در بازارهای داخلی وضعیتی شکننده و چند وجهی در حال تجربه شدن است که در کنار افزایش غیر منتظره قیمت دلار، رخدادهای متناقضی را در بازار ایجاد کرده است. در بازار پتروشیمی‌ها قیمت‌ها به طرز غیرمنتظره‌ای افزایش یافته که ضعف عرضه و افزایش قیمت دلار و البته رشد تقاضا از دلایل اصلی آن بوده است.

 

در بازار فلزات پایه با رشد تقاضا و البته کاهش قیمت‌های جهانی بازار در برابر افت نرخ‌ها مقاومت کرده ولی در بازار فولاد قیمت میلگرد کف‌های قیمتی پیشین را شکسته و وارد یک فاز کاهشی دیگر شده اما تیرآهن با شتاب پیشین به رشد قیمتی خود ادامه می‌دهد. این شرایط متناقض باعث شده تا جهت‌ گیری بازارهای کالایی که همیشه از یک روند نسبتا یکسان تبعیت می‌کردند، شکسته شده و چند گانگی خطرناکی را موجب شود. تنها دلیلی که می‌تواند توجیه‌ گر این وضعیت باشد، رشد قیمت دلار است که در شرایط کاهش قیمت‌های جهانی پلیمرها و فلزات پایه و همچنین افزایش محدود قیمت دلار، می‌تواند روند عمومی قیمت‌ها را با تغییر رو‌به‌رو سازد.

 

دور تسلسل در بازار فولاد

 

بازار فولاد مدت‌ها است كه با اتفاق تازه‌اي جز ركود مواجه نبوده‌ است، ركودي كه به تازگي وارد عمق بيشتري شده است. بر اين اساس اعمال تخفيف 50 توماني فولاد خوزستان روي شمش آهن كافي بود تا ميلگرد واكنشي نزولي نسبت به اين اتفاق داشته باشد.

 

روز گذشته و در شرايطي كه تقاضا در بازار فولاد كمترين تغييري نداشت و قيمت‌ها نيز به دنبال اقدام فولاد خوزستان با كاهش همراه بودند، فولاد نيشابور، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد قزوين قيمت‌هاي خود را بين 5 تا 10 تومان كاهش دادند. اين كاهش قيمت در حالي از سوي توليد كنندگان در بازار رخ داده است كه ميلگرد A2 فولاد قزوين در سايز 10 و 12 پس از دو هفته مقاومت در بازار سرانجام كف قيمت 1400 تومان را شكست و به 1390 تومان رسيد.

 

اقدام اين توليد كنندگان براي كاهش قيمت به خوبي نشان‌ دهنده شرايط فعلي است؛ به اين ترتيب كه توليد كننده در پي يافتن مشتري تخفيف بيشتري را اعمال مي‌كند مشتري نيز براي كاهش بيشتر قيمت‌ها به جاي خريد، ترجيح مي‌دهد صبر كند. در اين ميان بورس كالا نيز شاهد عرضه يا معامله چشمگيري نبود. بر اين اساس 110 تن سبد میلگرد 28تا14-A3 مجتمع فولاد خراسان با قيمت 1350 تومان نقدي بدون معامله باقي ماند. در مقابل توليدي فولاد سپيد فراب كوير 1650 تن سبد ميلگرد مخلوط به‌صورت نقدي در بورس كالا عرضه كرد كه تمام اين عرضه با قيمت 1330 تومان معامله شد.

 

اما به عقيده كارشناسان كاهش قيمت و تخفيف‌هاي پي‌درپي اتفاقي است كه از اين پس بايد انتظار آن را داشته باشيم زيرا بازار در حال حاضر وارد دور نزولي قيمت‌ها شده است. يك كارشناس بازار فولاد مي‌گويد: در حال حاضر شرايط نزولي شده است و معمولا در چنين شرايطي مصرف‌ كنندگان براي كاهش بيشتر قيمت‌ها صبر مي‌كنند و دست از خريد مي‌كشند. مهدي سرلك در ادامه مي‌گويد: البته اين ريزش‌ها به نفع هيچ كس نيست، زيرا هم حاشيه سود توليد كننده را بيش از پيش كم مي‌كند و هم اينكه مصرف‌ كننده پروژه خود را براي كاهش بيشتر قيمت‌ها تعطيل مي‌كند.

 

اما اتفاق تازه‌اي كه پس از مطرح شدن تخفيف‌ها در بازار فولاد در حال رخ دادن است، ورود دلالان به بازار است. سرلك در اين زمينه مي‌گويد: با روند كاهش قيمتي كه اخيرا آغاز شده است و توليد كنندگان را براي ادامه بقا مجبور به اعمال تخفيف‌هاي بيشتر مي‌كند، واسطه‌ گري رشد خواهد كرد به اين ترتيب كه توليد كننده براي جذب مشتري محصول خود را با 5 يا 10 تومان تخفيف در هر كيلو همراه مي‌كند اما كسي كه از اين تخفيف بهره‌مند مي‌شود الزاما آن را بر قيمت فروش خود اعمال نمي‌كند و در اين ميان اين تخفيف به سود واسطه مي‌شود و نه كارخانه يا مصرف كننده نهايي. با تمام اين تفاسير كارشناسان عقيده دارند تا انتهاي امسال شاهد تغيير يا بهبود در بازار فولاد نخواهيم بود، زيرا از يك سو بايد در انتظار تصميم دولت براي پروژه‌هاي عمراني باشيم و از ديگر سو با ورود به فصل سرما عملا تقاضايي براي ساخت و ساز وجود نخواهد داشت. بنابراين به نظر مي‌رسد انتهاي امسال بهترين زمان براي دست دادن يك پيش‌بيني از وضعيت بازار فولاد باشد.

 

بازگشت خریداران به بازار فلزات رنگی

 

ثبات قیمت‌ها طی روز شنبه توانست فضای معاملاتی بازار فلزات پایه داخلی را اندکی رونق بخشد، به‌ طوری که به گفته برخی از فعالان بازار حجم معاملات در نخستین روز از هفته نسبت به پنج‌ شنبه گذشته اندکی بهبود یافته بود. البته این در شرایطی است که به عقیده کارشناسان حوزه فلزات پایه این روند خیلی دوام نخواهد آورد و بازار مجددا به حالت رکود بازمی‌گردد، چرا که در حال حاضر وضعیت بازار داخلی به گونه‌ای است که با توجه به شرایط سیاسی کنونی رکود قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و این ثبات‌ها پایدار نخواهد بود.

 

به گفته یکی از معامله‌گران بازار فلزات رنگی یکی از دلایل بهبود تقاضا در بازار فلزات پایه، افزایش نرخ ارز طی معاملات این روز بوده است، زمانی که بهای دلار در بازار داخلی روند صعودی در پیش می‌گیرد معامله‌گران در بازار محصولات فلزی صف خرید تشکیل می‌دهند.

 

این فعال آگاه در ادامه به عوامل بی‌ رونقی بازار فلزات اشاره و اظهار کرد: علاوه بر کاهش تقاضا در بازار جهانی فلزات، رکود بازار مسکن نیز می‌تواند عامل اساسی بر رکود بازار داخلی باشد، چرا که در 2سال اخیر بازار ساخت‌وساز بی‌ رونق شده، درحالی‌که در این مقطع زمانی، هر ساله اوج تقاضا بود. وی افزایش تقاضای فلزات پایه را تنها راه‌ خروج این بازار از وضع کنونی اعلام کرد و افزود: اين موضوع البته با توجه به تجربه‌های مشابه سال‌های گذشته، چندان هم عجيب نيست و معمولا هر سال اواسط فصل تابستان بازار فلزات پایه با ركود مواجه می‌شود.

 

اما اين در حالی است كه این رکود طبیعی با شرایط سیاسی فعلی تداخل پیدا کرده و این روند را برای بازار سخت‌تر از سال‌های پیش کرده است. این کارشناس در پایان تاکید کرد: بی‌رونقی بازار فلزات، از رکود اقتصادی سرچشمه می‌گیرد بر همین اساس دولت باید بسترهای لازم را در زمینه ارائه تسهیلات و فراهم کردن زمینه صادرات در جهت رفع مشکلات اقتصادی مهیا کند؛ البته روزنه‌های بهبود روند اقتصادی در کشور در حال نمایان شدن است که در صورت تحقق این مهم، بازار فلزات نیز در مدار صعودی و رونق قرار می‌گیرد.

 

افزایش غیرمنتظره خرید پلیمرها

 

در بازار محصولات پتروشیمی شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم هر چند که انتظار کاهش قیمت‌های پایه در روز دوشنبه وجود دارد. با توجه به کاهش موجودی انبارها، ترس از وقفه عرضه و رشد تقاضا قیمت‌ها جهت‌ گیری افزایشی به خود گرفتند هر چند که رشد قیمت‌ها پتانسیل بیشتری ندارد.

 

معاملات رینگ پتروشیمی در بورس کالا در روز گذشته جذابیت چندانی نداشت هر چند که کالاهای عرضه شده که بسیاری از آنها زیرمجموعه سامانه بهین‌یاب نبودند (هر خریدار می‌تواند درخواست خود را ثبت کند) جذابیت چندانی را به همراه نداشته و ندارند. سود کاستیک، گوگرد کلوخه، پلی اتیلن سبک فیلمTX00 2102، پلی‌اتیلن سبک فیلمTN00 2100، پلی اتیلن ترفتالات نساجی SUPER BRIGHT، وکیوم باتوم و لوب‌کات سبک جذاب‌ ترین عرضه‌های روز گذشته به شمار می‌رفتند.

 

این در حالی بود که سود کاستیک با افزایش جذابیت و رقابت رو‌به‌رو شد. نکته دیگر درخصوص معاملات روز گذشته عرضه پلی اتیلن ترفتالات نساجی SUPER BRIGHT سلف پتروشیمی تند گویان بود که در برابر 506 تن عرضه، 693 تن تقاضا به ثبت رسید که البته تنها 363 تن آن مورد معامله قرار گرفت. این اتفاق نشان می‌دهد که خریداران از هم اکنون برای اعلام قیمت‌های پایه جدید البته با جهت‌گیری کاهشی پیشقدم شده‌اند ولی مورد توجه عرضه‌ کنندگان قرار نگرفت. در بازار داخلی شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم که البته در نگاه اول از پشتوانه قدرتمندی برخوردار نبود.

 

این در حالی است که رخدادهای هفته پیش در بورس کالا دقیقا این سیگنال را به بازار تزریق کرده که از یکسو تزریق کالا به دلیل کاهش حجم معامله با وقفه صورت خواهد گرفت و از سوی دیگر پایین بودن موجودی انبارها داده مهمی برای پایین بودن حجم عرضه‌ها خواهد بود. برآیند این موارد باعث افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی شد هرچند که مقطعی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر در بازار داخلی برای محصولات نهایی تقاضا اندکی افزایش یافته بنابراین جذابیت خرید افزایش یافته است.

 

البته این افزایش قیمت‌ها می‌تواند سیگنال ضعیفی در پیش روی اعلام قیمت‌های پایه باشد تا شاید رشد قیمت‌هایی را برای برخی گریدهای خاص تداعی کند. نکته دیگر درخصوص عرضه‌های روز گذشته در بورس کالا بالابودن نسبی جذابیت وکیوم باتوم بود تا جایی که تمام عرضه‌های پالایش نفت بندرعباس معامله شد ولی در مورد عرضه 10 هزار تنی پالایش نفت تبریز، 10 هزار و 410 تن تقاضا ثبت شد ولی فقط 4 هزار و 410 تن آن مورد معامله قرار گرفت.

 

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

دور تسلسل در بازار فولاد و استراتژي تخفيف در بازار مقاطع ادامه یافت، فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد آسمان ، فروشگاه فولاد، قیمت فولاد، فروشگاه فولاد آسمان یکشنبه 18 مرداد 1394
Tagged on: