رئیس جمهور: عرضه فولاد و پتروشیمی در بورس کالا افزایش یابد

رئیس جمهور: عرضه فولاد و پتروشیمی در بورس کالا افزایش یابد

آمارهای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا طی تیرماه ۹۹ نسبت به خرداد ماه سال جاری در حالی با کاهش قابل توجه مواجه شده که رییس جمهور دستورات لازم را به وزارت صمت برای تنظیم و شفاف شدن قیمت محصولاتی چون فولاد و پتروشیمی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا طی تیرماه 99 نسبت به خرداد ماه سال جاری در حالی با کاهش قابل توجه مواجه شده که رییس جمهور روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر لزوم تقویت بورس کالا، دستورات لازم را به وزارت صمت برای تنظیم و شفاف شدن قیمت محصولاتی چون فولاد و پتروشیمی که با مازاد تولید مواجه هستند، صادر کرد؛ فعالان بازار این دستور رییس جمهور را نوعی اتمام حجت با وزارت صمت که در هفته اخیر چتر نظارتی خود بر عرضه فولادسازان را برداشته بود، عنوان کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه روز یکشنبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حالی شفافیت بازارها و تعادل قیمت محصولات فولادی و پتروشیمی را مورد تاکید قرار داد که بررسی آمارهای ثبت شده از میزان عرضه و حجم معاملات محصولات فولادی در بورس کالا حاکی از کاهش قابل توجه میزان عرضه ها در بازار است که به موجب آن و در شرایط نوسان مثبت قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش عطش خریداران در نبود عرضه مناسب با تقاضای موجود در بازار، موجب بروز التهاب در معاملات محصولات این گروه شده است.
همانطور که در جدول ذیل نیز قابل مشاهده است، عرضه محصول بلوم و بیلت فولادی در تیر ماه امسال نسبت به خرداد ماه با کاهش 20 درصد مواجه شده است. تیرآهن متوسط نیز کاهش 89 درصدی را تجربه کرده و عرضه سبد مخلوط 68 درصد افت را طی تیرماه امسال در مقایسه با ماه پیش از آن نشان می دهد.
همچنین معامله گران در بازه مذکور شاهد کاهش 46 درصدی حجم عرضه های سبد میلگرد مخلوط، 83 درصدی میلگرد سبک و 31 درصدی میلگرد متوسط نیز بوده اند. 
در حوزه ورق های فولادی نیز عرضه ورق گرم و سرد به ترتیب 23 و 20 درصد افت را تجربه کرده است.

 نامه دادستان به جهانگیری

کاهش عرضه فولادسازان در حالی طی ماه گذشته، داد مصرف کنندگان آنها را در آورد و به التهاب بازار تحت تاثیر رشد بهای دلار دامن زد که 21 تیرماه امسال نیز معاون قضایی دادستان کل کشور در نامه ای به معاون اول رییس جمهور، ساماندهی بازار فولاد و رفع رانت در فروش تولیدات صنایع بالادستی فولاد را خواستار شد. 
به طوری که در نامه سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آمده است: ضمن تاکید بر اینکه مشکل فولاد ارتباطی به تحریم و ارز ندارد، استدعا دارم به داد بازار فولاد برسید. به دلیل عدم عرضه مواد اولیه، ویژه فروشی و ایجاد رانت فاجعه در تعطیلی صنایع پایین دستی تولید محصولات فولادی و بیکاری کارگران در راه است.   
از سوی دیگر، با تشدید این التهابات، ستاد تنظیم بازار اخیرا مصوبه ای برای تنظیم بازار فولاد صادر کرد که طبق آن، عرضه شمش و اسلب فولادی فقط از طریق بورس کالا امکان‌پذیر است. 
در این شرایط به نظر می رسد سخنان اخیر رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تولیدکنندگان این حوزه برای ایجاد شفافیت در قیمت و تقویت عرضه محصولات در بورس کالا، اتمام حجت با تولیدکنندگانی باشد که در این مدت و با هدف افزایش عطش خریداران و رقابت بیشتر بر سر قیمت ها، میزان عرضه های خود را کاهش داده اند.

این در حالی است که روحانی طی سخنانش بر اصلاح مسیر تولید، توزیع و تعریف فرآیندها در این زنجیره و  شفاف سازی در روند تعیین قیمت کالاها تاکید کرد و در این زمینه تقویت بورس کالا را راهکار اصلی خواند تا به کمک این بازار رقابتی، با شفافیت عرضه و تقاضا و خارج کردن عملیات سفته بازانه، قیمت کالاهای تولیدی کشور به سطح منطقی برسد.

فروشگاه فولاد آسمان تامین کننده انواع فولاد های آلیاژی

منبع : خبرگزاری تسنیم

ریس جمهور:عرضه فولاد و پتروشیمی در بورس کالا افزایش یابد