اگر واحدهای فولادی بخواهند با همان نرخ بهره‌وری سال‌های گذشته تولید کنند، ممکن است برای تأمین آهن‌اسفنجی با مشکل رو به رو شوند. بنابراین از الان باید به فکر مصرف بیشتر قراضه در واحدهای فولادسازی باشند.

لیلا نیل‌فروشان، مدیر مطالعات اقتصادی شرکت فولاد تکنیک در رابطه با روند بازار جهانی فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در سال ۲۰۲۲، تولید فولاد با کاهش سه درصدی مواجه بود و از طرفی مصرف فولاد هم به دلیل اینکه چین سیاست‌های کاهنده‌ای در مصرف خود و در سیاست‌های پولی داشت، با کاهش روبه رو بود. چین به‌عنوان اولین تولیدکننده فولاد جهان است، بنابراین هر برنامه‌ای که برای آینده خود دارد بر بازار کلی جهانی فولاد اثرگذار است.

نیل فروشان در تحلیل اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۲ برای صنعت فولاد دنیا افتاد، بیان کرد: مسئله‌ای که پیش آمد چین برای تولید فولاد به علت بحث تولید فولاد کربن خنثی یک سری محدودیت‌هایی گذاشت به این شکل که تولیدکنندگان از مصرف سنگ‌آهن کم‌عیار خودداری کرده و به سمت سنگ‌آهن پر عیار بروند. از طرفی دیگر با خرید گندله، این مواد خریداری شده را برای واحدهای تولیدی خود استفاده و به تدریج از سنگ‌آهن ریزدانه به دلیل این که واحدهای آگلرومساز تعطیل شدند، استفاده نکرد.

نیل فروشان با تاکید بر اینکه ایران اولین تولیدکننده فولاد خاورمیانه است، افزود: بعد از سال ۱۴۰۰ که ایران یک افتی در تولید فولاد به علت قطعی گاز و برق در واحدهای فولادی تجربه کرد توانست در سال ۱۴۰۱ واحدهای احیاء مستقیم، را برای چگونگی مدیریت تداوم قطعی گاز راه‌اندازی کند، بدین ترتیب صنایع تولیدی، تولیدات‌شان را به پیش از فصل قطعی گاز موکول کردند. بنابراین شاهد یک افزایش تولیدی بودیم و تولید فولاد خام به سی میلیون تن در سال ۱۳۹۹ برگشت و رتبه دهم را همچنان حفظ کرد.

به گفته نیل فروشان، مسئله اصلی که بازار فولاد ایران را تهدید می‌کند بحث قطعی گاز و برق است که خیلی از واحدهای احیا مستقیم به دنبال این هستند که بتوانند این مسئله را به یک نحوی مدیریت کنند.

وی در پیش‌بینی شرایط برای ادامه سال جاری بیان کرد: در سال آینده این توازن برقرار می‌شود اما اگر واحدهای فولادی بخواهند با همان نرخ بهره‌وری سال‌های گذشته تولید کنند، ممکن است برای تأمین آهن‌اسفنجی با مشکل رو به رو شوند. بنابراین از الان باید به فکر مصرف بیشتر قراضه در واحدهای فولادسازی باشند.

نیل فروشان در ادامه افزود: سال قبل هم یک دستورالعملی ایجاد شد که تعرفه صادرات برای فولاد خامی که به واسطه قراضه ایجاد می‌شود را صفر و کاهش دهند. بنابراین اگر واحدهای فولادی به دنبال صادرات فولاد میانی هستند از این مزیت می‌توانند استفاده کنند.

تاریخ:1402/03/01

منبع:آهن نیوز

فروشگاه فولاد، انواع فولاد، فولاد، فولاد در ابعاد و اشکال مختلف، ورق فولاد، تسمه فولاد ، لوله فولاد،میلگرد فولادی، انواع فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد

همراه : 09121859720

ایمیل : Kabiri.Nima@gmail.com

مصرف قراضه، بهترین جایگزین برای آهن‌اسفنجی

2 thoughts on “مصرف قراضه، بهترین جایگزین برای آهن‌اسفنجی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *