فرآیند “فولاد سبز”  که به نام های  “فولاد پایدار”   و  ” فولاد کم کربن”  نیز شناخته می شود، به نوعی از تولید فولاد اشاره دارد که هدف آن به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی این فرآیند  و بخصوص کاهش انتشار گاز کربن در هواست.

فرآیندهای سنتی تولید فولاد از حدود ۲ هزار سال قبل شامل استفاده از زغال سنگ و کک به عنوان منبع انرژی و کربن جهت احیا سنگ آهن است  است که منجر به انتشار گازهای گلخانه ای قابل توجهی به ویژه دی اکسید کربن (CO۲) می شود.

فرآیند فولاد سبز به دنبال استفاده از روش‌های جایگزینی است که سازگارتر با محیط زیست هستند و به کاهش کلی انتشار کربن کمک می‌کنند.

  برخی از رویکردهای جاری در تولید فولاد سبز عبارتند از:

  1. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر: تولید فولاد سبز بر استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی باد، خورشیدی، آبی یا زمین گرمایی برای تامین انرژی فرآیند فولادسازی تاکید دارد.  با جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی پاک می توان ردپای کربن تولید فولاد را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
  2. جذب و ذخیره‌سازی کربن (CCS): فرآیندهای فولاد سبز اغلب فناوری‌های جذب کربن را ادغام می‌کنند که انتشار CO۲ تولید شده در طول تولید فولاد را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را در زیر زمین ذخیره می‌کند یا از آن‌ها در سایر فرآیندهای صنعتی برای جلوگیری از انتشار آنها در جو استفاده می‌کند – این یک روش نه چندان جدید است که در ژاپن استفاده می‌شود تا بخشی از گاز کربنیک تولید شده در یک فرآیند دیگر مورد استفاده گیرد. 
  3. استفاده از هیدروژن: این یک فرآیند بسیار جدید است که تا کنون بصورت آزمایشی با نتایج مثبت همراه بوده است. هیدروژن می تواند به عنوان یک منبع انرژی پاک و جایگزینی برای سوخت های مبتنی بر کربن در فرآیند فولادسازی مورد استفاده قرار گیرد.  استفاده از هیدروژن در تولید فولاد، چه به عنوان یک عامل کاهنده و چه به عنوان منبع گرما، می تواند منجر به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای شود.
  4. بازیافت :  استفاده از قراضه در تولید فولاد مجدد از فولاد یک فرآیند سبز محسوب می‌شود چون میزان گاز کربنیک تولید شده بسیار کمتر از تولید فولاد با استفاده از سنگ آهن است.   

آیا صنایع فولاد ایران “سبز” محسوب می‌شود؟ نه کاملا  با این حال به دلیل استفاده از فناوری احیا مستقیم و استفاده از گاز طبیعی در ۹۰ درصد از تولید فولاد کشور، میزان تولید گاز کربنیک در مقایسه با استفاده و کک بسیار پایین تر است.

همچنین برای انتقال گاز به صنایع فولاد بر خلاف زغال‌سنگ از جاده و یا ریل استفاده نمی‌شود و در نتیجه سوخت فسیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بنابر این فرآیند تولید فولاد در ایران و کشور های حاشیه خلیج فارس که از فرآیند مشابهی استفاده می‌کنند را می‌توان “نیمه سبز” به شمار آورد.

تاریخ:1402/04/04

منبع:استیل پرایس

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

فولاد سبز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *