بررسی آمار مربوط به واردات و صادرات فولاد در سال ۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که اگرچه واردات در این حوزه رشد قابل توجهی داشته اما در مقابل صادرات در مجموع با کاهش ۴ تا ۱۸ درصدی مواجه شده است.

بررسی آمار مربوط به واردات و صادرات فولاد در سال ۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که اگرچه واردات در این حوزه رشد قابل توجهی داشته اما در مقابل صادرات در مجموع با کاهش ۴ تا ۱۸ درصدی مواجه شده است.

بررسی آمار مربوط به واردات و صادرات فولاد در سال ۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که در این سال ۱۷۸ هزار تن مقاطع طویل فولادی وارد کشور شده که نسبت به ۷۸ هزار تن وارد شده در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰۵ درصدی را ثبت کرده است.

از این میزان ۱۶ هزار تن تیرآهن، ۱۲۱ هزار تن میلگرد و ۴۱ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع سهم داشته‌اند که به ترتیب واردات تیرآهن شش درصد کمتر شده اما واردات میلگرد ۲۸۷ درصد و واردات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع هشت درصد نسبت به میزان واردات آن‌ها در یک ساله ۱۴۰۰ بیشتر ثبت شده است.

همچنین سال گذشته واردات محصولات فولادی از ۷۷۸ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۷۰۰۰ تن رسیده که بیانگر رشد ۲۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است.

در سال گذشته ۸۲۹ هزار تن نیز مقاطع تخت فولادی وارد شده که از این میزان ۳۳۰ هزار تن سهم ورق‌های گرم، ۲۴۵ هزار تن سهم ورق‌های سرد و ۲۰۱ هزار تن سهم ورق‌های پوششدار است که در مجموع نسبت به ۶۹۱ هزار تن وارد شده در سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی واردات این مقاطع دیده می‌شود.

واردات ورق‌های سرد نسبت به ۱۴۰ هزار تن وارداتی در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۳۶ درصد افزایش یافته اما تولید ورق سرد نسبت به ۲۶۴ هزار تن و ورق پوششدار نسبت به ۲۲۴ هزار تن وارداتی در سال ۱۴۰۰ به ترتیب هفت و ۱۰ درصد افت پیدا کرده است.

واردات شمش فولاد (فولاد میانی) به میزان ۶۰۰۰ تن ثبت شده که مشابه میزان واردات در سال ۱۴۰۰ است. واردات بیلت و بلوم از ۲۰۰۰ تن به ۶۰۰۰ تن رسیده و رشد ۲۰۰ درصدی را ثبت کرده است.

واردات آهن اسفنجی نیز صفر بوده است.

صادرات فولاد چقدر بود؟

در بخش صادرات نیز طی سال ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۱۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع اقلام فولادی (شمش، محصولات و مقاطع فولادی و آهن اسفنجی) صادر شده که نسبت به میزان صادرات صورت گرفته در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افت چهار تا ۱۸ رصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس در سال ۱۴۰۱ دو میلیون و ۷۳۱ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به دو میلیون و ۸۴۱ هزار تن صادراتی در سال ۱۴۰۰ افت چهار درصدی درا نشان می‌دهد. ۱۳۶ هزار تن تیرآهن، دو میلیون و ۴۲۱ هزار تن میلگرد و ۱۷۴ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع سهم صادراتی داشته‌اند که به ترتیب تیرآهن شش درصد، میلگرد و نبشی، ناودانی و… هریک سه درصد نسبت به میزان صادرت شده آن‌ها در سال ۱۴۰۰ کاهش صادرات ثبت شده است.

میزان صادرات شمش فولاد (فولاد میانی) نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن، چهار درصد کاهش صادرات داشته و از هفت میلیون و ۶۷۸ هزار تن صادر شده در سال ۱۴۰۰ به هفت میلیون و ۳۷۲ هزار تن در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در این بخش صادرات اسلب با افت ۲۱ درصدی از دو میلیون و ۵۸۱ هزار تن به دو میلیون و ۴۸ هزار تن رسیده است اما صادرات بیلت و بلوم تنها قلم فولادی است که صادرات افزایشی را ثبت کرده و در حالی که در سال ۱۴۰۰ پنج میلیون و ۹۷ هزار تن صادر شده بوده در سال ۱۴۰۱، میزان صادرات آن به پنج میلیون و ۳۲۴ هزار تن رسیده که رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین صادرات محصولات فولادی از سه میلیون و ۴۰۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۱۹۹ تن در مجموع سال ۱۴۰۱ رسیده که بیانگر افت صادرات شش درصدی است.

در سال گذشته ۴۶۸ هزار تن کل مقاطع تخت فولادی صادر شده که از این میزان ۳۵۷ هزار تن سهم ورق‌های گرم، ۲۱ هزار تن سهم ورق‌های سرد و ۸۳ هزار تن سهم ورق‌های پوشش دار بوده است که در مجموع نسبت به ۵۶۵ هزار تن صادراتی در سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۷ درصدی صادرات برای این مقاطع دیده می‌شود.

صادرات ورق‌های سرد نسبت به ۴۳۳ هزار تن صادر شده در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۸ درصد و صادرات ورق‌های پوشش دار نسبت به ۱۱۵ هزار تن صادراتی دو درصد کاهش داشته‌اند اما صادرات ورق‌های گرم در حالی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ هزار تن ثبت شده رد سال ۱۴۰۱ به ۲۱ هزار تن رسیده و ۲۴ درصد افزایش داشته است.

صادرات آهن اسفنجی نیز از یک میلیون و ۵۵ هزار تن در مجموع سال ۱۴۰۰ به ۸۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

تاریخ:1402/02/25

منبع:گسترش نیوز

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

فولاد رسماً سقوط کرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *