توانیر به صنایع انرژی‌بر از جمله صنایع فولادی خبر از تابستانی سخت داده و در نامه‌ای به آنها ابلاغ کرده که باید سه ماه را با توقف تولید سر کنند. این در حالی است که هزینه‌های ثابت تولید و تعهدات صادراتی فولادسازان همچنان برقرار است، اما به نظر می‌رسد این دغدغه ثانویه است!

 پس از گذشت تنها چند هفته از پایان محدودیت‌هایی که فولادسازان کشور برای مصرف گاز در ماه‌های سرد سال گذشته متحمل شدند، حالا برنامه محدودیت برق برای فصول گرم به آنها ابلاغ شده است.

این برنامه را شرکت توانیر روز ۲۳ اردیبهشت در نامه‌ای مزین به شعار «رشد تولید» ارائه کرد؛ غافل از اینکه تولید زیرساخت می‌خواهد و محدودسازی انرژی پیامدی جز اختلال در رشد تولید ندارد.

بنا بر نامه توانیر محدودیت‌ها در مصرف برق صنایع انرژی‌بر کشور از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا نیمه شهریور ادامه دارد و از آنجا که صنایع فولادی هم در گروه صنایع انرژی‌بر قرار دارند، این محدودیت‌ها بر آنها نیز تحمیل شده است.

جزئیات ابلاغیه توانیر برای صنعت فولادفولاسازان

بنا بر محتوای نامه یادشده فولادسازان بیشترین محدودیت را در روزهای ۲۴ تیر تا ۲۴ مرداد متحمل می‌شوند و در این روزها با کاهش ۹۰ درصدی بار از ساعت ۱۱ تا ۲۳ مواجه خواهند بود. این اتفاق به معنای توقف کامل تولید در روزهای یادشده است. در روزهای دیگر هم کاهش فشار ۳۰ و ۶۰ درصدی برقرار است که اگر تولید را متوقف نکند، حجم آن به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

این افت و توقف تولید در طول سه ماه گرم پیش رو در حالی اتفاق می‌افتد که صنعت فولاد ایران چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را تا سال ۱۴۰۴ پیش رو دارد، در حالی که حجم تولید آن بنا بر آمار انجمن جهانی فولاد در کل سال گذشته میلادی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است. این رقم تا دو سال آینده باید ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یابد و روشن است که تحقق این امر بدون تامین انرژی ممکن نیست.

موضوع دیگر رقابتی بودن بازار جهانی فولاد است؛ در چنین بازاری موفق نبودن فولادسازان ایرانی در ایفای تعهداتشان نتیجه‌ای جز تصاحب بازار به دست رقبا  ندارد، اتفاقی که به کاهش درآمدهای ارزی کشور می‌انجامد.

فولاد کمتر از پنج درصد گاز کشور را مصرف می‌کند

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اعتراض به قطعی برق و گاز فولادی‌ها با توجه به میزان اشتغال و ارزش افزوده بالایی که فولادسازان ایجاد می‌کنند تصمیم اشتباهی دانسته است. به گفته سبحانی محدودیت‌های چند ماهه برای برق و گاز این صنعت در فصول مختلف که در مجموع حدود نیمی از سال را دربرمی‌گیرد، امنیت کسب و کار و سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را از بین می‌برد.

در همین راستا طهمورث جوانبخت، مدیرعامل فولاد خراسان نیز چندی پیش از دو ماه قطعی برق و ۱۰۰ روز قطعی گاز این مجتمع در سال گذشته و توقف تولید در این روزها گفته بود. بقیه اظهار نظر مدیران فولادی کشور نیز حکایت از، از دست رفتن بخشی از تولید شرکت های فولادی به دلیل محدودیت انرژی در تابستان و زمستان دارد.

بحران انرژی در پی سوء‌مدیریت و عدم آتولید ینده‌نگری دولت

صنایع گوناگون از جمله صنایع فولادی به این دلیل با محدودیت در انرژی رو‌به‌رو می‌شوند که اولویت توانیر تامین تقاضای خانگی است. این مدل مدیریتی به ایجاد بحران انرژی در صنعت فولاد انجامیده و دامنه این بحران تا جایی گسترده شده که شرکت‌های معدنی و فولادی به تکاپو افتاده‌اند برای جلوگیری از خاموش شدن کوره های تولید به سرمایه گذاری در بخش زیرساخت انرژی بپردازند.

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی و غیره راهکارهایی است که برای تامین برق در فصول گرم سال توسط بیشتر شرکت های معدنی و فولادی کشور همانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد سنگان، چادرملو، فولاد غرب آسیا و … در دست اقدام قرار گرفته است. فعالان معدنی و فولادی در همایش انرژی در زنجیره فولاد برای فصول سرد نیز پیشنهاداتی برای تولید گاز و مشارکت در میادین گازی ارائه کرده اند.

تاریخ:1402/03/03

منبع:چیلان

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

صنعت فولاد چوب عدم آینده‌نگری دولت در بخش انرژی را می‌خورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *