شرط بقاي فولادسازي ايران
فولاد – در اولين نشست كميته راهبردي هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن تبيين شد

ارزيابي فولادسازان برتر نشان مي دهد ايران در مقايسه با ديگر کشورها، به دليل دردسترس بودن منابع طبيعي، انرژي ارزان و نيروي انساني ماهر يکي از مناسب ترين فرصت هاي توسعه در اين صنعت است. اما اگر ايران بخواهد در بازار جهاني فولاد از گردنه رقابت خارج نشود، به پيش شرط هايي نياز دارد. متوليان، صاحب نظران، توليدکنندگان و فعالان بخش خصوصي صنعت فولاد در اولين نشست کميته راهبردي هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد که بهمن ماه برگزار مي شود، شروط بقا در بازار جهاني را بررسي کردند.

هشتمين دوره همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران در حالي بهمن ماه امسال برگزار مي شود که فولادسازان و تحليلگران، شروط بقا در بازار فولاد را در اولين نشست کميته راهبردي همايش بررسي کردند. صنعت فولاد همواره به عنوان يکي از شاخص هاي توسعه کشورها مطرح بوده؛ بنابراين بسياري از کشورهاي جهان با هدف دستيابي به توسعه و رشد پايدار در اين صنعت سرمايه گذاري مي کنند. پيوند قابل توجه فولاد با شرايط اقتصادي از يکسو و نقش آن در توسعه از سوي ديگر، ضرورت توجه به بازار فولاد را دوچندان کرده است. بر اين اساس، در اولين نشست کميته راهبردي هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار، چهار گروه «متوليان صنعت فولاد کشور»، «مسوولان و صاحبنظران دولتي»، «توليدکنندگان»، «تحليلگران و فعالان بخش خصوصي» ضمن بررسي چالش ها و مسائل روز صنعت فولاد، شروط بقا در بازار جهاني را نيز برشمردند. ارزيابي ها نشان مي دهد در مقايسه با ديگر کشورهاي جهان، ايران واجد يکي از مناسب ترين فرصت هاي توسعه در صنعت فولاد است، اما در کنار توجه به کيفيت محصولات و ارزش افزوده بالا، کاهش هزينه هاي توليد، افزايش صادرات و شناخت بازارها متناسب با محصولات توليدي، بايد بهره وري زنجيره صنعت فولاد و تدوين برنامه ها و سياست هاي بلندمدت را نيز در نظر داشت. به اعتقاد متوليان و فعالان اين حوزه، صنعت فولاد کشور نيازمند تحول است.

مهدي کرباسيان رئيس هيات عامل ايميدرو، احمد دوست حسيني مديرعامل صندوق توسعه ملي، مصطفي موذن زاده مشاور معاون اول رئيس جمهور، حسين هاشمي استاندار تهران، جعفر سرقيني معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا بهرامن رئيس خانه معدن ايران، سيدرضا نوروززاده مديرعامل شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا)، بهرام سبحاني مديرعامل شرکت سهامي فولاد مبارکه اصفهان، محمود اسلاميان رئيس صندوق بازنشستگي کشوري، حامد سلطاني نژاد مديرعامل شرکت بورس کالاي ايران؛ عليرضا شکرريز مديرعامل شرکت پارس ديبابنيان، محمد ابکاء مديرعامل شرکت فولاد تکنيک، فاضل بخششي نماينده شرکت ايريتک، محمود نوريان مديرعامل شرکت معدني و صنعتي چادرملو، ناصر تقي زاده مديرعامل شرکت معدني و صنعتي گل گهر، رضا اشرف سمناني مشاور شرکت ميدکو، بهرام شکوري رئيس کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران و عليرضا بختياري، مديرمسوول روزنامه دنياي اقتصاد از جمله شرکت کنندگان در جلسه کميته راهبردي هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار بودند.
در اين نشست مهدي کرباسيان، رئيس هيات عامل ايميدرو با اشاره به ضرورت تدوين سياست ها و برنامه هاي بلندمدت به طرح جامع فولاد اشاره کرد و گفت: به نظر مي رسد که در طرح جامع فولاد علاوه بر توجه به داده هاي آماري بايد به صنايع پايين دستي نيز توجه شود. وي همچنين با اشاره به نقش انجمن ها و بخش خصوصي در صنعت فولاد اظهار کرد: انجمن ها و فعالان بخش خصوصي بايد نقش خود را پررنگ بدانند و فعال تر از قبل عمل کنند؛ در اين مسير دولت نيز بايد از آنها حمايت کند. از آنجا که وزير صنعت، معدن و تجارت نيز به اين موضوع اعتقاد دارد، بايد از شرايط ايجاد شده استفاده کرد. وي همچنين بر حذف رانت از اقتصاد کشور و فعال شدن بورس در حوزه صنعت فولاد نيز تاکيد کرد.

کرباسيان با مقايسه شرايط فعلي با چهار سال گذشته، اظهار کرد: در زمان برگزاري چهارمين دوره همايش چشم انداز صنعت فولاد، با يک وضعيت ناپايدار و نامناسب اقتصادي روبه رو بوديم و عملا امکان برنامه ريزي براي آينده را نيز نداشتيم، اما امروز با عبور از آن شرايط و نزديک شدن نظرات بخش دولتي و خصوصي و رفع برخي مشکلات، موضوعات جديدتري در صنعت فولاد کشور مطرح است که نشان دهنده يک گام روبه جلو است. وي افزود: معتقدم با جهت دار شدن همايش فولاد به نتايج خوبي خواهيم رسيد. وي در عين حال بر تدوين يک برنامه کلان براي معدن و صنايع معدني و به طور مشخص صنعت فولاد تاکيد کرد.

جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در اين نشست پيشنهاد کرد در هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد، علاوه بر بحث صادرات و بازار خارجي، تامين نياز داخل نيز مدنظر قرار گيرد. تامين نياز بازار داخلي يکي از وظايف اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب مي شود و اين وزارتخانه بايد گام هايي براي رفع نياز داخلي بردارد اما اين امر به معني آن نبايد باشد که براي تامين نياز داخلي، صادرات را رها کنيم؛ چرا که در اکثر مواقع نرخ خريد در بازار داخلي پايين تر از بازار جهاني است و در اين شرايط اجبار توليدکنندگان داخلي به عرضه کالا در بازار داخلي به ضرر توليدکنندگان خواهد بود. احمد دوست حسيني، مديرعامل صندوق توسعه ملي در اين نشست با انتقاد از تفکيک بازارها به داخلي و خارجي تاکيد کرد: بايد بازار را يکپارچه ببينيم. مرزبندي بين بازار داخلي و خارجي درست نيست. وي همچنين نقش مداخله جويانه دولت در بازار را زير سوال برد و اظهار کرد: بايد به کل بازار به صورت يکپارچه توجه شود و توليدکنندگان و مصرف کنندگان در اين بازار نقش داشته باشند. وي در عين حال درباره سرمايه گذاري خارجي در صنعت فولاد نيز اينطور توضيح داد: تا بازار را يکپارچه و جهاني نبينيم، سرمايه گذاري خارجي نيز نخواهيم داشت. بايد اين سوال را مطرح کنيم که علت اصلي عدم توفيق در جذب مناسب سرمايه هاي خارجي چيست؟ در پاسخ به اين سوال بايد بگويم يکي از دلايل اصلي آن بلاتکليفي در تصميم گيري ها است. وي بر اين نکته نيز تاکيد کرد که هر توليدکننده اي که ارزش افزوده توليد مي کند بايد امکان عرضه کالايش را در بازاري که محصولش را بهتر خريداري مي کنند، داشته باشد. دولت تنها بايد در زمينه کالاهايي که مربوط به منابع تجديدناپذير است، سياست گذاري کند. اما حسين هاشمي، استاندار تهران اين نکته را مدنظر قرار داد که همايش فولاد به صورت بين المللي برگزار مي شود، به همين دليل طرح مشکلات داخلي در اين همايش موضوعيت ندارد و بهتر است در اين همايش اقدامات صورت گرفته در يکسال گذشته و توفيقات به دست آمده در اين صنعت بررسي شود.

از سوي ديگر، در اين همايش ما شاهد حضور هيات هاي خارجي نيز هستيم به همين دليل بخشي از همايش بايد به اين مقوله اختصاص پيدا کند که هيات هاي خارجي که در دوره هاي قبل در اين همايش شرکت کرده اند، چه دستاوردي براي کشور داشته اند. پرداختن به مقوله ورود سرمايه گذاران خارجي يکي ديگر از مواردي است که هاشمي معتقد است بايد در اين همايش بررسي و نمونه هاي موفق در اين زمينه اعلام شوند.
مصطفي موذن زاده، مشاور معاون اول رئيس جمهوري نيز در اين نشست با اشاره به اينکه هشتمين همايش فولاد در شرايطي خاص برگزار مي شود، عنوان کرد: بعد از سال ها بازار شرايط بهتري پيدا کرده و از سوي ديگر شاهد حضور وزير جديد در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستيم که بايد ديدگاه ايشان را نيز در اين خصوص مدنظر قرار داد. از سوي ديگر، در حال حاضر شاهد رشد صادرات محصولات معدني هستيم و قيمت محصولات معدني بهبود يافته است. نکته بعدي که مي توان به آن اشاره کرد آغاز تحرک در بخش معدن است، به همين دليل بايد چگونگي برخورد با معادن را نيز بررسي کرد. در کنار اتفاقات مثبتي که در بخش معدن رخ داد در حال حاضر با بلاتکليفي هايي نيز در اين بخش مواجه هستيم که در اين خصوص مي توان به بلاتکليفي طرح جامع فولاد و نامشخص بودن وضعيت ورود به بورس اشاره کرد.
موارد مذکور موجب شده تا همايش سال جاري تاحدودي متفاوت از سال گذشته باشد و با اين شرايط بايد در هشتمين همايش فولاد مقوله بازار جدي تر مورد توجه قرار گيرد. رضا اشرف سمناني، مشاور شرکت ميدکو نيز در اين جلسه به مقوله صادرات و چالش هايي که در اين بخش وجود دارد پرداخت و اين نکته را مد نظر قرار داد که ورود به مقوله صادرات چندان آسان نيست و تمام کشورها در کنار صادرات، واردات نيز انجام مي دهند تا به بلوغ برسند؛ به همين دليل مي توان گفت جريان تجارت جهاني با نگاه بسته امکان پذير نيست و بايد به زنجيره به صورت کامل نگاه کرد. البته بايد اين نکته نيز بررسي شود که مواد اوليه به راحتي از دست نرود و به سمت صادرات مرغوب حرکت کنيم. از سوي ديگر، بايد دو نکته را نيز مدنظر قرار داد: ابتدا اينکه بايد مراقب باشيم که به بازار صادراتي ضربه وارد نشود؛ چرا که با توجه به محدود بودن بازارهاي صادراتي جبران آن به راحتي امکان پذير نخواهد بود. از سوي ديگر، بايد به مقوله کيفيت کالا توجه کرد و به سمت توليد با ارزش افزوده بالاتر گام برداريم تا به بلوغ در صنعت برسيم. عليرضا شکرريز، مديرعامل شرکت پارس ديبابنيان نيز در اين نشست در پاسخ به اظهارات مطرح شده از سوي استاندار تهران اين نکته را مطرح کرد که در همايش هاي اين چنيني بايد چالش ها و مشکلات به بحث و بررسي گذاشته شود و نبايد از طرح اين موارد واهمه داشت؛ چرا که اگر قرار باشد اين موارد در اين نشست ها مطرح نشود بايد جايگاه ديگري براي طرح مشکلات در نظر گرفت. شکرريز در ادامه به چالش هايي که در حال حاضر صادرکنندگان در بنادر با آن مواجه هستند اشاره کرد که بايد براي اين مشکل راهکاري در نظر گرفت. به اعتقاد وي، مساله بعدي ماليات برارزش افزوده است که توليدکننده و صادرکننده را با مشکلات بسياري روبه رو کرده است.
بهرام شکوري، رئيس کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران نيز در اين نشست به اين نکته اشاره کرد که نمي توانيم فولاد را مورد توجه قرار دهيم اما معدن را ناديده بگيريم؛ چرا که در آينده دنيا دست مواد معدني خواهد افتاد و در نتيجه اکتشافات از اهميت بسياري برخوردار خواهد شد. نکته حائز اهميت بعدي مقوله انرژي است که بايد در بخش معدن مورد توجه قرار گيرد. به گفته شکوري، در يک دوره زماني صنايع بالا دستي داراي اهميت بودند، اما در حال حاضر صنايع پايين دستي حائز اهميت شده اند به همين دليل بايد کالبدشکافي در زنجيره صنايع بالا دستي و پايين دستي صورت گيرد.

حامد سلطاني نژاد، مديرعامل شرکت بورس کالاي ايران نيز به توجه به انتشار اوراق بر حسب دارايي پس از بحران اقتصاد سال 2007 تا 2009 اشاره کرد و گفت: توجه به اين مقوله موجب مي شود تا شاهد ورود سرمايه ها به بازار باشيم که دورگه هستند يعني هم ترکيب کالايي و هم ترکيب مالي دارند. روشي که تاکيد بسياري برآن شده و در حال حاضر در ايران نيز مورد تاکيد قرار گرفته است. مقوله بعدي بازارهاي آتي و آينده نگر است. اين بازارها در ايران وجود ندارند و عرضه سلف تنها در بازار نفت اجرايي مي شود و با اين شرايط مي توان گفت بازار به حضور افرادي نياز دارد که بازار را پيش بيني کنند. سلطاني نژاد در ادامه به نامشخص بودن نرخ ارز اشاره کرد و اين نکته را مدنظر قرار داد که پوشش ريسک ارز در بازار نامشخص است. محمدرضا بهرامن، رئيس خانه معدن ايران نيز برنامه راهبردي را مدنظر قرار داد و گفت:در ابتدا بايد برنامه راهبردي را مدنظر قرار دهيم و پس از آن براي ساير بخش ها هدف گذاري کنيم. از سوي ديگر بايد مزيت هاي سرمايه گذاري در کشور شفاف شود.
بهرام سبحاني، مديرعامل فولاد مبارکه اصفهان نيز در اين نشست با گلايه از روند قيمت گذاري کالا از سوي شوراي رقابت به بهانه انحصار عنوان کرد: انحصار در حال حاضر به يکي از چالش هاي بخش توليد بدل شده به طوري که در چند سال اخير توليدکنندگان داخلي موفق به توليد برخي محصولات جديد شدند، اما شوراي رقابت در قيمت گذاري اين کالا ورود کرد که اين امر چندان به نفع توليد نبود به همين دليل براي اينکه بتوانيم از مقوله انحصار خارج شويم بايد ساير توليدکنندگان نيز وارد طرح هاي جديد شوند. از سوي ديگر با توجه به اينکه در چشم انداز 1404 توليد 55 ميليون تن فولاد پيش بيني شده بايد توليد محصولات صادرات محور را نيز مورد توجه قرار دهيم؛ اين نکته را نيز بايد مورد توجه قرار داد که در حال حاضر کشورهاي امارات، بحرين و… در توليد فولاد در حال خودکفا شدن هستند به همين دليل بايد بازاريابي در ساير کشورها را در دستور کار قرار داد. سبحاني در ادامه عنوان کرد که ثبات در صادرات مبحث بعدي است که بايد مورد توجه قرار گيرد؛ چرا که صادرات زمانبر است و نمي توان انتظار جواب گيري در کوتاه مدت داشت. محمد ابکا، مدير عامل شرکت فولاد تکنيک نيز با بيان اينکه بايد صادرات در حجم بالا داشته باشيم، عنوان کرد: براي بسترسازي و فراهم کردن رشد صادرات جلساتي با سازمان بنادر داشتيم تا چالش هاي موجود در اين بخش از بين برود. از سوي ديگر در سال هاي گذشته با صدور حجم بسيار مجوز در کشور مواجه بوديم که بعضا غيرفعال بودند که اين امر نامتوازن شدن زنجيره توليد را به همراه داشت؛ چالشي که در حال حاضر و با ابطال برخي از مجوزها تا حدودي برطرف شده است. ابکا ايجاد جذابيت براي سرمايه گذاران خارجي را نيز مورد توجه قرار داد و افزود: اکتشافات يکي از جذابيت هاي اين بخش براي سرمايه گذاران خارجي محسوب مي شود. محمود اسلاميان، مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري نيز بر توجه به مقوله آموزش در اين همايش تاييد کرد و افزود: يکي از چالش هاي اين بخش نداشتن استراتژي صنعتي محسوب مي شود و در کنار اين چالش صنعت فولاد با مشکل نداشتن استراتژي توسعه صنعتي نيز مواجه است و در صورتي که براي تدوين نقشه راه تجربه نداريم بايد از تجربه بين المللي استفاده کنيم. فاضل بخششي نماينده ايريتک نيز در اين نشست بر توسعه بنادر تاکيد کرد. محمود نوريان، مديرعامل شرکت معدني و صنعتي چادرملو نيز خواستار آن شد تا بحث محيط زيست مورد توجه قرار گيرد. عليرضا بختياري، در اين نشست به اين نکته اشاره کرد که محورهاي اصلي همايش با نظرسنجي از افراد صاحب نظر در اين صنعت تدوين شده است. وي گفت: امسال اولين سال فعاليت دولت دوازدهم است و مي توان از سياست هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن در اين همايش استفاده کرد.

محورهاي همايش فولاد
هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار با اهتمام روزنامه «دنياي اقتصاد»، 10 و 11 بهمن ماه در مرکز همايش بين المللي صدا و سيما در تهران برگزار مي شود. «توسعه متوازن فولاد و سنگ آهن در افق 1404»، «توليد فولاد باکيفيت صادرات محور (تکنولوژي نوين، کيفيت و…)»، «تامين مالي در صنعت فولاد»، «عوامل موثر بر قيمت تمام شده و بهينه سازي آن» و «فرصت ها و تهديدهاي خصوصي سازي صنعت فولاد» از جمله محورهاي پيشنهادي اين همايش است.

 

منبع : ماین نیوز

فروشگاه فولاد آسمان

انواع فولاد های آلیاژی، فولاد های سوپر آلیاژی، فولاد گرم کار ، فولاد سرد کار، فولاد قالب پلاستیک، فولاد سمانته، فولاد عملیت حرارتی پذیر ، فولاد کربنی و فولاد های میکرو آلیاژی در ابعاد و اشکال مختلف

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

شرط بقاي فولادسازي ايران، فروشگاه فولاد آسمان، فولاد گرم کار ، فولاد سرد کار ، فولاد قالب پلاستیک، انواع فولاد 96/06/21
Tagged on: