با وجود رقابت قیمتی بالا برای شمش فولاد در معاملات دوشنبه گذشته، افزایش چشمگیر میزان عرضه میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا طی روز گذشته مانع وقوع التهاب در دادوستد این کالا شد.

همچنین کاهش بهای ارز در بازار آزاد در پی انتشار اخبار سیاسی و در نتیجه امید به افت قیمت محصولات فولادی در روزهای آتی را می‌توان از دیگر عوامل عدم‌استقبال خریداران از این محصول دانست.

 در بازار جهانی نیز کاهش تقاضای چین در پی احتمال بروز رکود در بخش ساخت‌وساز به افت شدید قیمت سنگ‌آهن و محصولات فولادی منجر شده است.


 افزایش ۱۰۰ درصدی حجم عرضه


در حالی که کارشناسان احتمال می‌دادند به دلیل رقابت قیمتی شدید برای شمش فولاد در بورس‌کالا طی دوشنبه گذشته، در روز چهارشنبه نیز معاملات با استقبال پرشور خریداران مواجه شود، رشد چشمگیر عرضه‌‌‌ها همراه با کاهش بهای ارز در بازار آزاد به ‌‌‌‌‌‌دلیل انتشار اخبار سیاسی در نهایت به کاهش رقابت در این بستر معاملاتی منجر شد.

روز گذشته، رینگ داخلی بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۲۴۴‌هزار تن میلگرد بود که نسبت به میزان عرضه‌‌‌ها در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه با رشد بیش از ۱۰۰درصدی مواجه شد.
به نظر می‌رسد سیاستگذار مصمم است با مدیریت عرضه و تقاضا و همچنین رشد عرضه، از وقوع التهاب در رینگ داخلی جلوگیری کند. اخیرا نیز وزارت صمت از رصد بیشتر و دقیق‌تر میزان عرضه و تقاضا خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرپرست وزارت صمت روز گذشته در نشستی اعلام کرد، با محدود کردن تقاضا در حوزه مواد اولیه و از طریق راهکارهایی همچون زمان‌بندی، قصد داریم تقاضا را در این حوزه مدیریت و شفاف کنیم.

 رشد آرام قیمت‌ها ادامه دارد


در حالی که برتری عرضه بر تقاضا در این بستر معاملاتی از رخداد رقابت قیمتی و رشد قیمت تمام‌شده جلوگیری کرد، بررسی معاملات حاکی از افزایش حدود ۷درصدی قیمت پایه میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالاست. چهارشنبه گذشته میلگرد با میانگین قیمتی معاملاتی ۲۴‌هزار و ۴۰۰تومان به‌ازای هر کیلوگرم عرضه شد. با این حال به‌‌‌دلیل نبود ‌رقابت قیمتی، قیمت تمام‌شده این کالا با افزایش چشمگیری مواجه نشد و در سطح قیمتی ۲۴‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۲۵‌هزار و ۶۰۰تومان معامله شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و هزینه کارمزد ارکان بورس به میانگین قیمتی حدود ۲۷‌هزار تومان می‌‌‌رسد. بررسی قیمت‌های هفته جاری و گذشته نشان می‌دهد با اینکه ‌رقابت قیمتی شدیدی وجود نداشت، به دلیل رشد قیمت پایه، بهای تمام‌شده میلگرد در معاملات روز گذشته با افزایش حدود ۸درصدی مواجه شد.

در معاملات روز گذشته، میلگرد تنها محصولی نبود که با رشد نرخ پایه مواجه شد. بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است که تیرآهن نیز با رشد بیش از ۹درصدی قیمت پایه مواجه شد. همچنین سایر مقاطع طویل فولادی همچون نبشی و ناودانی افزایش نرخ را تجربه کردند.

 کاهش نرخ ارز آزاد؛ زمینه‌‌‌ساز‌‌‌ افت رقابت


کاهش بهای آزاد ارز را می‌توان دیگر عامل کاهش استقبال خریداران از معاملات روز گذشته بورس‌کالا در نظر گرفت.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانسته است نصب مجدد دوربین‌‌‌های قطع‌شده را در ایران آغاز کند و انتظار می‌رود این روند طی چند روز آینده به پایان برسد.

 بازارها به‌سرعت به این خبر واکنش نشان دادند و در نهایت انتشار آن زمینه‌ساز افت قیمت آزاد ارز به کانال ۵۴‌هزار تومانی شد.

 با توجه به اینکه رشد بهای ارز در بازار آزاد سیگنالی برای رشد انتظارات تورمی در محاسبات فعالان بازار است، می‌‌‌توان گفت برخی از خریداران نیز به امید کاهش بیشتر بهای ارز در روزهای آتی و در نتیجه افت قیمت‌ها از خرید در روز گذشته منصرف شدند. این درحالی است که در هفته جاری قیمت میلگرد در بازار آزاد تا سطح ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان نیز رسیده بود.

بنابراین پیش‌بینی می‌‌‌شد فعالان بازار با توجه به اختلاف ۴‌هزار تومانی بین قیمت پایه و بهای میلگرد

در بازار آزاد از عرضه این محصول در بستر معاملاتی بورس‌کالا استقبال کنند که این اتفاق رخ نداد.

 بازار جهانی فولاد در رکود


در حالی که طی هفته‌های گذشته التهاب چشمگیری در معاملات داخلی محصولات فولادی دیده شد، بررسی بازارهای جهانی حاکی از روندی معکوس است. واهمه از افت تقاضا برای فولاد به‌‌‌دلیل احتمال رکود در بخش ساختمان‌سازی چین را می‌توان از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت‌های جهانی دانست. روز گذشته بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد در بندر تیانجین واقع در جنوب چین به ۱۰۵دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی ۵/ ۱درصدی و بازده ماهانه منفی ۱۴‌درصد را به ثبت رساند. این سطح قیمتی کمترین نرخ در پنج‌ماه گذشته تاکنون است. براساس آمارهای رسمی میزان ساخت‌وساز در چین طی سه‌ماه اول سال میلادی جاری حدود ۲۰‌درصد کاهش داشته است؛ مساله‌ای که می‌‌‌تواند بحران بدهی در بخش مسکن این کشور را تشدید کند. به نظر می‌رسد لغو محدودیت‌های سیاست کرونا صفر و سیاست مالی انبساطی دولت این کشور برای تحریک بخش ساخت‌وساز نتوانسته‌‌‌ است موجب رشد تقاضا در این بخش شود.

همچنین حدود ۴۰‌درصد کوره‌‌‌های فولادی در این کشور برای تعمیر و نگهداری مجبور به تعطیلی شده‌‌‌اند؛ در نتیجه تقاضا برای سنگ‌آهن از سمت این شرکت‌های کاهش داشته است. از طرفی گزارش‌‌‌ها حاکی از افزایش شدید در میزان عرضه جهانی است؛ مساله‌ای که با وجود افت تقاضا تنها به سقوط بیشتر قیمت‌ها منجر می‌شود. شرکت Vale به‌تازگی اعلام کرد که تولید سنگ‌آهن آن حدود ۶‌درصد رشد داشته است. همچنین شرکت معدنی BHP خبر افزایش تولید خود را تایید کرد. قیمت میلگرد در شرق آسیا نیز به تبعیت از افت قیمت مواد اولیه کاهش شدیدی را تجربه کرد. روز گذشته بهای هر تن میلگرد در بورس کالای شانگهای به ۳‌هزار و ۶۰۰یوآن (حدود ۵۲۰دلار) به ازای هر تن رسید و بازده ماهانه منفی ۱۰درصدی را تجربه کرد. همچنین ارزش این کامودیتی در کمترین سطح قیمتی در هفت‌ماه گذشته تاکنون قرار گرفته است.

تاریخ:1402/02/14

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

کاهش شتاب قیمتی میلگرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *