دولت پکن در تلاش است تا اعتماد مصرف‌کنند‌‌‌گان و سرمایه‌گذاران را به بهبود روند رشد اقتصادی در چین به دست آورد. با این حال دومین اقتصاد جهانی از چند جبهه با چالش مواجه است؛ رکود در بخش املاک، سقوط بازار سهام، تضعیف صادرات و کوچک شدن بازار مصرف داخلی. با وجود این، دولت این کشور همچنان به بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد امیدوار است

سال نو چینی به کمک بازارها می‌‌‌آید

عقبگرد فلزات به نقطه کف رسید؟

 رالی افت قیمت در بازار فلزات ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی ۲۰۲۴ ادامه‌‌‌دار شد و داده‌‌‌های تورمی چین نیز از آن حمایتی دوچندان کرد. با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص مدیران خرید تولید در چین به نقطه کف رسیده و از این پس باید منتظر رشد تقاضا و تاثیر مثبت آن بر قیمت‌ها بود. در این شرایط آغاز بزرگ‌ترین مهاجرت فصلی انسانی همزمان با آغاز سفرها در چین به مناسبت سال نو در این کشور می‌‌‌تواند از صعود تقاضا و در نتیجه رشد قیمت‌ها حمایتی دوچندان داشته باشد.

در حالی 10 روز ابتدایی فوریه 2024 به پایان رسید که بازدهی تمامی فلزات صنعتی در بازار جهانی ظرف بازه سالانه منفی شد. در معاملات آتی کامکس آمریکا ظرف بازه سالانه (منتهی به ‌روز نهم فوریه) نیکل سقوط قیمتی 45.6درصدی را به ثبت رساند؛ کبالت 26.6‌درصد ارزان شد؛ فلز روی افت 24.5درصدی داشت؛ آلومینیوم کاهش 9.2درصدی داشت؛ مس 8.4‌درصد ارزان شد و 3.3‌درصد از نرخ فلز سرب کاسته شد.

ناامیدی فعالان بازار از داده‌‌‌های اقتصادی چین و از میان رفتن بخشی از امیدها به کاهش نرخ بهره از ماه مارس به تضعیف بهای فلزات در بازار جهانی انجامید. اگرچه چینی‌‌‌ها توانستند هدف تعیین‌شده به لحاظ رشد اقتصادی را برای سال 2023 محقق کنند؛ اما داده‌‌‌های تورمی این کشور و همچنین شاخص‌‌‌های مدیران خرید بخش تولید در چین از کاهش تمایل به خرید در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی حکایت دارد. به این ترتیب واهمه از کوچک‌شدن بازارها در چین ظرف ماه‌‌‌های اخیر به سقوط نرخ فلزات انجامید.

عطف‌‌‌سازی داده‌‌‌های تورمی در چین


شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین برای ماه ژانویه 2024 به کمترین میزان پس از سپتامبر سال 2009 رسید. این شاخص در بازه سالانه افت 0.8درصدی داشت. این در حالی بود که تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز برای این شاخص پیش‌بینی کاهش 0.5درصدی را داشتند. به این ترتیب در حالی که تورم برای مصرف‌کنندگان چینی طی چهارمین ماه متوالی منفی اعلام شد، این داده بدتر از انتظارات بود و مجموع این موارد باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی با واهمه از شدت گرفتن بحران اقتصادی در چین به کاهش سرمایه‌گذاری در دارایی‌‌‌های پرریسک نظیر کامودیتی‌‌‌ها روی آورند و به این ترتیب روند کاهش قیمت در رینگ فلزات ظرف روزهای پایانی هفته شدتی دوچندان داشت.

منفی شدن شاخص قیمت مصرف‌کننده، زنگ خطری از کاهش تقاضاست و بنابراین اعلام این داده برای چهارماه متوالی در چین در بازه منفی بیانگر رکود سنگین حاکم بر بازارهای چین است. این داده بر چالش‌‌‌های بزرگ پیش‌‌‌روی اقتصاد چین تاکید کرد و به این ترتیب سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی به همراه داشت.  انتشار داده‌‌‌های منفی از شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین و همچنین شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژانویه به عقبگرد بازارهای کالایی انجامید؛ اما برخی تحلیلگران بر این باورند که این شاخص‌‌‌ها در نقطه عطف قرار دارند.

 بنابراین نه‌تنها نباید آنها را منفی ارزیابی کرد، بلکه می‌‌‌توان به بهبود تقاضا در میان‌مدت و رشد قیمتی امیدوار بود. بخشی از افت شدید تقاضا در ماه ژانویه متاثر از افت تقاضای فصلی است و نمی‌‌‌توان آن را زنگ خطری جدی از شدت گرفتن رکود تلقی کرد. درواقع رکود در بازارهای کالایی چین پیش از این به کف رسیده و حتی می‌‌‌توان به بهبود تقاضا در میان‌مدت امیدوار بود. در عین حال بخشی از کاهش قابل‌توجه داده شاخص قیمت مصرف‌کننده چین برای ماه ژانویه 2024 به اثرات پایه یعنی داده‌‌‌های قیمتی ظرف ژانویه مربوط می‌شود.  شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه ژانویه نسبت به دسامبر رشد 0.3درصدی داشت، این دومین ماه متوالی بود که شاخص قیمت‌ها در بازه ماهانه بهبود یافت.

سال نو چینی به کمک بازارها می‌‌‌آید


دولت پکن در تلاش است تا اعتماد مصرف‌کنند‌‌‌گان و سرمایه‌گذاران را به بهبود روند رشد اقتصادی در چین به دست آورد. با این حال دومین اقتصاد جهانی از چند جبهه با چالش مواجه است؛ رکود در بخش املاک، سقوط بازار سهام، تضعیف صادرات و کوچک شدن بازار مصرف داخلی.  با وجود این، دولت این کشور همچنان به بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد امیدوار است.

امسال تعطیلات رسمی سال نو چینی منطبق با تاریخ 8 تا 18فوریه برابر 19 تا 29بهمن‌ماه است. البته به شکل معمول چینی‌‌‌ها از 10روز قبل تا 10روز بعد سفر را آغاز می‌کنند. تعطیلات سال نو چینی مهم‌ترین زمان سفر در چین است و بسیاری از تحلیلگران امیدوارند که داده‌‌‌های اقتصادی چین برای ماه فوریه با توجه به شروع تعطیلات سال نو بهبود یابد. لین سونگ، اقتصاددان ارشد چین در ING Economics، می‌‌‌گوید قیمت‌های مصرف‌کننده احتمالا از فوریه به بعد افزایش خواهد یافت.ظرف ماه فوریه، میلیون‌‌‌ها چینی برای دیدن خانواده‌‌‌های خود سفر می‌کنند. درواقع این بازه زمانی را باید بزرگ‌ترین مهاجرت سالانه انسان در جهان خواند. به شکل معمول انتظار می‌رود این سفرها، تاثیر مثبت ویژه‌‌‌ای بر اقتصاد چین بگذارد. نقطه اصلی این اثرگذاری بخش خدمات است؛ اما بخش تولید نیز از آن متاثر شود.

تاریخ:1402/11/23

منبع:دنیای اقتصاد

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

سال نو چینی به کمک بازارها می‌‌‌آید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *