی نشان می‌دهد که فعالیت کارخانه‌‌‌ها در این کشور در ماه مارس متوقف شده است. همچنین نگرانی‌ها در خصوص آب‌وهوای نامناسب و کاهش دمای هوا احتمال اختلال در فعالیت‌‌‌های ساختمانی و ساخت‌وساز را افزایش داده است.

با این‌‌‌حال به دلیل انتشار اخباری مبنی بر کاهش تولید سالانه فولاد در چین طی ۲۰۲۳ کاهش قیمت‌ها چشمگیر نبوده است. مقامات دولتی این کشور قصد دارند، تولید فولاد خام را تا ۵/  ۲‌درصد در سال‌جاری کاهش دهند. اگر این هدف محقق شود، سومین سال است که چین با کاهش تولید فولاد مواجه می‌شود؛ چرا که سیاستگذاران این کشور قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ آلودگی‌‌‌های ناشی از انتشار دی‌اکسید کربن را که به دلیل فعالیت‌‌‌های صنعتی است کاهش دهند.

تاریخ:1402/01/16

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

فولاد در رخوت بهاری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *