آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی با کاهش 50 سنت روزانه و به ارزش 117.25 دلار برای هر تن سی اف آر در چین ثبت شده است. این کاهش قیمت ناشی از کاهش تقاضا در بازار فولاد چین است، زیرا تقاضا برای محصولات فولادی و میلگرد نیز ضعیف است و تقاضای ساخت و ساز رشد چندانی نداشته است.

در فصل بهار همیشه تقاضای فولاد در چین به اوج می‌رسد، اما وقتی که قیمت‌ها در بازارهای آتی افت می‌کند، باید به دلایل این مسئله پرداخت. قبل از سه سال، قیمت سنگ آهن به طور چشمگیری افزایش یافت و دولت چین برای جلوگیری از افزایش نامعقول آن تدابیری اتخاذ کرد. افزایش پی‌درپی در قیمت‌های املاک و مستغلات همچنین باعث شد که رشد بازار فولاد در چین تضمین شده ولی اکنون قیمت‌ها در حال کاهش است.

بخش خطرناک سرمایه گذاری

در حال حاضر، عرضه بیش از حد در کنار رکود اقتصادی در چین منجر به تبدیل شدن این بازار به بخشی خطرناک برای سرمایه‌گذاری شده است. پس از تعطیلات سال نو، تقاضا برای فولاد در چین افزایش نیافته است، همه بخش‌های بزرگترین خریداران فولاد از جمله بخش مسکن، خودروسازی و شرکت‌های لوازم خانگی نیز تقاضای نزولی دارند.

همچنین، قیمت معاملات سنگ آهن در بازارهای آتی سنگاپور نیز کاهش یافته و قیمت فولاد در بازار آتی شانگهای چین نیز در حال کاهش است. با وجود تلاش‌های دولت چین برای محدود کردن تولید فولاد، موجودی بازار در چند هفته گذشته بیش از 15 درصد رشد داشته و همچنان مسئله‌ای برای بازار است.

ضعف در حاشیه سود عملیاتی فولادسازان چینی

ضعف در حاشیه سود عملیاتی فولادسازان چینی، کاهش بیش از 40 درصدی آن در دو سال گذشته و نگرانی‌های مربوط به نبود واکنش مثبت بازار به اعلام اهداف رشد تولیدی دولت چین، نشان‌دهنده مشکلات عمده این بازار است. در این شرایط، تحلیل‌گران به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که خطرهای بازار آشفته فولاد چین را در نظر بگیرند و از ورود به این بازار پرهزینه بپرهیزند. به نظر می‌رسد کاهش بیشتر قیمت فولاد و کاهش حاشیه سود فولادسازان چین ناپیش‌بینی نباشد.

در جلسه اخیر کنگره ملی چین اعلام شد که این کشور هدف رشد تولید ناخالص داخلی خود را در سال 2024 را 5 درصد در نظر گرفته و اقداماتی را برای رسیدن به این اهداف انجام خواهد داد. اما تاکنون بازار فولاد چین به این اعلامات واکنش مثبتی نشان نداده و هنوز همچنان در حالت ضعف است. این امر نشان‌دهنده این است که تاثیرات اقدامات دولتی بر روند بازار هنوز قطعی نشده و تقاضای واقعی به بازار فولاد چین همچنان منتظر باقی مانده است.

تاریخ:1402/12/17

منبع:فولاد24

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

سقوط قیمت سنگ آهن و چالش‌های بازار فولاد چین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *